Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fast 20 år är väl inte direkt chockerande strängt för mord?
Cell utan dörr, aldrig mer ut i samhället borde ju vara praxis. Det är ju inte något dödsvållande av misstag detta utan något satt i system.

Nej, det är fortfarande ett alltför kort straff för att - med berått mod - ha berövat en annan människa livet. Även om den andra människan säkert inte heller var guds bästa barn...

Men tjugo år är ändå ett längre straff än fyra år i Sverige, som säkert blir det halva i verkligheten när man gullepluttat klart med straffrabatt och alla möjliga och omöjliga förklaringar om att han kommer från en utsatt miljö och att detta egentligen är systemets - alltså vita svenska medelålders mäns - fel...

20 år, är som Alatalo skriver, nog betydligt mer avskräckande än 4år med rabatt.

Dessutom pekar texten på andra saker som jag tror i stort sett alla håller med om.
- Det skall inte löna sig att inte säga något.
- Det skall vara hårdare straff om man är med i ett kriminellt gäng.
- Det skall inte löna sig att ljuga.
- Det skall inte löna sig att konstruera en historia efter att man hittat luckorna i förundersökningen.
- Det skall inte löna sig att veta att man inte kommer få något straff alls för att man är under en viss ålder.

Jag tror faktiskt dom flesta i vårt land, oavsett vem man röstar på, håller med om ovan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja det är svårt med konsekvent nyhetsrapportering...

Hur det verkligen ligger till vet jag inte...

Under fredagen genomför aktivistgruppen Extinction Rebellion, som förra året lamslog Londons trafik, en demonstration i centrala Stockholm för att uppmärksamma klimatkrisen. Polisen har upplöst demonstrationerna med hänvisning till förbudet mot allmänna sammankomster med fler än 50 personer.
..
Nu är samtliga demonstranter borta därifrån och man samlar bara ihop skräpet de lämnat kvar på platsen, säger Mats Eriksson, presstalesperosn på Stockholmspolisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/aktivister-blockerar-trafiken-i-centrala-stockholm

:lol
Demonstrerar mot miljöförstöring - Skräpar ner... :rofl Duktigt jobbat.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
20 år, är som Alatalo skriver, nog betydligt mer avskräckande än 4år med rabatt.

Dessutom pekar texten på andra saker som jag tror i stort sett alla håller med om.
- Det skall inte löna sig att inte säga något.
- Det skall vara hårdare straff om man är med i ett kriminellt gäng.
- Det skall inte löna sig att ljuga.
- Det skall inte löna sig att konstruera en historia efter att man hittat luckorna i förundersökningen.
- Det skall inte löna sig att veta att man inte kommer få något straff alls för att man är under en viss ålder.

Jag tror faktiskt dom flesta i vårt land, oavsett vem man röstar på, håller med om ovan.

Håller helt klart med.
Chockerande att man får sitta 20, frigivning tidigast efter 12, för att ha tatt livet av någon, tycker jag dock inte att det är, snarare chockerande att man kan få komma ut bland människor redan efter 12.

Egentligen är jag inte det minsta intresserad av vad som är ett "rimligt" straff, det finns helt enkelt inte något som är rimlig "betalning" för något som rimligen inte ska finnas på kartan att det skall förekomma.
Utan snarare handlar det om att resten av oss inte ska behöva ta konsekvenserna av att ha en sån tomte, som inte bara mördat någon utan uppenbarligen är stolt över det och inte känner någon ånger/tycker att han gjort helt rätt, fri ibland oss.
Jag vill inte ha fanskapet i närheten av min då 12åriga son om han släpps fri vid tidigast möjliga villkorliga frigivning, till exempel.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
- Det skall inte löna sig att inte säga något.
- Det skall vara hårdare straff om man är med i ett kriminellt gäng.
- Det skall inte löna sig att ljuga.
- Det skall inte löna sig att konstruera en historia efter att man hittat luckorna i förundersökningen.
- Det skall inte löna sig att veta att man inte kommer få något straff alls för att man är under en viss ålder.

Som sagt - härligt att det danska rättsystemet slår ner på samtliga punkter, särskilt då det framkommit att packet har mage att sitta i rättsalen med ett flin på läpparna...

Det hade varit helt obetalbart att se deras miner när domaren sedan läser upp livstid samt tjugo års fängelse...Det ögonblicket hade ju kunnat bli en klassisk meme över hela internet...!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som sagt - härligt att det danska rättsystemet slår ner på samtliga punkter, särskilt då det framkommit att packet har mage att sitta i rättsalen med ett flin på läpparna...

Det hade varit helt obetalbart att se deras miner när domaren sedan läser upp livstid samt tjugo års fängelse...Det ögonblicket hade ju kunnat bli en klassisk meme över hela internet...!

Eller när åklagaren har kompletterande bevisning som ej tidigare redovisat som visar att den åtalade ljuger.
- "Det där beviset har ni inte sagt att ni har!" :(

Edit: autocorrect...
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag önskar att Sverige hade blivit satt under förvaltarskap av övriga nordiska länder. Kanske hade det kunnat motivera dem att skapa någorlunda ordning hade vi kunnat vinna några år av drägligt liv. Nu kommer de snarare att slå en järnring runt oss för att skydda sig mot oss, med all rätt. Landet är ändå utan styrning och det som görs skadar oss irreparabelt. Vi upplever ett historiskt skifte, inte till vår fördel.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Eller när åklagaren har kompletterande bevisning som ej tidigare redovisat som visar att den åtalade ljuger.
- "Det där beviset har ni inte sagt att ni har!" :(

Edit: autocorrect...

Det där fattar jag inte riktigt om det skiljer sig länderna emellan?
I sverige är det väl så att försvaret måste få del av all bevisning som finns mot den åtalade?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det där fattar jag inte riktigt om det skiljer sig länderna emellan?
I sverige är det väl så att försvaret måste få del av all bevisningen som finns mot den åtalade?

Ja, så är det i Sverige om jag förstått det rätt.
I Danmark kan man tydligen undanhålla bevis till rättegången.
Någon mer lagkunnig kanske kan bekräfta?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jäkla liv för nån bok tryckt på icke korrekt språk övergår till värme. När kyrkan vid rosengård vandaliserats i en vecka och deras bil eldats upp är det ingen som begår våldsamt upplopp...

Och en del folk bara; varför provocera? De låga förväntningarnas på den...
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Ja, så är det i Sverige om jag förstått det rätt.
I Danmark kan man tydligen undanhålla bevis till rättegången.
Någon mer lagkunnig kanske kan bekräfta?

Är inte kunnig på Dansk lag men om åklagaren vet att den åtalade ljuger i förhör behöver den inte lägga fram bevis förrän vid rättegången som jag förstått saken.

En väldigt bra skillnad jämfört med Svensk lag tycker jag
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jäkla liv för nån bok tryckt på icke korrekt språk övergår till värme. När kyrkan vid rosengård vandaliserats i en vecka och deras bil eldats upp är det ingen som begår våldsamt upplopp...

Och en del folk bara; varför provocera? De låga förväntningarnas på den...

Polisen har som tur är iaf gripit sex personer misstänkta för hmf efter att ha sparkat på koranen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är så det börjar...inom fem år sitter de i en dansk domstol och snyftar över att ha fått tjugo år...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är så det börjar...inom fem år sitter de i en dansk domstol och snyftar över att ha fått tjugo år...

Det var nog ett sällsynt och inte återkommande misstag.

Vi kanske förhoppningsvis fått till liknande regler här hemma tills dess.

Annars kanske vi skall vända på bevisbördan om man är gängmedlem.
"Guilty until proven innocent." ;)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vi kanske förhoppningsvis fått till liknande regler här hemma tills dess.

Annars kanske vi skall vända på bevisbördan om man är gängmedlem.
"Guilty until proven innocent." ;)

Vad som än görs kommer att vara för lite och ffa försent. Det är som om folk tror att det här kommer att gå att backa, vända eller t o m att det går över alldeles av sig själv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
20 år, är som Alatalo skriver, nog betydligt mer avskräckande än 4år med rabatt.

Dessutom pekar texten på andra saker som jag tror i stort sett alla håller med om.
- Det skall inte löna sig att inte säga något.
- Det skall vara hårdare straff om man är med i ett kriminellt gäng.
- Det skall inte löna sig att ljuga.
- Det skall inte löna sig att konstruera en historia efter att man hittat luckorna i förundersökningen.
- Det skall inte löna sig att veta att man inte kommer få något straff alls för att man är under en viss ålder.

Jag tror faktiskt dom flesta i vårt land, oavsett vem man röstar på, håller med om ovan.

Beredd intervjua våra folkvalda. ?
Eller varför inte begränsa sig till att ställa frågan direkt till partiledarna för att få deras personliga syn på saken.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top