USA idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
123865437_1581390488713481_8242796380032885018_n.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja det är ju ganska uppenbart att det inte är republikaner som bränner ner städerna i USA.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biden nu utropad som president elect av AP.

Är det likadant i Sverige ?
Att det är nyhetsbyråerna / tidningarna som talar om valresultatet ?

Jag tycker det borde vara "Valmyndigheten" som borde presentera valresultatet. När dom räknat färdigt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det likadant i Sverige ?
Att det är nyhetsbyråerna / tidningarna som talar om valresultatet ?

Jag tycker det borde vara "Valmyndigheten" som borde presentera valresultatet. När dom räknat färdigt.

Om jag förstått det rätt så har dom inget motsvarande valmyndigheten i USofA.
Därav AP, och viss annan media, som utropar segrare.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är det likadant i Sverige ?
Att det är nyhetsbyråerna / tidningarna som talar om valresultatet ?

Jag tycker det borde vara "Valmyndigheten" som borde presentera valresultatet. När dom räknat färdigt.

Nja, i Sverige finns ju som sagt valmyndigheten. I USA, som har indirekta val, sker valet i varje delstat och där vinnaren får den delstatens elektorsröster (med viss variation kring exakt hur det går till i varje delstat). Sedan sammanträder elektorerna (i december) och lägger sin röst på vem som skall bli president. Först därefter har man ett officiellt och slutgiltigt valresultat.

I USA, liksom i Sverige, är ju resultatet av den första rösträkningen preliminärt. I Sverige sker en omräkning av länsstyrelserna och på motsvarande sätt görs en omräkning i delstaterna.

Att en presidentkandidat eller ett politiskt parti ändå kan utropa sig till valvinnare innan det officiella resultatet fastställts handlar om sannolikheter. När ledningen är så pass stor att det blir matematiskt omöjligt, eller åtminstone ytterst osannolikt att en justering efter omräkning eller tillkommande/ogiltigförklarade röster kan ändra valresultatet så brukar en vinnare utses. Sen har ju USA en massa olika "checks and balances" där det slutgiltiga avgörandet kan avgöras i domstol till slut, men det är ju en del av processen som får ha sin gång och behöver återigen ses i ljuset av hur sannolikt det är att det förändrar valresultatet på ett avgörande sätt.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det är (förvånansvärt) många som drar paralleller med 2016, trots att skillnaden är fundamental. Kritiken mot valet 2016 var påverkan från främmande makt. Cambridge analytica dömdes för sina metoder och upphörde att existera, en stor del av Trumps närmaste rådgivare är dömda för olika brott under valrörelsen och Trump utreddes grundligt. Eftersom beslutet om "impeachment" ytterst fattas av senaten, som har republikansk majoritet, och inte en sakkunnig juridisk instans lär det ta tid om eller när vi får veta hela sanningen. Ingen (jag repeterar: ingen) trovärdig nyhetskälla hävdade att valfusk i själva valprocessen hade förekommit. På den mindre trovärdiga skalan hävdade dock Trump att valfusk förekommit och att han egentligen vunnit "the popular vote", ingen backade upp hans påståenden.

Nu har vi ett lika uppmärksammat val där Trump förlorar och då används argumentet att det endast kunde ske genom fusk med valsedlarna. Det betyder att över hela landet skulle en avancerad kupp satts i system som medvetet manipulerade valsedlarna och processen så skickligt så att ingen delstat (där det skett) lyckats upptäcka detta.

Jämför man objektivt dessa två påståenden och ser de som likvärdiga så kan man sälla sig till de "infamous few" på sporthoj som yrar om förgasarhästar, accelerationen hos en BMW330 eller hur en KTM 450 alltid är snabbare än en KTM 500. Det är ingen klick jag frivilligt skulle ansluta mig till.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Njaa, till viss del kanske.

Hur mycket av detta ser du från andra hållet?

Förra valet "There is noo evidence of Russian interference, or any other things that are bad"
Detta val: "All mail votes on Biden are fake votes, you need no evidence of this"
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det betyder att över hela landet skulle en avancerad kupp satts i system som medvetet manipulerade valsedlarna och processen så skickligt så att ingen delstat (där det skett) lyckats upptäcka detta.

Om man inte vill upptäcka något så upptäcker man det inte. Så är väl tankegångarna antar jag?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Förra valet "There is noo evidence of Russian interference, or any other things that are bad"
Detta val: "All mail votes on Biden are fake votes, you need no evidence of this"

Hur mycket var frågan? Är citaten äkta?

Såhär då. Hycklar den generiske democrat-väljaren mer eller mindre än den generiske republican-väljaren?
Hycklar SJW-nötterna mer än Trumpfansen.
Hycklar vänstern mer än högern?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur mycket var frågan? Är citaten äkta?

Såhär då. Hycklar den generiske democrat-väljaren mer eller mindre än den generiske republican-väljaren?
Hycklar SJW-nötterna mer än Trumpfansen.
Hycklar vänstern mer än högern?

Eller en annan vinkling på det hela: är de extrema minoriteter från båda sidor som skapar mest uppmärksamhet i sociala medier representativa för respektive väljarbas i stort?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Eller en annan vinkling på det hela: är de extrema minoriteter från båda sidor som skapar mest uppmärksamhet i sociala medier representativa för respektive väljarbas i stort?

Nej det skulle jag inte vilja påstå? Eller är det en luringfråga du kommer med?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nej det skulle jag inte vilja påstå? Eller är det en luringfråga du kommer med?

Det är en luringfråga på det sättet att jag ville göra en poäng med den - att den upptrissade polariseringen gör att diskussionen om väljargrupper lätt kommer att handla om stereotyper. Polariseringen och extremerna är ett problem, kanske det största, men samtidigt tänker jag att fokuset på det problemet också ibland kan göra det svårare att se varför befolkningen i allmänhet röstar som de gör. Hur ofta har vi under denna valrörelse egentligen ställt oss följande fråga och ansträngt oss för att besvara den genuint: "vilka är de bästa argumenten för motståndarsidan"?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det finns individer som är "bat shit crazy" på båda sidor.
Med QAnon vinner högern på kvalitet men vänster vinner på kvantitet.

Det var inte pga rädsla för Trump-vinst som ett antal affärer spikades igen i ett antal städer.
Dvs stora delar av USA förväntade sig våld från vänster.
Det är något som framförallt kommit efter BLM- protesterna men något som vänster-sidan behöver ta sig en rejäl funderare på om man vill fortsätta hävda moralisk överhöghet.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hur mycket var frågan? Är citaten äkta?

Såhär då. Hycklar den generiske democrat-väljaren mer eller mindre än den generiske republican-väljaren?
Hycklar SJW-nötterna mer än Trumpfansen.
Hycklar vänstern mer än högern?

Nej och det var precis det jag försökte visa. Om man är riktigt insyltad i ena sidan så kommer man aldrig se nyanserna, då är det svart eller vitt.

(observera att ena sidan inte bara behöver betyda "en sida" utan är en av sidorna, hint hint)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top