Idag är jag förbannad därför att...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det finns en enda cirkulationsplats där jag bor. Utplacerade nysvenskar tillämpar högerregeln dvs stannar mitt i rondellen och släpper fram trafik som skall in i rondellen - och viftar med händerna genom öppna sidorutan när man signalerar "kör ditt spån". Inte förbenad, möjligen resignerad. Lyckligtvis verkar den offantliga hyresvärden ha tröttnat på socialens gräddfil så numera ser det inte så mörkt ut på avbytarbänken. <tm Arne Hegerfors>

Den kan ju bli spännande för bakomvarande trafikanter i rondellen :näsblod En krock som väntar på att hända...

Problemet i mitt fall är just det, att man känner på sig att en dag kommer här smälla helt i onödan för att folk inte kan läsa skyltar... Ligger man i vänsterfilen och ska rakt fram, dvs om man själv ska ta tredje utfarten, då förväntar man sig inte att där ska ligga något jävla kioskmongo till höger om en i ett försök att ta samma väg ut ur rondellen när man väl når dit. Övriga ska liksom trilla av efter utfart ett och två, eftersom man enligt gällande skyltning inte får fortsätta längre än så ifall man valt högerfilen. Men icke... Likadant ifall man befinner sig vid utfart två och ska in i rondellen, då borde man kunna förvänta sig att den som kommer från centrum och ligger i högerfilen kommer att köra ut innan mig och därmed är det safe att köra in i rondellen. Men icke... Det är verkligen som att INGEN fattat grejen, varje gång jag kör i den jävla rondellen så är det någon idiot som inte läst/fattat skyltjäveln så det ligger på en själv att förutsätta att "här kommer ytterligare en jävla mupp som inte klarar av rondellkörning" för annars får man aset i sidan. Varje gång, utan undantag. Till och med ambulansen (sjukhuset ligger 500m från rondellen så de borde rimligtvis ha kört här ett antal gånger och borde därmed veta hur man borde köra) gör fel i den jävla rondellen... Kan man be polisen komma dit och kontrollera folk tro? :va Allvarligt talat, de skulle skramla ihop hela årets förväntade trafikbötesbelopp bara på att granska just den rondellen i Karlshamn för det är fan inte många som vet hur man kör i den på rätt sätt...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
I början av förra veckan beställde jag en sak online, skulle levereras 14/9 - 16/9. Idag 17/9 får jag ett SMS om att den först nu har lämnat Köln och ska lämnas över till PostNord som ska ta hand om transporten inom Sverige...

Vad fan har jag gjort för att förtjäna detta? :3freak
 

lasseamal

Medlem
Gick med
26 Apr 2017
Ort
göteborg
Hoj
honda vfr 800fa vtec 2008
Det finns en enda cirkulationsplats där jag bor. Utplacerade nysvenskar tillämpar högerregeln dvs stannar mitt i rondellen och släpper fram trafik som skall in i rondellen - och viftar med händerna genom öppna sidorutan när man signalerar "kör ditt spån". Inte förbenad, möjligen resignerad. Lyckligtvis verkar den offantliga hyresvärden ha tröttnat på socialens gräddfil så numera ser det inte så mörkt ut på avbytarbänken. <tm Arne Hegerfors>

I många länder är det så att den som är inne i rondeller har skyldighet att ge företräde till den som kommer utifrån å ska köra in i den, är nog förklaringen tror jag, men likförbannat fel här i Sverige!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har låshjulbultar på bilen, som förra ägaren har skrotat adaptern till, den är sprucken och runddragen. Gott tänkte jag och svängde förbi Skoda för att köpa en ny. Men nejdå, dom har slutat tillverka dom, antagligen för att dom var så dåliga. Bra där, MEN HUR FAN SKA JAG KUNNA BYTA OM JAG INTE FÅR LOSS DOM GAMLA?! :mad: :4skrika
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Det brukar dom flesta bil/däck-verkstäder kunna lösa. Du får dock köpa nya sen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har låshjulbultar på bilen, som förra ägaren har skrotat adaptern till, den är sprucken och runddragen. Gott tänkte jag och svängde förbi Skoda för att köpa en ny. Men nejdå, dom har slutat tillverka dom, antagligen för att dom var så dåliga. Bra där, MEN HUR FAN SKA JAG KUNNA BYTA OM JAG INTE FÅR LOSS DOM GAMLA?! :mad: :4skrika

Har inte någon Skoda verkstad verktyg för det här!


Skickat från min iPad med Tapatalk

Tveksamt. Jag trodde att jag tappat bort min adapter härom året och hörde av mig till en märkesverkstad då jag utgick ifrån att de bara kunde beställa en ny åt mig. Nej minsann, då fick jag vackert köpa en ny adapter med fyra tillhörande skruv och så skulle de borra ur de gamla. Som tur var hittade jag adaptern till slut.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har låshjulbultar på bilen, som förra ägaren har skrotat adaptern till, den är sprucken och runddragen. Gott tänkte jag och svängde förbi Skoda för att köpa en ny. Men nejdå, dom har slutat tillverka dom, antagligen för att dom var så dåliga. Bra där, MEN HUR FAN SKA JAG KUNNA BYTA OM JAG INTE FÅR LOSS DOM GAMLA?! :mad: :4skrika

Använd borr och svets eller hylsor avsedda för detta :hej
Sitter skallarna i djupa hål så är det tidsödande.......... Jag har specialhylsor för detta ändamål men det är ändå bökigt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har inte någon Skoda verkstad verktyg för det här!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Med tanke på att det finns olika serier, med 20-30 i varje, så nej, dom verkar inte ha sånt.

Det brukar dom flesta bil/däck-verkstäder kunna lösa. Du får dock köpa nya sen.
Lösa ja, bruden i kassan föreslog borra, och inte rätt sorts borra. Det kan jag lika gärna göra själv, det går dessutom fortare än att boka tid, vänta tills dom har lust, ta mig fram och tillbaka några gånger, och jag slipper betala 1200 spänn för det. Och dom gånger jag har köpt nya däck och dom har bytt på bilen i samma veva så har dom aldrig haft några adaptrar själva.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Använd borr och svets eller hylsor avsedda för detta :hej
Sitter skallarna i djupa hål så är det tidsödande.......... Jag har specialhylsor för detta ändamål men det är ändå bökigt.
Det är ju en liten bit in, ja. Jag började försöka svetsa häromkvällen, siktade på M12 för att komma åt i hålet, men det är ju en liten tapp i skruvskallen och ett ganska stort avstånd till ytterkanten i mönstret, så det blir ett konstigt tomrum hur man än gör. I vredesmod gick jag in och svarvade en borrjigg istället. Nu ska jag bara hitta något lämpligt att banka in som orkar lossa hjulbulten också.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det är ju en liten bit in, ja. Jag började försöka svetsa häromkvällen, siktade på M12 för att komma åt i hålet, men det är ju en liten tapp i skruvskallen och ett ganska stort avstånd till ytterkanten i mönstret, så det blir ett konstigt tomrum hur man än gör. I vredesmod gick jag in och svarvade en borrjigg istället. Nu ska jag bara hitta något lämpligt att banka in som orkar lossa hjulbulten också.

Jag har hylsorna i Bålsta (utgår från Märsta) och åker förmodligen dit i helgen om du vill låna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Använd borr och svets eller hylsor avsedda för detta :hej
Sitter skallarna i djupa hål så är det tidsödande.......... Jag har specialhylsor för detta ändamål men det är ändå bökigt.

Dra en gammal hylsa utanpå och slå som en idiot sen kan du som oftast lossa den.
Jag tog en 12-kantig hylsa i hylslådan och bankade in den, och började dra, och jävlar, det rörde på sig, varv efter varv, lite tungt, men ändå. Men jag tyckte att bulten aldrig kom någon vart :va Jodå, mycket riktigt, yttersta delen är en lös hylsa, som roterar fritt :huvet :4skrika :mad: Det är ju fanimig lättare att sno finlandsfärja än att få loss dom där förbannade hjulbultarna :gnissla
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag tog en 12-kantig hylsa i hylslådan och bankade in den, och började dra, och jävlar, det rörde på sig, varv efter varv, lite tungt, men ändå. Men jag tyckte att bulten aldrig kom någon vart :va Jodå, mycket riktigt, yttersta delen är en lös hylsa, som roterar fritt :huvet :4skrika :mad: Det är ju fanimig lättare att sno finlandsfärja än att få loss dom där förbannade hjulbultarna :gnissla

Borra, bryt, bänd bort ringen.... Värsta låssorten att få bort :huvet
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, det är ju så jävla lätt när det sitter en hylsa väl fastslagen på skallen :mad:

Kolla om du har en gängtapp som passar i 1/2" hålet i hylsan för att få dit gängor så att du kan stoppa in en skruv och få bort hylsan (alternativt använda glidhammare).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kolla om du har en gängtapp som passar i 1/2" hålet i hylsan för att få dit gängor så att du kan stoppa in en skruv och få bort hylsan (alternativt använda glidhammare).
Hylsan snurrar ju fritt, visserligen sticker den ut 10-15mm, men det är svårt att hålla emot. Jag använder den som jigg för att borra bort bultskallen istället. Mina HSS-borrar från Biltema bet inte på skiten, så jag var iväg och köpte Bosch-borrar för rostfritt igår kväll, så vi får se idag om det blir bättre.

Jag får erkänna att jag tänker ganska lömska tankar om dom där låsbultarna just nu :gnissla
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Uppsök valfri förort, sätt en lapp på rutan att du betalar bra för att få bort hjulen.
En latte senare är det fixat.
.
.
.
.
Frågan är väl bara vart hjulen tog vägen :gnissla
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kolla om du har en gängtapp som passar i 1/2" hålet i hylsan för att få dit gängor så att du kan stoppa in en skruv och få bort hylsan (alternativt använda glidhammare).
Svetsningen av mutter tog bort härdningen, så jag kunde borra och slå in en mutterurdragare med splines. Nästa skalle gick det däremot knappt att göra repor i :huvet Till slut mulnade jag och tog fram svetsen och fyllde skallen och svetsade fast den där förbannade ringen, bankade på en hylsa, och då gick det att skruva ut skiten! Dom två sista tog inte många minuter att få loss, när jag väl kunde knepet.

Jag passade också på att ta en gammal hjulbult och svetsade fast en bit armeringsjärn, så jag kunde byta ut en av dom andra och ha något att fästa jordklämman i.

Jag är mycket nöjd med att ha fått bort dom där förbannade låsbultarna, men jag har fortfarande ganska mörka tankar om designen på dom :mad:
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top