R1 och R6-tråden!

Hmm... Oljelampan tändes när jag var ute och körde idag... :va den var dock bara igång ett par sekunder, stannade I vägrenen så fort jag såg den och tänkte stänga av motorn men just då slocknade lampan så jag körde hem... Oljenivån verkar bra (tror jag, ska man kolla den stående på stödet eller upprätt förresten?), någon som har någon teori? Mäter den på tryck eller nivå?
Mäter nivå, utför kontroll ståendes upprätt. Klassiskt R1-fel och högst troligt ingen fara.
 
Mäter nivå, utför kontroll ståendes upprätt. Klassiskt R1-fel och högst troligt ingen fara.

Tack för der, då är jag lugnare :) olja är där ju så då ska den klara sig, kanske dags att fylla på lite bara. Vore värre om pumpen tackat för sig och trycket försvunnit... :gnissla
 
Tack för der, då är jag lugnare :) olja är där ju så då ska den klara sig, kanske dags att fylla på lite bara. Vore värre om pumpen tackat för sig och trycket försvunnit... :gnissla
Fyll på olja till överkant på fönstret, inte markeringen. Då slipper du bekymret. Som sagt, olja kollas med fordonet rakt inte lutande.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Fyll på olja till överkant på fönstret, inte markeringen. Då slipper du bekymret. Som sagt, olja kollas med fordonet rakt inte lutande.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Ska göra så, tackar! :tummenupp
 
Ingen som har R1 04-06 grejor liggandes, som vill ha R1 07-08 Grejor i närheten av sthlm helst.
Om ja skicka PM
 
Last edited:
Fick äntligen ta mig en vårtur med gamla Rettan, går som ett skållat as gör hon fortfarande :banana :yoparty :tummenupp Fixen med att fylla olja upp till överkant av nivåglaset verkar också ha gjort susen, inte sett någon oljelampa lysa upp på hela dagen :) Hur går det för er andra, har ni väckt hojarna ur vinterdvalan än? Detta var ju ovanligt sent för min del, i normala fall har jag redan kört i en eller två månader såhär års men det har tyvärr inte riktigt funkat med resten av livet just i år så det var verkligen skönt att äntligen få komma ut och gasa av sig lite :D :tummenupp
 
Är det någon som vet om varvnålen på 99:ans R1:a ska sitta fast i något, eller är det meningen att den ska vara fullständigt lös? :va Har plockat av instrumenten för att försöka komma till rätta med avsaknaden av hastighets- och varvmäteri. Hastighetsmätaren fungerar ju ibland så jag hoppas att det ska vara något så enkelt som glapp i en av kontakterna eller dylikt, men värre är det med varvräknaren som är stendöd alltid. Då jag öppnade instrumentet så noterade jag att nålen är helt lös, finns inget motstånd i den alls utan man kan föra den hela vägen runt tavlan utan problem. Jag antar att den på något sätt drivs av magnetism då nålen vill peka rakt "nedåt" (relativt mätartavlan då), för man nålen förbi övre mittläget så trillar den ner åt höger respektive vänster beroende på vilken sida man släpper den, och den går till samma lägen även om man vänder instrumentet upp och ned. Ska det vara så, eller är det något som är knas? :va

Edit: Jag fick hastighetsmätaren att fungera! :banana :yoparty Jag använde den ytterst vetenskapliga metoden att ta isär mätaren, rengöra kretskortets åtkomliga delar med electronic cleaner, sära på varenda kontakstycke bakifrån batteriet och fram till mätaren och rengöra med detsamma, och sen funkade det :tummenupp Varvräknaren är fortfarande stendöd dock... :gnissla
 
Last edited:
Hej på er :)
Jag har en R6 -06 som börjat jävlas lite vid kallstart. Är svårstartad och måste gasa och hålla varvtalet vid punkten där den nästan dör innan den "tar över själv" och höjer tomgången automatiskt. Släpper jag gasen så bara dör den. Vet inte om jag förklarar bra nog men är det någon som känner igen det och kanske hittat en lösning?
 
Impulsköpte en R1 2003 i "bruksskick" häromdagen. Har aldrig haft en sån innan så några funderingar:
Packboxen fram läcker (upptäckte jag när jag kom hem). Har sökt på nätet men hittar massvis med olika svar överallt, aldrig något rakt svar, om vad man kan ha istället för "Yamaha 01". Funkar standard Motul 2,5W eller ska man ha någon annan klassning?
Kåpor på höger sida har sett sina bästa dagar. Är det någon som har intakt höger/fram kvar i blå färg samt den svarta som sitter i mellanrummet som vill bli av med dem?
 
Om någon har lås-sats över som passar på en 03 så är jag spekulant. Låset jag har nu funkar, men är minst sagt sladdrigt, och det fattas en nyckel.
 
Fick lite tid över ikväll för att sätta ihop gaffelbenen och upptäcker då att sätet till fjädern saknas!
Det måste vara någon tidigare ägare som missat att sätta i den för jag har inget minne av att ha plockat ut en sån del och den ligger _ingenstans_ i garaget. :huvet
Finns det som reservdel hos handlare tro? Nummer 5 i bilden.
1155a28e40292e7749f63566bd2df936.jpg


Edit: Eller ska där inte vara något fjädersäte? Bilden är tagen från 2002 års servicemanual. Hittade den här på fleabay och där verkar det inte finnas något fjädersäte: https://www.ebay.com/itm/2002-2003-YAMAHA-YZF-R1-KYB-FRONT-FORK-SPRING/123925195323
s-l1600.jpg
 
Last edited:
Fick lite tid över ikväll för att sätta ihop gaffelbenen och upptäcker då att sätet till fjädern saknas!
Det måste vara någon tidigare ägare som missat att sätta i den för jag har inget minne av att ha plockat ut en sån del och den ligger _ingenstans_ i garaget. :huvet
Finns det som reservdel hos handlare tro? Nummer 5 i bilden.
1155a28e40292e7749f63566bd2df936.jpg


Edit: Eller ska där inte vara något fjädersäte? Bilden är tagen från 2002 års servicemanual. Hittade den här på fleabay och där verkar det inte finnas något fjädersäte: https://www.ebay.com/itm/2002-2003-YAMAHA-YZF-R1-KYB-FRONT-FORK-SPRING/123925195323
View attachment 454324

verkar ju så och den kan troligtvis köpas hos vilken Yamaha-handlare som helst
https://www.motorcyclespareparts.eu/en/yamaha-parts/2003-yzf-r1-motorcycles/front-fork
 
Reservdel beställd hos handlaren, okänd leveranstid p.g.a Corona (ingen del som någon har på hyllan). Helgens inplanerade körning därmed inställd :huvet :4skrika
 
Är det samma på 04-06? Isåfall har jag nog om du vill låna tills du får din del.
Bytte till cartridge för några år sen men har kvar innehållet.
 
Back
Top