Honda Cb250N -80 startproblem

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Nu orkar jag inte söka i tråden men hade du gnista med stiften i under komp eller var det med lösa stift? Inte att du har stift i toppen och andra stift lösa på sidan om utan att du verkligen har gnista på stiften som sitter i förbränningsrummet. Kan nog vara läge att testa den med ett sånt där instrument från biltema om det nu inte redan är gjort.

Om du ligger på nedre gränsen på statorn så borde det betyda (tror jag tänker rätt) att den ger sämre spänning och att några lindningar skulle brännt ihop, ju högre likspänningsresistans du har på spolen ju högre spänning bör du få ut ur statorn. Man kan ju tänka sig att du ligger precis på gränsen för att få gnista under komp.

Får väl köpa ett sånt testinstrument och testa. Jag har bara testat med stift ur, sift i och med lösa för att se gnista. Men min slutledning ligger mot statorn. För låg spänning ut helt enkelt. Väntar på svar från olika folk som kan linda om men ingent ännu. :)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tack. Jag är tyvärr usel på elektronik och kan inte mäta mig fram till om nåt är trasigt, utan måste istället byta del efter del till det fungerar. Men CDI´n får vara.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror det är bra att testa om du har gnista under komp med biltema instrument, om den inte startar på startgas är det ju väldigt lurt att den inte inte har gnista under komp, kan nog mycket väl vara startorn som ligger precis på gränsen så den inte orkar tända vid komp. Att den tänder med stiften på sidan om med stifi i toppen så den har komp betyder ju inte att den orkar tända stiften då de utsätts för kompen.

Är ganska logiskt att mäta dig fram men det krävs att man vågar börjar mäta, kan ta ett tag att komma in i tänket men en multimeter kan lösa många problem istället för att byta planlöst och chansa.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har läst hela tråden och från början till slut så har jag fortfarande samma teori. Statorn. Hade ett par kinamoppar där tändsystemet är en kopia av din Hondas. Hade liknande problem med ena moppen, funkade bra på kick men startade inte med startmotor.

Ohm-mät spolarna och se att du har rätt motstånd. Mät även mellan jord och spole och mellan spolarna så det inte är kortis någonstans.

Citerar mig själv.
1. Har du utfört alla mätningarna ovan?
2. Har du testat att starta med startmotorn med likriktaren helt urkopplad?
3. Har du testat komp?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej som test ,lägg direktspänning /kabel direkt från batteriet till tändspolarna ,de har ström konstant på +,
smäller den igång då ,så sätt ett relä som matar direktspänning när du sätter på tändningen ,samma som ex koppla extraljus ,styrspänning till relät som drar fetare ström,, detta är det typiska när den inte startar med el start som verkar fungera , men går att kicka igång/pötta o startar lätt, " du var nära med det lillatändstiftsgapet den tände till"
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Citerar mig själv.
1. Har du utfört alla mätningarna ovan?
2. Har du testat att starta med startmotorn med likriktaren helt urkopplad?
3. Har du testat komp?

En fråga och fundering vad ska likriktade påverka det hela? Kan den sänka spänningen till startmotorn? Jag är bara nyfiken då CB250N inte har batteritändning utan batteriet endast försörjer startmotorn, belysning och signslhorn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
hej som test ,lägg direktspänning /kabel direkt från batteriet till tändspolarna ,de har ström konstant på +,
smäller den igång då ,så sätt ett relä som matar direktspänning när du sätter på tändningen ,samma som ex koppla extraljus ,styrspänning till relät som drar fetare ström,, detta är det typiska när den inte startar med el start som verkar fungera , men går att kicka igång/pötta o startar lätt, " du var nära med det lillatändstiftsgapet den tände till"

Åter igen är jag nyfiken på detta och hur man ska göra det. Som jag skrivit X antal gånger tidigare har CB250N inte batteritändning utan en separat lindning på statorn som matar tändspolen. Jag är tveksam till att våga göra detta utan att verkligen ha koll då frågan är om man kan elda upp nåt, jag skulle inte chansa om man bränner CDI:n eller liknande. Ska det vara växelspänning eller likspänning? Vilken spänning ska tändspolen ha, ger tändlindningen på statorn 12V-15V som batteriet? Som sagt kan säkert vara fullt möjligt att bygga om till batteritändning men då ska man nog verkligen veta att det går då tändgrejerna till dessa hojar inte är billiga. Annars skulle det ju vara enkelt att göra själva inkopplingen av en sån krets till tändspolen.

Jag säger inte att jag har rätt men jag får inte ihop hur laddning och batteri kan påverka att hojen inte startar på nån annat sätt att startmotorn snurrar för sakta för att tändlindningen på statorn inte ska producera nog med spänning för att få hojen att tända under komp. Vore det knas med batteri laddning borde den starta med att kabla från ett fräscht bilbatteri och det var väl testat.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
tändspolar matas med 12v (lik ström )vanligtvis från batteriet/tändnyckel,, nu när strömmen skall komma direkt från statorn måste det vara 12v lik s .annars är det ju väldigt speciella /dyra specialspolar på en annars billig maskin.

men byt ut gamla kablar från statorn till nya friska utan spänningsfall, så kanske du slipper byta stator, minska tändgapet till 0,4 igen ,test om den startar,
bara en tanke ,är ju inte "expert" på dessa maskiner
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bara jag får tid ska jag läsa på i Haynes boken om tändningen, är det nån som sitter på en shopmanual till denna hoj? Det hade varit väldigt intressant då den säkert är mer detaljerad än Haynes.

Min hoj är isärplockad och under kompressormatning men annars borde det väl vara ganska enkelt att kunna mäta sig fram till vad man har ut från statorn då man kör på startmotorn, vilken spänning och om det är lik eller växelspänning.

Jag är inte heller nån expert men jag är nyfiken att lär mig saker funkar, drivs alltid tändspolen med likspänning? Har aldrig funderat på detta, på batteritändning är det ju logiska svartet ja men om man har magnettändning. Borde man kunna få den tändspole att funka med växelspänning?

Mycket bra förslag att kolla över kablar och kolla också kontaktdon och sånt som kan oxidera och släppa.

Är fullt möjligt att det kanske bara lägga på 12 V likspänning direkt från batteriet och vips så funkar det, vad jag är ute efter med mitt tjat är att jag i alla fall vill veta innan jag skulle våga koppla om tändspolen så man inte får nån dyr överraskning om nåt skulle brinna. Annars är det ju bara köra efter gamla devisen "friskt kopplat hälften brunnit" för det kan ju gå ;)
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan inte släppa detta med lik och växelspänning, men borde man inte få växelspänning om man har en spole och sen har X antal magneter i svänghjulet som är olika polariserade, N och S? Hittade detta då jag googlade och här nämns växelspänning https://suzukimoped.wordpress.com/category/tandsystemet-generellt/ och detta är ju som Hondan fast det är en moped om vi bortser från brytarspetsarna (CB250N är väl nästan att klassa som en moped :D )? Hur blir detta, lik eller växelspänning?

Hittade ett schema här https://www.caferacer.net/threads/motogadget-m-unit-into-cb250n-wiring-loom-help.32209/ Om man ska koppla in likspänningen till tändspolen direkt från batteriet måste det ju ske via CDI boxen via blå, brun, rosa och gröna kabeln, vit och mörkblå har jag för mig kommer från pickupen som borde avgöra tändläget och kanske känna a varvtalet. Hade det varit spetsar på hojen hade det väl varit hyfsat lugnt att testa men att gå och lägga på en 12V likspänning till en gammal CDI box som ska matas från magneten skulle inte jag som ni kanske märkt våga göra ;)

En sak som slog mig nu, kan det vara svänghjulet? Har som gått genom mitt huvud att det kan hända att magneterna kan tappa magnetiseringen? Lite förlorad magnetisering skulle ju kunna vara problemet att den inte orkar starta, dock borde man ju då också få något mindre laddning till batteriet fast detta kanske döljs av laddregulatorn.
 
Last edited:

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
bosse-l Tror du tänker helt rätt (eftersom jag tänker likadant.) ;-)
Det med växel/lik spänning är klart intressant. Jag förmodar att du har helt rätt i att det är växel spänning, (ska kolla med en magnet om den attraheras på var annan eller på alla svänghjuls magneter. Bara för skojs skull.) Om det skulle vara så att de (magneterna) tappat magnetism (sannolikt inte men ändå!) så kan man ju återmagnetisera dem, tar bara nåra månader om man inte har elektromagnet modell skrotplockare, att gör det med.

Har inte testat med instrument för gnistan, bara kollat med extra stift med de andra kvar i toppen, så får införskaffa mig ett sånt som Litenochklen rekommenderar från Biltema.

Enligt elektronikens lagar så ger ju högre resistans högre spänning. Så det bör ju vara fastslaget att statorn (eller kanske svänghjulet!) är problemet. Så den vilda jakten på statorn fortsätter. Hittade en stator från Tyskland för 3 000:- men sen hittade jag en komplett CB 250 för 3500:- så är i valet och kvalet :banana

Klart intressant det här med elektricitet och det är med spänning jag ser fram emot att testa alltihop innan jag gör en volt och mitt motstånd mot Ohms lagar placerar mig i fängelse.
 
Last edited:

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Om man tittar på elschemat så verkar det som om likspännings delen är helt separat från tändningen så den borde inte påverka? Eller kanske jag bommat nån kabel?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om man tittar på elschemat så verkar det som om likspännings delen är helt separat från tändningen så den borde inte påverka? Eller kanske jag bommat nån kabel?

Då läser vi schemat på samma sätt, så det måste ju vara rätta sättet ;) Jag har ju tjatat lite om detta med att likspänningsdelen inte är ihopkopplade med tändningen typ överallt i tråden ;) :D
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Den här tråden ballar ju ur fullständigt. Folk hävdar på riktigt att man ska mata tändningen med 12v DC på en gammal Honda?!

Skandal. En gammal Honda har ett separat elsystem för tändning. Går att köra utan batteri. En stator kan omöjligt generera DC(jag skojar inte det är teoretiskt pch praktiskt omöjligt), därav en likriktare/regulator-rectifier. Snälla TS mät upp statorn
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den här tråden ballar ju ur fullständigt. Folk hävdar på riktigt att man ska mata tändningen med 12v DC på en gammal Honda?!

Skandal. En gammal Honda har ett separat elsystem för tändning. Går att köra utan batteri. En stator kan omöjligt generera DC(jag skojar inte det är teoretiskt pch praktiskt omöjligt), därav en likriktare/regulator-rectifier. Snälla TS mät upp statorn

Tack för att man får medhåll av nån ;)
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
hej sorry om det blev fel
om det är mitt inlägg med ström som stör någon,
, så tänkte jag så här (kan givetvis vara tankevurpa). när den körs på starten på hondan i fråga så lär väl det komma 12v + till tändspolen/na annars ingen gnista. vad är skillnaden att lägga extra ström +till tändspolen för starttest under tiden, det måste ju vara dålig ström till tändspolarna som gör problemet..
men självklart följ all kunniga råd med uppmätning.
hej på er.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om man tittar på elschemat så verkar det som om likspännings delen är helt separat från tändningen så den borde inte påverka? Eller kanske jag bommat nån kabel?

Hur ser jordningen ut? Om det är gemensam jord (men dålig) så kanske det kan vara tändspolens jord påverkas negativt av att köra startmotorn, även om matningen till dem är separerad. Har själv sett tändproblem på gammelhondor pga dålig jord.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
12V till tändspolen ska det inte vara.
Jordfel är det inte.
Dålig bensin är det inte.
Skit i förgasaren är det inte.
Dålig kompression är det inte.
Problem med statorn är knappast troligt.

Hur kan jag veta det?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
12V till tändspolen ska det inte vara.
Jordfel är det inte.
Dålig bensin är det inte.
Skit i förgasaren är det inte.
Dålig kompression är det inte.
Problem med statorn är knappast troligt.

Hur kan jag veta det?

Du kanske ska tala ur skägget istället för att vara kryptisk. Ditt inlägg hjälper inte. Hur vet du det?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top