Sälja hoj till Norge?

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag ska eventuellt sälja en hoj till Norge.
När jag läser på Transportstyrelsens hemsida är det en del som är oklart.
Se nedan, hur skall jag kunna både anmäla export OCH ge köparen båda delarna?
Har Norge automatisk anmälan till Sverige vid inregistrering i landet?
I Tyskland sker det automagiskt om du exporterar ett fordon dit.

"Anmälan om avregistrering på grund av export ska göras på del 2 av fordonets senast utfärdade registreringsbevis eller på blanketten ”Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES”. Vid export till ett land utanför EU/EES måste anmälan göras på registreringsbeviset.

På del 2 av fordonets registreringsbevis ska du som säljare markera att fordonet avregistreras på grund av export och skriva under som nuvarande ägare. Det finns inget krav på att köparen ska underteckna eller namnges, eftersom ingen registrering av ägarbytet kommer att ske.

Många länder kräver att få både del 1 och del 2 av registreringsbeviset för registreringen. Tänk på att det därför kan vara bra att lämna båda delarna av registreringsbeviset till köparen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
För din egen del räcker det att du fyller i regbeviset del 2 med korrekt info och skickar tillbaka regskylten till transportstyrelsen. Resten är nya ägarens bekymmer.
 

MrKreidler

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2020
Ort
Upplands Väsby
Hoj
GSXR1000 k9 Multistrada V4S -22 Intruder 1400 -91
Jag sålde min 690 enduro till Norge förra hösten.

Svenska transportstyrelsen fick uppgifter från Norges vegvesen eller tullen automatiskt och registrerade då hojen som exporterad från Sverige, det tog typ 2 månader har jag för mig. Köparen behövde båda delar av reg beviset, men jag behöll nr skylten och skickade in till transportstyrelsen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag sålde min 690 enduro till Norge förra hösten.

Svenska transportstyrelsen fick uppgifter från Norges vegvesen eller tullen automatiskt och registrerade då hojen som exporterad från Sverige, det tog typ 2 månader har jag för mig. Köparen behövde båda delar av reg beviset, men jag behöll nr skylten och skickade in till transportstyrelsen.

Gjorde samma sak till Finland, funkade bra.
Tog ett par veckor, så var allt klart.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Vill du vara väldigt säker och nya ägaren vill köra direkt så ansök om en tillfällig registrering med ny skylt, tar några dagar att få hem och då är du fri. Norrmannen får köra en månad utan att registrera, du behöver inte vänta på att det ska gå igenom.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vill du vara väldigt säker och nya ägaren vill köra direkt så ansök om en tillfällig registrering med ny skylt, tar några dagar att få hem och då är du fri. Norrmannen får köra en månad utan att registrera, du behöver inte vänta på att det ska gå igenom.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Ja, helt rätt, bra tillägg!
Jag plockade skylten, eftersom han tog den på släp.
Och jag kollade med Transportstyrelsen om hur jag gör om han inte lämnar in papprerna, utan bara "försvinner".
Då kan jag betsälla nya registreringshandlingar, eftersom jag äger fordonet, och sedan bocka i rutan "Skrotning utan intyg".
Då vill Transportsyrelsen att jag beskriver vad som hänt, med så mycket dokumentation som möjligt.
Så tillsammans med köparen skrev vi ett kvitto, jag tog kopia på hans körkort, bild på bil och släp, mm.
Kändes som att jag hade gjort vad jag kan, och då finns det goda förutsättningar för att reda ut saker om det inte går som man tänkt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag sålde en jaguar (inte min) till finland, och köparen skickade aldrig in papperen, bilens ägare hade ett H-vete att få den avregistrerad från sig.

Man skulle nog ha plockat skyltarna (minst bakskylten med chassienumret på) och skickat själv till transportstyrelsen.

Den nya ägaren hade ju kunnat köra hem den med tillfälliga gula pappersskyltar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top