Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du är sannerligen systemtrogen och godtrogen.

Men kanske har du rätt. Vi får väl se om en vecka eller två ifall Tegnell på presskonferenserna tar upp hur de förändrade mätmetoderna påverkar utfallet eller om han bara kommer påpeka att spridningstakten minskat.

Nja, man mäter ju fortfarande andelen smittade av provtagna så man följer ju utvecklingen ändå, så att säga...

Jag lyssnade precis på presskonferensen och som förutspått talade Tegnell om att ökningstakten minskat utan att med ett ord nämna nåt om att testkapaciteten slagit i taket.

Det går för övrigt allt tyngre för Tegnells team, 60 döda idag. Tur för honom han inte är landslagstränare i fotboll för då skulle han fått löpa gatlopp.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur ser det ut på IVA?
Hur ser dödligheten per smittad ut (om det nu går att hitta/jämföra)?
Hur f-n, och av vilka grupper, sprids det fn?
Är folk idioter eller följer man råden?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur ser det ut på IVA?
Hur ser dödligheten per smittad ut (om det nu går att hitta/jämföra)?
Hur f-n, och av vilka grupper, sprids det fn?
Är folk idioter eller följer man råden?

Folk är idioter, det visste vi sedan tidigare.

Det är ju inte FHM som springer omkring och smittar, om vi säger så.

Distans, undvik festande och att samlas många tillsamman och stanna hemma vid symptom har gällt sedan mars, men svennepäron har struntat i det sedan maj.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är folk idioter eller följer man råden?

Den enda frågan här jag kan svara på, Ja, folk är idioter och Nej, dom följer inte råden.

Det första folk gör när det kommer nya begränsningar om max antal personer på ett ställe är att se om det går att gå runt reglerna någonstans.

Dom serverade väl soppa och en macka på någon teater/bio någonstans, för att då kunde dom klämma in mera folk då reglerna såg annorlunda ut vid matservering?

Något gym någonstans hade väl tejpat för skrytrutorna ut mot allmänheten och körde på som förut med full lokal, med ingång från baksidan..

(sånt som jag har sett i twitterflöden och på nätet, men inte kan belägga att det är sant)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är folk idioter eller följer man råden?

Jag var medföljare till min mor 80+ som skulle fixa ögonen i Örebro. Blev utsparkad och tillbringade ett par timmar utomhus på en besöksstol och iaktog (på betryggande avstånd) strömmen av personer som skulle vaccinera sig för den vanliga flunsan. Ca 1 på 20 betedde sig som stolpskott och skulle kunna antas vara superspridare om de varit smittade. Ja, vissa av oss är idioter, helt naturligt. Tror knappast att strängare regler och lagar skulle kunnat påverka dessa mindre vakna individer - annat än omhändertagande och inlåsning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Folk är idioter, det visste vi sedan tidigare.

Det är ju inte FHM som springer omkring och smittar, om vi säger så.

Distans, undvik festande och att samlas många tillsamman och stanna hemma vid symptom har gällt sedan mars, men svennepäron har struntat i det sedan maj.

Folk är idioter och svenska folket hör till den dummaste tiondelen av världen. Dummare än flertalet länder i tredje världen där utbildningen är närmast obefintlig.

Jo, så måste det förstås vara.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur det ser ut på IVA är ju olika på olika orter, Uppsala hade väl i princip fullt bland annat
(nu går det ju kanske att flytta runt patienter dit det finns lediga platser, men just IVA patienter är svårflyttade)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Folk är idioter och svenska folket hör till den dummaste tiondelen av världen. Dummare än flertalet länder i tredje världen där utbildningen är närmast obefintlig.

Jo, så måste det förstås vara.

De allra flesta länder i tredje världen har en genomsnittsålder som ligger en generation under oss. Covid-19 utmärker sig bland annat av att nästan undantagslöst drabba människor över 70 år och särskilt de över 80 om vi pratar allvarliga men/dödsfall. Någonstans läste jag att andelen döda under 50 år är kring 1%.

Där har du den stora anledningen till att tredje världen inte drabbas av dödsfall i samma utsträckning. Sedan har vi resemönster som är en annan stor anledning.

Att svenskar "glömt bort" pandemin och rekommendationerna finns det många bevis på.


Läget vad gäller dödsfall finns här: https://www.covid19insweden.com/#tab-deaths-per-day-per-capita
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur det ser ut på IVA är ju olika på olika orter, Uppsala hade väl i princip fullt bland annat
(nu går det ju kanske att flytta runt patienter dit det finns lediga platser, men just IVA patienter är svårflyttade)

Så är det såklart.
Gissar att det är värst på de ställen där de lokala reglerna är hårdast?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Folk är idioter, det visste vi sedan tidigare.

Det är ju inte FHM som springer omkring och smittar, om vi säger så.

Distans, undvik festande och att samlas många tillsamman och stanna hemma vid symptom har gällt sedan mars, men svennepäron har struntat i det sedan maj.

Den enda frågan här jag kan svara på, Ja, folk är idioter och Nej, dom följer inte råden.

Det första folk gör när det kommer nya begränsningar om max antal personer på ett ställe är att se om det går att gå runt reglerna någonstans.

Dom serverade väl soppa och en macka på någon teater/bio någonstans, för att då kunde dom klämma in mera folk då reglerna såg annorlunda ut vid matservering?

Något gym någonstans hade väl tejpat för skrytrutorna ut mot allmänheten och körde på som förut med full lokal, med ingång från baksidan..

(sånt som jag har sett i twitterflöden och på nätet, men inte kan belägga att det är sant)

Jag var medföljare till min mor 80+ som skulle fixa ögonen i Örebro. Blev utsparkad och tillbringade ett par timmar utomhus på en besöksstol och iaktog (på betryggande avstånd) strömmen av personer som skulle vaccinera sig för den vanliga flunsan. Ca 1 på 20 betedde sig som stolpskott och skulle kunna antas vara superspridare om de varit smittade. Ja, vissa av oss är idioter, helt naturligt. Tror knappast att strängare regler och lagar skulle kunnat påverka dessa mindre vakna individer - annat än omhändertagande och inlåsning.

Frun sa att hon läst något om en restaurang som annonserat om "Värsta dagsfesten på fredag kl 16-22!".
Jag läste inte själv så det kanske inte är riktigt citerat.
Som Guw skriver hittar folk på de mest idiotiska sätt att följa reglerna men ändå göra pandemin värre. :huvet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så är det såklart.
Gissar att det är värst på de ställen där de lokala reglerna är hårdast?

Ja, man har infört hårdare regler där smittan sprids som värst och sjukvården knäar.

Frågan är om vi inte ska ha dom reglerna överallt för att hindra att det tar fart på nya ställen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, man har infört hårdare regler där smittan sprids som värst och sjukvården knäar.

Frågan är om vi inte ska ha dom reglerna överallt för att hindra att det tar fart på nya ställen.

Undrar(hoppas) om inte eftermiddagens pressträff med SL kommer innebära just det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Undrar(hoppas) om inte eftermiddagens pressträff med SL kommer innebära just det.

Jag såg lite av träffen kl14, och det var mest förvirrat som vanligt:

TT frågar: Vad gäller egentligen med allmänna sammankomster och med undantag för sittande publik?

- Vi har frågan ute och pratar med regeringskansliet, de tolkar lagstiftningen åt oss. Vi måste avvakta för att helt veta säkert vad som gäller, svarar Anders Tegnell,

Ur smittskyddssynpunkt, kan man ha fler än 8 i publiken?

– Nu väntar vi på att det ska bli tydligt utifrån lagstiftningen, så får vi se vad vi har för kommentar på det, svarar Tegnell.

Vad gäller för barn och ungdomsidrotten?

- Det gäller tydlighet från regeringen och för att inte skapa mer förvirring så avvaktar vi tills vi har en klar bild.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De allra flesta länder i tredje världen har en genomsnittsålder som ligger en generation under oss. Covid-19 utmärker sig bland annat av att nästan undantagslöst drabba människor över 70 år och särskilt de över 80 om vi pratar allvarliga men/dödsfall. Någonstans läste jag att andelen döda under 50 år är kring 1%.

Där har du den stora anledningen till att tredje världen inte drabbas av dödsfall i samma utsträckning. Sedan har vi resemönster som är en annan stor anledning.

Att svenskar "glömt bort" pandemin och rekommendationerna finns det många bevis på.


Läget vad gäller dödsfall finns här: https://www.covid19insweden.com/#tab-deaths-per-day-per-capita

Källa på det där med tredje världens genomsnittsålder? Jag tvivlar på att du har någon för det finns helt enkelt inga belägg för att det förklarar skillnaden i dödlighet. Det är bara en skröna som folk slänger sig med för att skydda Tegnell och co.

Anledning till att de har lägre medelålder är att de äter mindre näringsrik kost, är i många fall rent undernärda, träning existerar sällan men konsumtionen av socker, alkohol och tobak är desto mer utbrett.

De är förvisso mer sällan överviktiga men vad gäller övriga riskfaktorer ligger dom inte alls så bra till. Deras biologiska ålder är helt enkelt i god korrelation med medellivslängden där dom lever.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag såg lite av träffen kl14, och det var mest förvirrat som vanligt:

TT frågar: Vad gäller egentligen med allmänna sammankomster och med undantag för sittande publik?

- Vi har frågan ute och pratar med regeringskansliet, de tolkar lagstiftningen åt oss. Vi måste avvakta för att helt veta säkert vad som gäller, svarar Anders Tegnell,

Ur smittskyddssynpunkt, kan man ha fler än 8 i publiken?

– Nu väntar vi på att det ska bli tydligt utifrån lagstiftningen, så får vi se vad vi har för kommentar på det, svarar Tegnell.

Vad gäller för barn och ungdomsidrotten?

- Det gäller tydlighet från regeringen och för att inte skapa mer förvirring så avvaktar vi tills vi har en klar bild.

Suck.
Visst "folkhälsa" är ett vitt begrepp och en nedstängning drabbar oss också men på andra sätt.
Men om vi nu alla är överens om att vi är idioter så kanske regeringen får ta i hårdare, iaf nån vecka eller två, för att folk ska fatta allvaret igen.
Så länge Corona härjar kommer vi inte tillbaka till ett normaltillstånd iaf, hur mycket folk än säger sig "inte vara rädda för covid" på krogen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag pratar inte om medellivslängd utan om genomsnittsåldern, dvs befolkningspyramidens utseende.

I Afrika är tex hälften av befolkningen under 25 år i många länder vilket spelar all roll i detta sammanhang. Likaså har det mycket stor betydelse för hur befolkningsutvecklingen kommer att se ut de närmaste decennierna.

Japan ligger i andra änden av skalan.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top