Elbil eller inte?

Men hur tänkte de där?

- Vi har problem med mjukvaran i bilen, vi fixar inte detta själva.. Vad ska vi göra?
- Jag vet! Vi tar in ett företag som är kanske den mest erkänt urusla tillverkaren av mjukvara som existerar!

Hade man varit en gnutta konspiratoriskt lagd skulle detta kunna tolkas som om de vill misslyckas med att producera en bra elbil..
 
Blir intressant när bilen mitt i en omkörning helt plötsligt slutar fungera för att mjukvaran tycker att den ska uppdatera.
Eller helt plötsligt hänger sig och inga knappar eller reglage fungerar, inte ens bromsen eller ratten.

Nja så illa gick det inte för Robert Collin men i försöken ställa in Navigatorn på tryckskärmen "halkade fingrarna på skärmen" och han lyckades sätta ACn på max vilket gjord det "lite väl svalt" i kupen.
Men vid besök hos VW kunde en tekniker återställa ACn.
 
Cathie Björk: Laddhybridernas uppgång och fall
2030 kommer en laddhybrid vara lika intressant som en bil kompletterad med häst skulle ha varit 1915. Utifall bensinen skulle ta slut.


https://www.mestmotor.se/recharge/a...athie-bjork-laddhybridernas-uppgang-och-fall/

Intern ladd-fight mellan förespråkare av rena elbilar (som skibent ovan) och laddhybrider (kommentarer). Kan hålla med, laddhybrid ser bra ut på pappret, men hur kul är det i praktiken med två drivlinor som ska underhållas, speciellt som att målet måste vara att den ena inte ska användas alls... vilket den inte ens verkar hålla för.

Fast åka till fjällen med familjen i en elbil som inte är Tesla känns ännu lite osäkert i min värld. Är väl en gång per år som en laddhybrid hade varit att föredra.
 
Cathie Björk: Laddhybridernas uppgång och fall
2030 kommer en laddhybrid vara lika intressant som en bil kompletterad med häst skulle ha varit 1915. Utifall bensinen skulle ta slut.


https://www.mestmotor.se/recharge/a...athie-bjork-laddhybridernas-uppgang-och-fall/

Intern ladd-fight mellan förespråkare av rena elbilar (som skibent ovan) och laddhybrider (kommentarer). Kan hålla med, laddhybrid ser bra ut på pappret, men hur kul är det i praktiken med två drivlinor som ska underhållas, speciellt som att målet måste vara att den ena inte ska användas alls... vilket den inte ens verkar hålla för.

Fast åka till fjällen med familjen i en elbil som inte är Tesla känns ännu lite osäkert i min värld. Är väl en gång per år som en laddhybrid hade varit att föredra.

Det ingen verkar fatta är att en hybridbil kan öka totalverkningsgraden för en personbil ganska väsentligt via bromskraftregenerering och att man kan ha en downsizad motor som tillsammans med motor nr2 ändå ger tillräcklig effekt för accelerationer.

Men hela debatten är allt för svartvit för att någon ska fatta det, och kunderna vill att varje motor ska kunna köras var för sig så istället för en förbränningsmotor på 25hk och en elmotor på 75 hk så vill kunden ha en 100 hk förbränningsmotor för de gånger han har slut batteri samt en 100hk elmotor för tiden han kör på el.
Men på det viset nyttjar man inte potentialen i en hybridbil.
Dessutom måste förarna av såna bilar lära sig att bromsa rätt så att batteriet laddas vid inbromsningarna istället för att bromsningarna producerar värme i bromsskivorna.

25hk räcker alltså för bilens genomsnittliga energibehov på ett ungefär och sen kan batteriet laddas av bränslet medans man kör så att det finns batterikraft tillgängligt för acceleration.
 
25hk räcker alltså för bilens genomsnittliga energibehov på ett ungefär och sen kan batteriet laddas av bränslet medans man kör så att det finns batterikraft tillgängligt för acceleration.

Toyota Prius är ett bra exempel på detta. Har funnits i mer än 15 år och har högst resonabla driftskostnader oavsett om du kör i stan eller på landsväg. Där funkar det som tänkt, men det är väl den enda...
 
Toyota Prius är ett bra exempel på detta. Har funnits i mer än 15 år och har högst resonabla driftskostnader oavsett om du kör i stan eller på landsväg. Där funkar det som tänkt, men det är väl den enda...

Toyota Prius fungerar bra efter 15års användning också, utan batteribyte i dom flesta fall, det blir intressant att se hur många Tesla av första generationen som fortfarande är i trafik efter 15-20år
 
Toyota Prius fungerar bra efter 15års användning också, utan batteribyte i dom flesta fall, det blir intressant att se hur många Tesla av första generationen som fortfarande är i trafik efter 15-20år

En Prius får man känslan av att det nog vore skönast om någon annan satt bakom ratten. Man kommer dit man ska med lite mindre livslust än man hade före åkturen.
 
Så kan det vara, men det var driftsäkerheten jag tänkte på

Toyota är svårslagna i grenen driftsäkerhet; Prius är Toyotas driftsäkraste bil samtidigt som det är deras mest avancerade. Oklart om den någonsin gått med vinst i sig, men ovärderlig ur teknisk och varumärkessynpunkt. Batterikapacitet är det väl ingen som vare sig mätt eller upplevt vare sig bra eller dåligt på en Prius? Motorn går ju hela tiden ändå

Teslorna verkar som andra elbilar vara tämligen driftsäkra även sett över tid. Det som utmärker Tesla i det avseendet är batterierna som fortfarande levererar efter många mil och år. Efter 2015 har mycket få batterier bytts trots miltal på 50.000+. Det är bränsledrivna bilar som slits mer av mil.
 
Efter 2015 har mycket få batterier bytts trots miltal på 50.000+. Det är bränsledrivna bilar som slits mer av mil.

Miltalet betvivlar jag inte, men hur batterierna på en Tesla fungerar om 12-15år det vet varken du eller jag , det är bara gissningar, det är ur det hänseendet jag menar det blir intressant att se hur andrahandsvärdet blir då bilen kanske är värd 100-200.000 och ett batteri kostar nåt liknande
För det är ju tiden och antalet laddcykler som sliter ut ett batteri, inte milen.
 
Toyota är svårslagna i grenen driftsäkerhet; Prius är Toyotas driftsäkraste bil samtidigt som det är deras mest avancerade. Oklart om den någonsin gått med vinst i sig, men ovärderlig ur teknisk och varumärkessynpunkt. Batterikapacitet är det väl ingen som vare sig mätt eller upplevt vare sig bra eller dåligt på en Prius? Motorn går ju hela tiden ändå

Teslorna verkar som andra elbilar vara tämligen driftsäkra även sett över tid. Det som utmärker Tesla i det avseendet är batterierna som fortfarande levererar efter många mil och år. Efter 2015 har mycket få batterier bytts trots miltal på 50.000+. Det är bränsledrivna bilar som slits mer av mil.

Motorn stänger av emellanåt i lägre hastigheter, men vad som starkt bidrar till den låga bränsleförbrukningen är att motorn vid låglast simulerar Atkinsonprincipen. (Kort kompressionsslag och långt expansionsslag) genom styrning av ventiltiderna.
 
Som alla vet bör man inte ha drivaxlar till hjul som går att svänga med, men 1000 mil livslängd är lite i underkant även för så dumma lösningar.
https://www.vibilagare.se/reportage/tesla-model-x-sliten-redan-efter-1-000-mil-bedrovligt

Ingen aning om vad drivaxlarna på X har med detta att göra? Är det alla X som har trasiga drivaxlar efter 1000 mil? :va?

Vad gäller batteridegradering/andrahandsvärde på elbilar så ser det nog lite olika ut beroende på batteriteknologi. Tidiga Nissan Leaf har rejäl batteridegradering medan Teslorna inte har det. Kurvor och statistik har presenterats tidigare i tråden, sannolikt flera gånger dessutom.

Men någon Teslabashing behövs förstås på varje ny sida i tråden! :tummenupp

Läs om tråden från början, rolig läsning!
 
Miltalet betvivlar jag inte, men hur batterierna på en Tesla fungerar om 12-15år det vet varken du eller jag , det är bara gissningar, det är ur det hänseendet jag menar det blir intressant att se hur andrahandsvärdet blir då bilen kanske är värd 100-200.000 och ett batteri kostar nåt liknande
För det är ju tiden och antalet laddcykler som sliter ut ett batteri, inte milen.

Det finns ju bara i Sverige ett antal Teslor som körts 40.000-50.000 mil som taxi och som enbart laddats på SuC...

Det förefaller som om moderna batterier inte alls slits som man tidigare trodde, dvs "laddcykler" dödar inte batterierna idag eftersom man kan kontrollera temperatur, batteriets ändlägen (max/min) etc på ett helt annat vis.

https://teslaclubsweden.se/tesla-taxin-som-rullat-54000-mil/

https://teslaclubsweden.se/en-miljoooooon-km-med-tesla-model-s/

https://teslaclubsweden.se/40000-mil-med-tesla-model-s/

https://teslaclubsweden.se/teslas-batterier-slutar-aldras/

https://teslaclubsweden.se/nissan-har-fixat-batteriproblemet-i-leaf-30/
 
Det finns ju bara i Sverige ett antal Teslor som körts 40.000-50.000 mil som taxi och som enbart laddats på SuC...

Det förefaller som om moderna batterier inte alls slits som man tidigare trodde, dvs "laddcykler" dödar inte batterierna idag eftersom man kan kontrollera temperatur, batteriets ändlägen (max/min) etc på ett helt annat vis.

https://teslaclubsweden.se/tesla-taxin-som-rullat-54000-mil/

https://teslaclubsweden.se/en-miljoooooon-km-med-tesla-model-s/

https://teslaclubsweden.se/40000-mil-med-tesla-model-s/

https://teslaclubsweden.se/teslas-batterier-slutar-aldras/

https://teslaclubsweden.se/nissan-har-fixat-batteriproblemet-i-leaf-30/

Som sagt, vi får se om 15år
 
Det är ju så, slår man sig för bröstet så får man tåla lite kritik med

Du menar att om mansäger att något är bra så får man räkna med att folk köar för att kasta skit på en? :va

Tror faktiskt att det är fenomenet "Tesla" som väcker känslor hos folk. De har ju vänt upp och ned på hela bilindustrin och det gör man inte ostraffat.

Jag är extremt nöjd med min Tesla. Sjukt nöjd också med min gamla Toyota Landcruiser. Men det reagerar inte folk över på samma sätt...
 
Ingen aning om vad drivaxlarna på X har med detta att göra? Är det alla X som har trasiga drivaxlar efter 1000 mil? :va?
Enligt artikeln har verkstaden sagt att det är vanligt att axlarna ger upp medan nån pressansvarig säger att det inte är så. Han hade fått höra att det inte var nån idé att byta eftersom det skulle bli likadant igen snart.
Det är väl vinkeln på axlarna med höjd markfrigång kombinerat med styrutslag och massor av vridmoment som blir tråkigt, gissar jag.
 
Motorn stänger av emellanåt i lägre hastigheter, men vad som starkt bidrar till den låga bränsleförbrukningen är att motorn vid låglast simulerar Atkinsonprincipen. (Kort kompressionsslag och långt expansionsslag) genom styrning av ventiltiderna.

Det där med simulerad Atkinson tror jag inte på, då skulle samtliga motorer gå efter den principen.

Jag har haft tillgång till labmotorer med variabla ventiler och jag har nog läst samtliga SAE-artiklar om ämnet fram till ca 2005 som påstår att dom simulerat Atkinson via ventiltiderna och visat bättre verkningsgrad men ingen av alla dessa artiklar var vetenskapligt ärligt utförd.

Vi lyckades inte på något sätt öka verkningsgraden med tidigare ventilstängning.

Man låter ju samtidigt bli att komprimera och sänkt kompression brukar inte bidra till ökad verkningsgrad.

Jag valde i alla fall att avstå från vidare forskning på det området utöver ett antal försök som inte var värda att skriva om.

En vanlig fallgrop inom motorforskning på encylindermotorer är att dom överladdas med tryckluft och sen görs det lite för optimistiska antaganden om vad det kostar energimässigt att producera den överladdningen på en fullmotor.
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top