"Det här köpte jag idag!"-tråden

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Skriv gärna en kort sammanfattning av hur den funkar, särskilt om du har lite gropigt någonstans.
Förutom ultraljudsystemet finns ju en annan (dyr) tillsats där du lägger ett magnetband runt områden som inte ska klippas.
Jag står och velar lite om jag ska köpa en sådan där eller något större o häftigare.
I så fall blir det 2000m2-versionen.

Jag ser att Robotexperten säljer ut fjorårets modell av L1500 för 8000-9000:-
Kanske vore nåt för dig?

Det enda jag har som referenspunkt i robotväg är min Xiaomi robotdammsugare som jag köpte för ett antal år sen på black friday för 2000kr.

I jämförelse med den så känns inte detta inte särskilt prisvärt.
Den kör in i saker och ting så pass hårt att man det känns som man måste komplettera med ACS. Jag har lite för mycket saker uppställt som torkvinda, gunga osv för att känna att ett magnetband funkar som alternativ.

Bruksanvisningen är förenklad och ganska rak, men där finns saker och önska (okej, här vinner den ju iofs mot en kinesisk talande robot :rodnar).

Den fastnade i en grop modell större, lyfte tillbaka den till sin docka och försökte starta igen, står bara "manuellt stop" i appen och den vägrar gå igång. Tydligen skulle man stänga av den och placera den utanför dockan och sen starta den med "start + ok". Felet saknas i manualen och jag fick klura mig lite i huvudet innan jag kom på det.

Appen har en bra GPS inbyggd för att räkna ut hur ofta den ska klippa genom att man stegar in tomten med gps.

Min modell är M700 och efter stegningen kom den fram till att jag har 381m2 tomt. Har nog ca 10m tråd kvar.
Så hade jag köpt lillebror M500 hade jag absolut fått komplettera med mer kabel.

Mindre gropar fixar den bra, den backar och fixar rätt bra om det är jobbigt någonstans. Har absolut ingen golfgreen så. :rodnar

Den känns även väldigt bra kring hur den hanterar kantklippningen.

Mycket svammel, men överlag är jag nog nöjd än så länge, även om jag tycker att det är mycket pengar för funktionen. Jag menar hur dyrt ska det egentligen vara med en motor, en rotor, ett batteri och nåt litet kretskort? :fyllisar
 
Tack.
Kul med jämförelsen med Xiaomi dammsugare, vi har två sådana en S5 o en S6 och är väldigt nöjda med dem.
Jag är förvånad över hur enkel (för enkel) autonomiteten är hos robotklipparna.
Jag jobbar med autonoma system i en större skala och inser att det inte är superenkelt, men nog borde en klippare vara lika smart som dammsugaren.
Det är alltså lite snålt med tråd i lådan, det får man väl lösa om det behövs mer.
Ska kolla Robotexperten och se vad som skiljer årsmodellerna åt.
 
Tack.
Kul med jämförelsen med Xiaomi dammsugare, vi har två sådana en S5 o en S6 och är väldigt nöjda med dem.
Jag är förvånad över hur enkel (för enkel) autonomiteten är hos robotklipparna.
Jag jobbar med autonoma system i en större skala och inser att det inte är superenkelt, men nog borde en klippare vara lika smart som dammsugaren.
Det är alltså lite snålt med tråd i lådan, det får man väl lösa om det behövs mer.
Ska kolla Robotexperten och se vad som skiljer årsmodellerna åt.

Jag har generation 1 och den tuggar på bra än :).

En observation till är att den är verkligen tyst, hörs inte på 2m. Grannens hör jag ju genom häcken 20m bort.

Även om jag inte jobbat med just autonoma system, så har jag egentligen också jobbat med tillräckligt mycket systemutveckling att jag vet att jäkligt mycket kan gå fel, men lite får man ju raljera :D

Märlorna kommer också ta slut ungefär samtidigt som tråden. Fattar heller inte kabelpriset på ca 5-6kr/m.
Behöver man förlänga borde man kunna ta vanlig FK för 2kr/m?

ACS beställt, återkommer med rapport!
 
Olagligt som f-n men hyfsad ljusbild och skapligt stick i helljuset.

012448.jpg


20200604-233150.jpg
 
Jag har generation 1 och den tuggar på bra än :).

En observation till är att den är verkligen tyst, hörs inte på 2m. Grannens hör jag ju genom häcken 20m bort.

Även om jag inte jobbat med just autonoma system, så har jag egentligen också jobbat med tillräckligt mycket systemutveckling att jag vet att jäkligt mycket kan gå fel, men lite får man ju raljera :D

Märlorna kommer också ta slut ungefär samtidigt som tråden. Fattar heller inte kabelpriset på ca 5-6kr/m.
Behöver man förlänga borde man kunna ta vanlig FK för 2kr/m?

ACS beställt, återkommer med rapport!

Köp en rulle DL1000 från försvarets överskott, du får en kilometer tråd för kaffepengar.

Vi radioamatörer köper och använder till antenner och jordtråds nät under våra antenner.

Den är alltså tvåtrådig, men så billig att ingen ids dela den utan man tvinnar ihop båda trådarna i ändarna och använder som enkeltråd.
 
Tvunget att vara orienterare för att hitta dit men annars gick det bra. Var inställd på den starkare maskinen men när jag sa vad jag skulle ha den till sprang hon o hämta den lilla. Fråga då om den starkare Inte var att rekommendera för ex. bilar..

-Precis, den kommer göra mer skada än nytta.
-Tack, var det jag ville höra. (när man ställt sig in på värsta värsta, spräckt spargrisen & pantat alla burkar)
-Hur många kvm duger den till?
-70kvm.
-Då är det safe, förresten det var ett helsike att hitta hit.
-Det säger alla........ vi flytta hit för ett år sen.

Och så fick jag en snabb genomgång, lite tips och så fick hon lura på mig en enkel separat timer om jag skulle köra den utöver vad vredet tillät.

20200609-105203.jpg
 
:banana Öhlins från en 97 KX250 dök upp på blocket för en tusing och enda skillnaden mot den på min 90 KX500 är att den är runt 8mm längre.(Svårt mäta längden exakt)
Och tusen spänn brukar jag nästan begära för beggade dämpare utan fjäder så det känns som att jag fick mig en gratis uppdatering.

Tydligen hade många ringt och frågat säljaren om den passar till både den ena och den andra hojen men eftersom säljaren inte visste så var den osåld ett par dagar så jag kunde hitta den.

Och jag har gjort en ganska lång lista med mått på stötdämpare.
 

Bifogat

  • IMG_20200609_153748.jpg
    IMG_20200609_153748.jpg
    1.1 MB · Visningar: 38
En Landroid M700.
Funderar på om den inte behöver lite ögon? (ACS)
Den blir jäkligt frustrerad under studsmattan, men vill inte stänga av zonen helt heller utan behåller gärna gräset under den.

View attachment 454448

Med ACS blev den gladare.
Kommit fram till att man nog bör sätta märlor på 50cm mellanrum och inte 80 som i manualen dock.
 
Med ACS blev den gladare.
Kommit fram till att man nog bör sätta märlor på 50cm mellanrum och inte 80 som i manualen dock.

Jag drog ned min tråd i marken med hjälp av en knivslid i plast. Först gjorde jag ett spår i marken med en kanskärare. I ovankant på spetsen av knivsliden borrar man ett hål där man sedan drar igenom tråden. På så sett kan man hyfsat enkelt dra ned tråden i marken på lämpligt djup.
 
Med ACS blev den gladare.
Kommit fram till att man nog bör sätta märlor på 50cm mellanrum och inte 80 som i manualen dock.

Spännande! Tack för info.
Hur små saker väjer den för nu?
Får den problem om det är flera hinder några meter från varandra?
Jag är fortvarande sugen på en men har krupit runt gräsmattan och på långa sträckor är gräset bara ett rotsystem på hälleberget, måste se om jag skulle kunna fösa in kabeln mellan graniten och gräsrötterna. Slå ned märlor där kan jag glömma.
 
Spännande! Tack för info.
Hur små saker väjer den för nu?
Får den problem om det är flera hinder några meter från varandra?
Jag är fortvarande sugen på en men har krupit runt gräsmattan och på långa sträckor är gräset bara ett rotsystem på hälleberget, måste se om jag skulle kunna fösa in kabeln mellan graniten och gräsrötterna. Slå ned märlor där kan jag glömma.
Om man "skär ner den" så behövs inte märlor egentligen. Jag har flyttat min tråd några gånger, och har den bara fått ligga där en säsong så är den helt j*vl* fastväxt nere i rotsystemet utan möjlighet att krypa upp.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top