Josef
Blicken framför allt!
- Gick med
- 20 Dec 2003
- Hoj
- Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har ett original Thermarest som tjänat mig väl i säkert 30 år. Och två andra självuppblåsbara. Men alla är ganska tunna. Med tilltagande ålder och dålig rygg tänker jag skaffa något betydligt tjockare än det jag har, för bättre komfort. Och är då beredd att ta smällen med betydligt större och tyngre i packningen. Kör ju GS för sjutton. Men jag får nog bita i det sura äpplet och köpa något dyrt. Lönar sig säkert i längden.
Jag har också en gammal Thermarest av den korta och tunna modellen och med tanke på hur litet det blir ihoppackat är det ju nästan magiskt bra att sova på. Det har aldrig strulat på iaf 20år och +200 nätter.
Nuförtiden åker jag oftast bil när jag campar och kroppen är ju tyngre och stelare än förr så jag har testat några olika tjockare billighetsvarianter från Biltema, Jula och Aliexpress till familjen. Alla har ju varit bekväma från början och vissa har känts riktigt välgjorda medan andra varit hala eller med uppenbart sämre material. Någon har läckt rakt genom ytan redan vid leverans och det verkar ovanligt att de är täta mer än 15 nätter och ett par år.

Min slutsats är att det lönar sig att köpa något som håller erkänt bra kvalitet för det är tydligen svårt att tillverka självuppblåsande liggunderlag som håller om man ska göra det billigt. Det verkar vara en enkel produkt att kopiera men tydligen inte.