Gsxr 600 -04 oljelampan blinkar vid start

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Hej!

Ibland när jag vrider om tändningen och ska starta hojen så startar den inte. Oljelampan blinkar, och det står F1 som felkod.
Men vrider jag av tändningen igen, och sedan på igen så kan allt vara som vanligt. Kanske var tredje gång så blinkar lampan och den startar inte.

Någon som varit med om detta?

Mvh Johan
 
Hejsan.
Har en KTM 990 och den har en gul lampa som det står FI på. Den lyser när det är nåt fel på insprutningen. FI står för Fuel injektion. Googlade och såg att din hoj har insprutning, så du kanske har nåt problem där.
 
Hejsan.
Har en KTM 990 och den har en gul lampa som det står FI på. Den lyser när det är nåt fel på insprutningen. FI står för Fuel injektion. Googlade och såg att din hoj har insprutning, så du kanske har nåt problem där.

FI står för Fault Indicator så det kan vara lite vad som helst som en givare kan mäta.
 
Googla hur du läser ut riktiga felkoder så du får mer att gå på. FI betyder bara att det är något knas, det går att få ut mer information ur de flesta hojar med lite udda manövrar. Det jag hittat om GSXR är att man kopplar ihop två ledare på en kontakt.
 
Ok, när jag köpte hojen undrade jag vad det var för lampa och kollade i instruktionsboken. Och jag har för mig att det stod att den lyser vid fel på insprutningen. Men det var ett tag sedan, så jag kanske har blandat ihop grejerna.
 
FI står för Fault Indicator så det kan vara lite vad som helst som en givare kan mäta.

Nja, inte för att jag vill vara en Messerschmitt, men håller inte med om detta. I min instruktionsbok från Suzuki kallas FI-lampan för "Fuel Injection System Indicator" :krama


Edit: ser att TS skriver att "felkod är F1" men tror nog han menar FI-lampan. Hojen ska försättas i Dealer mod genom en tråd om man inte har Suzukis kabelstump. Vid fel kommer en felkod som börjar på C och följt av två siffror. Det här kan man Googla sig fram till hur man gör, dessutom finns det säkert på YT instruktioner.

Dealer mode.jpg FI_CODE.jpg
 
Last edited:
Mitt gissning: C46. Inte ovanligt på gixxrar. Ta med ett gem ner i garaget och ta fram felkoden.
 
Mitt gissning: C46. Inte ovanligt på gixxrar. Ta med ett gem ner i garaget och ta fram felkoden.


Fick fram c42. Verkar ha med tändningen att göra. Kan det sitta i tändningslåset kanske? Fick bara fram koden en gång. Övriga gånger stod det c00, vilket verkar betyda inget fel.

Tändningslåset har kärvat nån gång iofs. Låset har varit stumt liksom..
 
Fick fram c42. Verkar ha med tändningen att göra. Kan det sitta i tändningslåset kanske? Fick bara fram koden en gång. Övriga gånger stod det c00, vilket verkar betyda inget fel.

Tändningslåset har kärvat nån gång iofs. Låset har varit stumt liksom..
Kolla kontakten till tändningslåset och gör rent både den och tändningslåset med elektronikrengöring, sen skadar det inte att smörja upp låset också.
 
Kontrollera att polskorna är dragna.
Dvs att sladdarna som är anslutna till batteriet är ordentligt fastdragna.
Det förkommer mjukt bly i batteriets polskor och bly flyter med tiden så det kan bli glapp.
Bara att kontrollera och vid behov dra åt.
 
Hade samma problem med min hoj.
visade sig att batteriet var helt slut. Kunde inte ladda helt fult, så testa o byt batteri.
 
Hade samma problem med min hoj.
visade sig att batteriet var helt slut. Kunde inte ladda helt fult, så testa o byt batteri.

Ok, ja det ska jag prova! Men du märkte inte att batteriet var dåligt på något annat sätt? För jag har inga andra problem. Den startar alltid direkt osv.
 
det var när jag skulle starta första gången på våren. så började lampan blinka och F1 fel kod står i displayen
testade att ladda batteriet, och allt var frid och fröjd.(trodde jag)
efter några mil så började lampan blinka igen och fel kod F1 var framme igen.
när jag kom hem så mätte jag batteriet och den var inte ok,
köpte nytt batteri och inga mer problem.
 
det var när jag skulle starta första gången på våren. så började lampan blinka och F1 fel kod står i displayen
testade att ladda batteriet, och allt var frid och fröjd.(trodde jag)
efter några mil så började lampan blinka igen och fel kod F1 var framme igen.
när jag kom hem så mätte jag batteriet och den var inte ok,
köpte nytt batteri och inga mer problem.
Det där suger ju så att lakanet följer med, när FI visar fel koder :huvet Hur ska man då veta vilken felkod som är rätt? Det blir ju helt omöjligt att felsöka då :gnissla
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top