Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Såg att tönten Britton fortfarande får uttala sig, vad är det med Sverige och att man kan skämma ut sig genom att ha helt fel gång på gång och ändå behandlas som en auktoritet. Översätt detta beteende till företagsvärlden och låt oss låtsas att en VD kvartal efter kvartal gissar att försäljning och resultat kommer bli 53ggr bättre än det blir. Årsmötet sitter och applåderar, media är lyriska, analytikerna hyllar VDn. Don't think so.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
” Tre avdelningar på Skånes universitetssjukhus har beslutat om att inte ta emot nya patienter efter flera fall av covid-19 bland personalen, rapporterar P4 Malmöhus.”

Okej, börjar det ta fart i andra storstadsområde nu?

”Man kan inte mäta per capita under en pågående pandemi”
-FHM

Nähe, nä det är klart det förvärrar ju Sverigebilden avsevärt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Såg att bimbon Lottie Knutson, känd för att av den mest obegåvade delen av Sveriges befolkning tror att hon räddade någon undan Tsunamin i Thailand 2004 genom att stå och se ledsen ut i TV, nu är arg för att resten av Europa inte vill ha med äckliga Corona-svenskar att göra.

Senast hon skämde ut sig var när hon på bimbo-manér yttrade sig om att man borde inte ifrågasätta FHM. Tänk om vi hade ifrågasatt FHM mer, då hade vi ju inte varit bannlysta eller utskämda nu.



Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tegnell fick nog en lugn utfrågning.
"Vad har format...", Sveriges Radio är så kcnr.

b044443e1b7fcbb2c58f4b7efa10b9e1.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tegnell fick nog en lugn utfrågning.
"Vad har format...", Sveriges Radio är så kcnr.

b044443e1b7fcbb2c58f4b7efa10b9e1.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Klart man undrar.

"vad har den personen varit med om för någonting, vilka omständigheter har den killen växt upp under, vad är det för trauman han bär med sig?"
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Klart man undrar.

"vad har den personen varit med om för någonting, vilka omständigheter har den killen växt upp under, vad är det för trauman han bär med sig?"
Jag ska försöka lyssna på detta förmodade elände. Man kunde ju dra Louise Erixon eller Christian Sonesson igen som uppvärmning strax före så man verkligen känner kontrasten mellan någon SR hatar respektive älskar.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Anders Tegnell har tagit emot dödshot
Polisen har utrett hot riktade mot Tegnell och hans familj

Dålig stil. Känns förjävligt :dummer
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Såg detta delat på Facebook. Ingen jag känner men ändå väldigt tänkvärt och bra skrivet.

Lotta Hellron på Facebook skrev:
Så. Det är lördag och skrivandet tycks inte vilja hålla tand för tunga. Lång text. Läs gärna, jag blir glad då.
Börjar texten mitt i en tanke.
.....då skall det så först sättas venösa infarter på gamla sköra patienter som inte sällan har osynliga eller intorkade kärl som spricker vid försök.
Antibiotika via munnen fungerar inte vid vård av svårt sjuk i lunginflammation till följd av Covid. Då om ingen s.k perifer venkateter fungerar måste man istället ge antibiotika i stor muskel. Med lång nål. Oftast i sätet. Det gör väldigt ont.
Äldrevården och servicehus har i bästa fall en sjuksköterska kvällar och helger på mellan 50 till 100 eller ännu fler boende. Varav från fem till låt oss säga upp emot 20, 50, 75 stycken är Covid infekterade.
Antibiotika skall ges en till tre gånger per dygn och vid samma tidpunkter. På alla.
Hur många läkare tror ni det går på ett äldreboende. Som på plats skall undersöka dessa sjuka. En?
Och Sjuksköterskor, hur många någon?
Som att leta nålar i höstack.
Dropp behöver ofta sättas i samband med intravenös antibiotika behandling och på grund av intorkning. Det vill säga; när patienten inte orkar eller kan dricka tillräcklig mängd per dygn.
Först och främst måste det tas ställning till om den gamles kropp klarar av eller vill ha
den sortens vätsketillförsel. Och antibiotika.
En sjuksköterska måste vidare ha kontinuerlig kontroll över droppet så länge det pågår.
Vill patienten inte äta och dricka längre, har patienten kunnat uttala sig om önskan av livsuppehållande vård?
Vad är rimligt med åtgärder för patienten med tanke på övrig sjuklighet?
Om man på äldreboendet inte kan (vilket man inte kan) klara av så många patienter som det skulle röra sig om, enligt högljudda mediaröster, som är i behov av intravenös behandling samt eventuellt kombinerat med syrgas skall de då istället skickas in till sjukhus?
Att flyttas till främmande miljö och människor man inte känner igen är en stor påfrestning för en gammal människa. I synnerhet om hen är demenssjuk.
Jag har fått in och eller skickat in patienter jag redan från dag ett kunnat sätta prognos på. Om icke överlevnad. Jag har till 90 procent haft rätt. Det är inget skryt. Bara erfarenhet och känsla.
Om de däremot tillfrisknat, från sin infektion, sin Covid och lunginflammation har de övervägande, i de flesta (men inte alla) fall återfrisknat till det liv i limbo de levde före Covid-19.
Är det vad ni menar är etiskt godtagbart. Vem skall göra bedömningen. Du, anhöriga, media, patienten och eller ansvarig läkare?
Jag har haft relativt friska gamla patienter som gråtit över att vi behandlat dem med alla ’medel’ och inte bara låtit dem dö. Det får vi inte. Det gör vi inte. Givetvis.
Jag har även haft patienter som önskat leva trots att ingenting talar för att de kommer överleva. Vilket visat sig stämma i de flesta fall. Dessvärre.
Patienter med demenssjukdom ligger oftast inte still, de drar ut sina infusioner, de går upp, faller eller gör sina behov där nöden trycker på. Skriker vid försök till att hjälpa dem, upplever hela sin omvärld som hotfull.
De har (vilket ingår i sjukdomsbilden av olika slags demenssjukdom) ingen eller gravt nedsatt sjukdomsinsikt och svårt att själva göra aktivt rimliga val.
Vi frågar för övrigt oftast inte ens om patienten önskar alla dessa åtgärder. På sjukhuset. Alla dropp, infusioner, mediciner. Vi utgår liksom automatiskt ifrån att liv skall försöka räddas. Inte sällan till ett pris.
Men så säger de etiska riktlinjerna.
Anhöriga ges mycket makt. Anhöriga är ofta kloka. Ofta är de också känslostyrda och därmed följaktligen, själviska.
Sådant är svårt att bemöta. Man får tassa försiktigt framåt med orden.
Varför envisas ni med att tro på enstaka stollar utan hela bilden klar för er. För att de/ någon är utbildad läkare. De är inte allenarådande allvetare. Har inte patent på hela sanningen. Oftast, de jag mött, är dock utomordentligt kunniga. Tack och lov bör ni nu utbrista. Duktiga på rätt bedömningar och rätt beslut.
Men om det skall komma något gott ur diskussioner och braskande rovdjursjournalistik som denna om ’mord’ på våra gamla inom äldrevården så bör den nyanseras och omfatta allt som är och har varit upprörande under många år. Ur ett politiskt perspektiv,
Så, BeLys på nu bara!!
Att människor först måste bli mycket demenssjuka, mycket fysiskt begränsade och oftast med samjuklighet innan de beviljas plats i äldrehus där det finns tillgång till viss hälso-och sjukvård samt omvårdnad dygnet runt.
Det är ett humanitärt och etiskt dilemma. Nu liksom före och efter Corona tider.
Tiden fram till dödens inträde är ungefär sex månader. Statistiskt sett, eller nåja, min erfarenhet säger. Efter inflyttning. För den gamle.
Det är alltför få personal anställda med dåliga löner
och försämrade arbetsvillkor. År efter år. Efter år.
Det och bristande tid för godare omsorg om de äldre
är vad som i högst grad påverkar de gamlas livskvalitet, deras sista tid i livet. Menar jag.
Att hålla en åldrad hand under tystnad är ibland det allra mest välgörande. Det bästa i en god omvårdnad.
Jag är mån om att det bör talas sanning i media. Jag är mån om, det är viktigt för mig, att där det är berättigat, få lov att lägga mig i. Att förhoppningsvis upplevas som någorlunda nyanserad.
Jag har svårt att förlika mig med det enorma misstroendevotum för äldrevårdens läkare och sjuksköterskor och de graverande anklagelser som florerar i och sprids från media dessa dagar.
Att flest äldre dött på boenden i Stockholm har antagligen fler skäl.
Den största enskilda orsaken är dock; ålderdom och multisjuklighet. Och ett nasty virus. Som sprids mellan människor.
En orsak skulle kunna vara, nu vill jag vara tydlig med att jag eventuellt killgissar, att de som bor på SÄBO i huvudstaden är sjukare när de beviljas inflytt, än i andra regioner.
Men jag kan inte och tänker inte avgöra det här. Ni får gärna ’siffra på’
Stockholm är en storstad. Mer luftföroreningar. Häpp, killgissning igen!
Ibland är inte syrgas rätt behandling. Av olika skäl.
Ibland är det rätt upp till en viss mängd. Liter per timme.
Ibland under en kort men inte under en lång period.
Syrgaskoncentratorer förskrivs av läkare. Beställs och skickas från landstinget. Man hyr dem.
Morfin är förvisso andningshämmande, likaså midazolam. Men, morfin lindrar ångest och andnöd lik förbenat ändå.
Ja, visst. När man väl tagit beslut om palliativ vård och börjat ge b.l.a morfin i injektionsform så brukar det gå relativt fort tills döden inträder.
Det har enligt min mening inte enkom med morfinet per se att göra utan med att kroppen då har trätt över en gräns. Dess funktioner blivit försämrade såpass att den skall till att lämna sitt skal snart. Oavsett.
Mot slutet av livet ges ingen vätska i form av dropp.
Det gör mer skada än nytta.
Av skäl.
De mängder morfin som ordineras är 0,25 ml - 0, 5 ml att ge vid behov eller enligt schema regelbundet över dygnet. Så patienten slipper lida mer än nödvändigt. Midazolam ordineras med styrkan 5 mg/ml i mindre mängd än morfin.
(Alla narkotikaklassade läkemedel räknas och skrivs in för hand i en narkotikajournal. Vid brist i sådan, det vill säga om något saknas blir alla väldigt skakis och utredning inleds)
Oftast ges dessa läkemedel subkutant (strax under huden)
Upptaget av medicin subkutant är sämre än om du ger intravenöst.
Patienter med nedsatt metabolism kan ibland inte tillgodogöra sig en enskild dos, utan först när flera små doser utspridda över dygnet givits får det effekt och patienten slipper vara vaken.
Vi som arbetar med svårt sjuka gamla, vi förstår och ser detta som lindring. Befrielse.
Det är inte lika med aktiv dödshjälp. Det är bara oftare än du vet den enda hjälpen. Livsnödvändig, avsedd att lindra. Lidande.
Vi borde tala mer om rätten att få dö när vi talar om rätten att till varje pris hållas levande.
En dag skall vi, när ni är redo.
Tack för ordet
Nu skall jag gå och räkna på hur många rakhyvlar som krävs, efter
sjukdom. Sug på den en stund.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Såg detta delat på Facebook. Ingen jag känner men ändå väldigt tänkvärt och bra skrivet.

Skrämmande verklighet.
Och vilka hjältar vi ändå har i vården.
Undrar om det inte kommer behövas en del PTSD-hantering när/om det lugnar ner sig?
PTSD kanske inte är rätt diagnos men nån sorts bearbetning av händelser och beslut tagna under denna tid.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
När man betänker att detta tar folk till sig:

"– Hur kom smittan hit till Sverige? Den kom inte hit med resenärer utan med svenskar som varit utomlands och blivit smittade, och sedan kom hem och spred smittan vidare. Jag tror det är en viktig lärdom att ha med sig. Det kommer alltså inte att vara svenskar som sprider smittan från Sverige till andra länder, utan möjligen kommer det vara någon som kommer hit och tar med sig smittan hem. Det är så den här smittan flyttar sig från land till land, säger Anders Tegnell till TV4."

Jelp...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När man betänker att detta tar folk till sig:

"– Hur kom smittan hit till Sverige? Den kom inte hit med resenärer utan med svenskar som varit utomlands och blivit smittade, och sedan kom hem och spred smittan vidare. Jag tror det är en viktig lärdom att ha med sig. Det kommer alltså inte att vara svenskar som sprider smittan från Sverige till andra länder, utan möjligen kommer det vara någon som kommer hit och tar med sig smittan hem. Det är så den här smittan flyttar sig från land till land, säger Anders Tegnell till TV4."

Jelp...

Jag såg också den.
Wow. :3freak
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
"Plötsligt dyker de upp - experterna.

Gränsen mellan att ge sin säkra bild av framtiden och att gissa är hårfin. Det handlar ofta om hur mycket expert man är, och hur många andra experter det finns.

I dessa tider kan man till exempel bli monumentalt förvånad hur många epidemiologer Sverige har - de är lite som mucklorna hos Pettson och Findus, plötsligt dyker de bara upp! Var var de förut?

Men vi som spelar V75 vet bättre, att det finns allt fler sakkunniga än man tror. I varje kvällstidning minst två, gärna tre-fyra.
Travronden och V75-guiden - hela tidskrifter byggda på experter.

Till det minst en som vet säkert på varje lokal pub och minst två i varje spelbutik. På nätet är de oräkneliga.

När man läst och lyssnat och lärt hela veckan lång brukar man ha 60-70"givna vinnare", lika många absoluta "skräll-varningar" och "måste streckas!" och ett system på så där en och en halv miljon rader.

Och då har vi ändå inte fått sanningen från Kung Expert! Travets egen Anders Tegnell, i TV direkt på lördags eftermiddagen - Micke Nybrink!

För även om han av en del elaka spelare kallas "Micke har rätt", har han just den pondus och självklara utstrålning av kunnighet som kännetecknar en riktigt stor expert. En som verkligen vet.

Så jag gjorde som han skrev i Aftonbladet och spikade "Son of God" i sjätte på Åby senast - "Spets och slut, herre Jesus vad klar han är!". Hästen blev fyra.

Med det sagt, om framtiden efter Corona vet ingen något säkert, vi väljer alla vad och vem vi vill tro på.
Jag tror det blir bra.
Fridens liljor! "

Talar om senare vem som skrivit ovanstående.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Storbritannien ska alltså sannolikt börja med 14d karantän på alla inresande (med några få undantag). 8 Juni.

Inte för att vara den som påpekar det uppenbara, men den här skiten kommer störa ditt liv året ut.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ny statistik idag finns hos scb igen och den ser väl ganska positiv ut.

Presenterad på mitt vis. Jag har alltså för hela Sverige lagt på samma fel som de tre senaste veckorna uppvisat.

Samt graf för Sverige utanför Stockholm utan felkorrigering så sista veckan där bör man bortse ifrån.
Skulle gissa att nedgången är obefintlig och vi ligger på en ganska konstant linje runt 50 personers överdödlighet utanför Stockholm.

Alltså sammanfattningsvis står Stockholm fortfarande för nedgången.

Minneapolis kan bli intressant om två veckor.
 

Bifogat

  • Dead_29maj.png
    Dead_29maj.png
    63.8 KB · Visningar: 26
  • Dead_29maj_outside_Stockholm.png
    Dead_29maj_outside_Stockholm.png
    34.3 KB · Visningar: 27
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top