Högtemperatur silikon på avgaspackningar

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet mellan tummen och pekfingret hur varmt det blir vid avgaspackningarna på en luftkyld motor.

Håller på med kompressor Hondan och vill försäkra mig att det är tätt mellan toppen och krökarna så att bredbandslambdan viar rätt, ska byta till nya avgaspackningar men funkar det att smeta högtemp silikon https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/packningssilikon-hogtemperatur-2000041863 eller blir det för varmt för det.

Misstänker starkt att det blir varmare än 300 grader vid avgaspackningarna men som sagt jag vet inte, nån som vet?
 
Jag vet inte hur varmt det blir men den senaste motorcyklen jag köpte hade förre ägaren lagt silikon runt avgaspackningarna. Det såg inte uppbränt ut men är borta nu med nya packningar...
 
Nån som vet mellan tummen och pekfingret hur varmt det blir vid avgaspackningarna på en luftkyld motor.

Håller på med kompressor Hondan och vill försäkra mig att det är tätt mellan toppen och krökarna så att bredbandslambdan viar rätt, ska byta till nya avgaspackningar men funkar det att smeta högtemp silikon https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/packningssilikon-hogtemperatur-2000041863 eller blir det för varmt för det.

Misstänker starkt att det blir varmare än 300 grader vid avgaspackningarna men som sagt jag vet inte, nån som vet?
Hittade inget alternativ, men en (kanske) intressant tråd!

https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1213928

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Går med vilken silikon som helst. Dom brinner lika bra. Men tätt blir det ändå. I alla fall på dom tre hojar jag gjort det på sista halvåret.
 
Det verkar alltså som att silikon inte är så bra att bränna för lambdasonden om jag fattar länken rätt?
Tja, det var ju vad någon sa, men det är inget jag har någon erfarenhet av... Tyckte det kunde vara värt att nämna i alla fall!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Du behöver inte sätta i lambdasonden direkt. Tar bara några minuters körning innan silikonet omvandlats till nåt ogenomträngligt.
 
Du behöver inte sätta i lambdasonden direkt. Tar bara några minuters körning innan silikonet omvandlats till nåt ogenomträngligt.

Okej så den erfarenhet är att silikonet eldas men ändå blir till en tätande massa, är väl bara att bränna in det någea minuter lär ju fort bli hett vid anslutningen mellan krökarna och toppen.
 
Uppdatering om en jag byggde i våras. Plockade ur en Suzuki RG250 motor i dag, 2-takt vattenkyld. På den hade inte silikonet som ska klara 329 grader inte brunnit utan var elastiskt. Tätt var det i alla fall.
 
Var ju tur att jag inte kletade dit nån skit alls då jag bytte avgaspackningarna, blev ju att riva skiten några minuter senare pga blåst topplockspackning. Går att läsa mer om det missödet i kompressormatningstråden.

Tror jag läst att monteringspastan vill bli hård och spricka men detta kanske bara är nån myt?
 
På en luftkyld hoj jag har, blir det strax över 200 grader invid avgasröret efter varmkörning. Förmodligen lite mer vid packningen.
 
På cross och endurohojar Husaberg och ktm är de vanlig silikon i skarven mellan topp och krök från fabrik. Och när man plockade isär dem va silikonet elastiskt och ej bränd. Vid återmontering kladdade man dit den silikon som va på hyllan och de funkade alltid. Mekonomen har högtemp silikon med koppar i den ska tåla lite mer.
 
Vilken del av avgassystemet är det du försöker täta...? Avgasfläns mot topp tätas väl rimligtvis med någon form av metallpackning som inte läcker i första taget...? Eller är det en skarv i själva röret du försöker täta...?

Min erfarenhet är att luftkyld fyrtaktare blir betydligt hetare än både vätskekyld fyrtaktare och tvåtaktare.

På skotrarna fungerar tätning av pipskarvar alltid bäst med original grafitpackningar eller med pipor som har tätningsringar typ kolvringar. Om detta inte finns - Permatex orange RTV silikon eller Arctic Cat högtemperatursilikon, om du vill ha svart istället för orange.
 
Är mellan topp och krök som jag funderade på att smeta på nåt bara för att vara hundra säker på att det blir tätt före lambdamätaren. Sitter kopparpackningar men det var mest för att vara 100% säker att det blir tätt då det ska laboreras med bestyckningen på kompressor Hondan.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top