Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
MG ZS Ev, finns sen ett tag tror jag?

Sen (ZS ev) fick iaf 5 stjärnor i NCAP 2019 så helt uselt ihopsatt kan den inte vara.

Finns en del provkörningar på nätet och (inte sett själv) men den där norske ”Tesla Bjørn” ska ha genomfört ett långtest.

Fast vad en bil får för "poäng" i Euro Ncap säger ju ingenting om huruvida bärarmarna är pressade av karosseriplåt, eller om hjullagren är återvunna skateboard lager.

Euro NCAP testar ju bara krockar, och ju mjukare en bil är (till en viss punkt) ju bättre poäng får den.

Dessutom, en bil som är utmärkt att sitta i vid en krock kan få låga poäng för att den har dåligt fotgängarskydd (många suv/pickups) för att dom är höga, eller att bilen du sitter i är så bastant att den fullkomligt mosar (standard) bilen dom krockar den mot.

Ett värdelöst test att basera någonting på egentligen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fast vad en bil får för "poäng" i Euro Ncap säger ju ingenting om huruvida bärarmarna är pressade av karosseriplåt, eller om hjullagren är återvunna skateboard lager.

Euro NCAP testar ju bara krockar, och ju mjukare en bil är (till en viss punkt) ju bättre poäng får den.

Dessutom, en bil som är utmärkt att sitta i vid en krock kan få låga poäng för att den har dåligt fotgängarskydd (många suv/pickups) för att dom är höga, eller att bilen du sitter i är så bastant att den fullkomligt mosar (standard) bilen dom krockar den mot.

Ett värdelöst test att basera någonting på egentligen.


Jaja men det säger iaf lite om hur den är ihopsatt... den faller inte isär som en del andra..

Men kolla in Bjørns videos om den. Verkar inte helt usel sett till priset
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Allt om elbil gissar 360kkr, räckvidd runt 25-30mil ska nog inte vara omöjlig och 50kw laddning betyder ju att man kan ladda till 80% på under timmen.

Men det är en kina-bil, så vad dom har lyckats med i kvalitetsäg vete tusan...
Jag skulle nog vänta och se vad dom som köper tidigt tycker om den.

EDIT: Det skulle ju komma en annan kina-MG innan den här, den kan ju kanske ge en fingervisning om kvaliteten på den....

Finns provkörningar av bilen att läsa. En sammanfattning ur minnet:
- Tre körprogram, eco och standard tror man är bäst för målgruppen, hyfsad ljuddämpning.
- Väl ihopsatt, bra utrustningsnivå.
- Plastig i dörrsidor och detaljer, Exclusive med läder något bättre.
- Okänslig styrning, lite mjuk i chassit, helt enkelt en bil för att frakta sig från A till B.

Inte alltför överraskande i prisklassen, men inte heller någon katastrof. Det byggs rätt mycket bilar med anrika märken i fronten i Kina numera så vi kanske inte ska vara så förvånade att de börjar få till det? :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Polestar är en alltigenom kinesisk bil. I Kina har även BMW-s hybrid-SUV byggts och sålts. VW har byggt bilar där sedan åttiotalet. Tesla har en fabrik i Shanghai där model 3 byggs. Kinesiska elbilstillverkare bygger miljontals bilar varje år.

MG ZS Ev är nog inte alls så dum, särskilt inte om man beaktar priset.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Polestar är en alltigenom kinesisk bil. I Kina har även BMW-s hybrid-SUV byggts och sålts. VW har byggt bilar där sedan åttiotalet. Tesla har en fabrik i Shanghai där model 3 byggs. Kinesiska elbilstillverkare bygger miljontals bilar varje år.

MG ZS Ev är nog inte alls så dum, särskilt inte om man beaktar priset.

Man kan absolut tillverka bra saker i Kina, så länge man har någon med ett annat tänkande som sköter utveckling och kvalitetskontroll.

Släpper man kineserna lösa att själva stå för den biten får man kina-skit på marknaden.
Jag inväntar nog riktiga personers utvärdering av en produkt innan jag köper den.

Tesla Björn är ju kanske lite grann en elbilsfanatiker, han skulle aldrig säga någonting negativt om en bil med ett batteri i.
Han har ju aldrig klagat på Teslas urusla kvalitet på vissa modeller, han ställer sig ju istället medvetet och täcker glepan mellan fram och bakdörrarna så att man inte ska se att rutlisterna är 2cm olika i höjd där dörrarna möts...

På samma sätt ser jag inte heller "Fully Charged" videos som annat än ren propaganda, han är ju så fanatisk ICE hatare att det skummar runt munnen på honom oavsett om han pratar ICE bilars nackdelar eller elbilars fördelar.

Jag har full förståelse för att Jonny Smith hoppade av Fully Charged och startade Car Pervert/Late brake show istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns provkörningar av bilen att läsa. En sammanfattning ur minnet:
- Tre körprogram, eco och standard tror man är bäst för målgruppen, hyfsad ljuddämpning.
- Väl ihopsatt, bra utrustningsnivå.
- Plastig i dörrsidor och detaljer, Exclusive med läder något bättre.
- Okänslig styrning, lite mjuk i chassit, helt enkelt en bil för att frakta sig från A till B.

Inte alltför överraskande i prisklassen, men inte heller någon katastrof. Det byggs rätt mycket bilar med anrika märken i fronten i Kina numera så vi kanske inte ska vara så förvånade att de börjar få till det? :)

Sån information är betydligt mer värdefull än ett EuroNcap test...

Att styrningen är vag gäller ju alla icke premiumbilar med elektriska styrservon i princip.
Dom bilar jag själv har kört är Suzuki, Kia, Hyundai, Nissan och ett gäng andra med elservo, och ingen av dom har lyckats få till någon vettig vägkänsla, många av bilarna är rakt ut vingliga att köra..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sån information är betydligt mer värdefull än ett EuroNcap test...

Att styrningen är vag gäller ju alla icke premiumbilar med elektriska styrservon i princip.
Dom bilar jag själv har kört är Suzuki, Kia, Hyundai, Nissan och ett gäng andra med elservo, och ingen av dom har lyckats få till någon vettig vägkänsla, många av bilarna är rakt ut vingliga att köra..

Som att köra Volvo. Kört ett gäng med V90/V60 och synonymt är att de är som geléhallon i feedback. Nein danke!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som att köra Volvo. Kört ett gäng med V90/V60 och synonymt är att de är som geléhallon i feedback. Nein danke!

Jag har lycklitvis inte kört någon av dom, men jag kan tänka mig att dom är som andra moderna bilar, gjorda för att åka i, inte för att köra...
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tesla Björn är ju kanske lite grann en elbilsfanatiker, han skulle aldrig säga någonting negativt om en bil med ett batteri i.
Han har ju aldrig klagat på Teslas urusla kvalitet på vissa modeller, han ställer sig ju istället medvetet och täcker glepan mellan fram och bakdörrarna så att man inte ska se att rutlisterna är 2cm olika i höjd där dörrarna möts...

Nu hittar du väl ändå på. Tesla Björn säger massa negativt om elbilarna han testar inkluderat Tesla. Se bland annat "10 things i hate about my MG ZS EV".
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu hittar du väl ändå på. Tesla Björn säger massa negativt om elbilarna han testar inkluderat Tesla. Se bland annat "10 things i hate about my MG ZS EV".

Inte i någon av dom videos jag har sett hittils, men som sagt jag ser inte hans videos, jag såg någon video där han försvarade Teslas trasiga dörrhandtag med att användarna gjorde fel, men det är ju länge sedan, sedan såg jag när han försvarade någon bil där farthållaren slutade fungera trots att han stannade och torkade alla givare flera gånger, hans försvar var att det bara var den adaptiva farthållaren som buggade ur, vanlig konstantfarthållare fungerar säkert utan dom, men han lyckades aldrig få igång den heller, utan pratade om annat istället.

Tar man ett namn som "Tesla Björn" så är man nog inte helt objektiv....
Hela hans liv kretsar ju kring att vara Tesla ägare...
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Inte i någon av dom videos jag har sett hittils, men som sagt jag ser inte hans videos, jag såg någon video där han försvarade Teslas trasiga dörrhandtag med att användarna gjorde fel, men det är ju länge sedan, sedan såg jag när han försvarade någon bil där farthållaren slutade fungera trots att han stannade och torkade alla givare flera gånger, hans försvar var att det bara var den adaptiva farthållaren som buggade ur, vanlig konstantfarthållare fungerar säkert utan dom, men han lyckades aldrig få igång den heller, utan pratade om annat istället.

Tar man ett namn som "Tesla Björn" så är man nog inte helt objektiv....
Hela hans liv kretsar ju kring att vara Tesla ägare...

Jag har sett många av hans videor och han är väldigt ärlig i vad han tycker är bra och dåligt. Såg avsnittet när han visade det enklaste sättet att öppna dörrarna på model 3, dörrhandtagen var inte trasiga, bara inkompetenta motorjournalister som inte förstod eller ville förstå hur de skulle göra. Helt objektiv är nog ingen av oss men tycker han framstår som objektiv i sina tester och ger Tesla kritik där de förtjänar det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har sett många av hans videor och han är väldigt ärlig i vad han tycker är bra och dåligt. Såg avsnittet när han visade det enklaste sättet att öppna dörrarna på model 3, dörrhandtagen var inte trasiga, bara inkompetenta motorjournalister som inte förstod eller ville förstå hur de skulle göra. Helt objektiv är nog ingen av oss men tycker han framstår som objektiv i sina tester och ger Tesla kritik där de förtjänar det.

Om en MOTORJOURNALIST inte kan öppna en bildörr på rätt sätt, då är bildörren felkonstruerad.
Dom har öppnat miljontals bildörrar på tusentals olika modeller.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Dom bilar jag själv har kört är Suzuki, Kia, Hyundai, Nissan och ett gäng andra med elservo, och ingen av dom har lyckats få till någon vettig vägkänsla, många av bilarna är rakt ut vingliga att köra..
Mmm, står man på bra på bana eller riktigt kurvigt parti är även P2:an lite fladdrig i medel eller lätt servo. Med minsta servoassistansen funkar det bra.

Dock är chassi och vägkänsla milsvid bättre än Volvos standardmodeller, typ vår V90. Och det vore väl underligt annars :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om en MOTORJOURNALIST inte kan öppna en bildörr på rätt sätt, då är bildörren felkonstruerad.
Dom har öppnat miljontals bildörrar på tusentals olika modeller.

Hahaha, jag lovar att till och med jag har öppnat fler bildörrar än genomsnittlig "motorjournalist" idag...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mycket övertygande argument.:hihi

Sorry, JAG SER VÄLDIGT FÅ AV HANS VIDEOS då...

Uppenbarligen har jag ju sett några, men jag tycker som sagt att han är dryg och självgod, dessutom drar han ut vad som skulle ha kunnat vara en 5 minuters video till 20 minuter med sitt svamlande.
(det ger mera intäkter antagligen)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hahaha, jag lovar att till och med jag har öppnat fler bildörrar än genomsnittlig "motorjournalist" idag...

Det spelar ingen roll, behöver man se en video av "Tesla Björn" för att öppna en bildörr på rätt sätt är den felkonstruerad
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det spelar ingen roll, behöver man se en video av "Tesla Björn" för att öppna en bildörr på rätt sätt är den felkonstruerad

Jag behövde ungefär 5 sekunder för att lista ut hur dörrhandtaget skulle användas. "Motorjournalister" (22 år, bor i Stockholms innerstad) kan man inte begära så mycket av så de behöver nog en youtubevideo eller två.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag behövde ungefär 5 sekunder för att lista ut hur dörrhandtaget skulle användas. "Motorjournalister" (22 år, bor i Stockholms innerstad) kan man inte begära så mycket av så de behöver nog en youtubevideo eller två.

Men man skulle kunna begära att ett dörrhandtag fungerar, helt utan instruktioner också, uppenbarligen gör dom inte det om väldigt många människor gör fel när dom använder dom. (inte bara motorjournalister)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, det är nya tider nu, farfar...


Om du haft bilar från perioden 1960-1985 så minns du nog att det fanns lika många sätt att öppna dörrarna som det fanns bilmodeller - nästan.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top