Sverige idag..

Nighttrain

Medlem
Gick med
5 Apr 2019
Ort
Örebro
Hoj
Harley, Ducati, Honda, Yamaha
Ja, där finner jag en tydlig distans också, mellan individer som man märker är pålästa och en majoritet som inte har en aning om saker och tings tillstånd, men ofta kan ha en åsikt ändå...

En annan aspekt som jag tycker bara blivit mer och mer tydlig;
I brist på bättre ordval eller definitioner så får det bli "vänstern" och "högern", även om skiljelinjerna inte alltid går däremellan och kan vara ganska utdragna gråzoner.

Men har mer och mer insett att "högern" pratar om fakta, man lyfter fram fakta, och man lägger fram troliga konsekvensanalyser och scenarion, man blickar även bakåt och knyter ihop nutida utfall med dåtida beslut och handlingar (eller mer ofta, brist på handlingar och åtgärder).

Medan vänstern fortsätter lägga fram, ofta gorma, om sina känslor, t.ex. hårda straff mot kriminella KÄNNS elakt, att en gängmedlem skjuter en ung mamma som bär på sitt barn, mitt på ljusa dagen, på öppen gata, måste ju betyda att den gängmedlemmen har det väldigt svårt och mår väldigt dåligt. Övriga aspekter verkar utebli...
Saknas det pengar till sjukvård, skola, polis, rättsväsende, omsorg och försvar, så måste det betyda att 53-73% skatt på människors inkomster och konsumtion är för snålt tilltaget, det kan inte bero på andra utgifter, andra prioriteringar eller rent slöseri av statskassan över 1000 miljarder kronor om året.


Det är så otroligt mycket staten varit naiv inför och under, och det är så mycket de varit pucktvåa på, trots att de är makthavare med beslutsunderlag, massa experter runt omkring sig och informationskällor i mängder. Men så kan vanliga svenssons med en smartphone ta såväl _bättre_ som _tidigare_ beslut gällande allt möjligt. Otroligt svagt.

Apatiska barn? Lögn såklart
Tsunamikatastrofen, kommersiellt bolag agerar snabbare och mer kraftfullt
Massinvandringen, stopp, avbryt för helvete - nej nej nej säger staten och ljuger om vinster och raketforskare
Åldersbedömningar, lögner och förhalningar igen
Tiggare, klart det var och är organiserat
Det varnas om kris inom sjukvården, inget händer
Det varnas om kaos inom polisen, inget händer
Försvaret saknar flertalet miljarder för att kunna genomföra det politikerna och folket kräver, inga tillskott kommer
Skolresultat försämras och vi ligger riktigt dåligt till internationellt, trots att 11% av de sämsta exkluderas i resultaten...
Man har och man fortsätter blunda för islamister, man ignorerar deras kvinnoförtryck, deras homofobi och deras vilja att största demokratin.
Man blundar för judehat, omskärelse av kvinnor, barngifte och svennehat.

Ja jisses....

Vad har faktiskt blivit bättre de senaste 5-10 åren?

Bättre? Vem har påstått det?
Vi står inte inför ett systemkollaps, vi är mitt i det, bara att tillräckligt många inga har vågat inse det än.
Men, det är det som händer när en land långt upp i norr med 8miljoner invånare väntas försörja 150-200000 nya svenskar varje år.
Jag tror det kommer gå fort utför nu.

Kom inte o tyck synd om farsan som stått o slitit vid svarven hela sitt liv, ”-va, räckte inte gubbens pension längre”, alla vet vad vi (dom) prioriterat dom senaste decennierna, och inte är det svenska arbetarklassen.

Jag ser till att hålla mig så långt bort från Corona och socialdemokrater som möjligt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bättre? Vem har påstått det?
Vi står inte inför ett systemkollaps, vi är mitt i det, bara att tillräckligt många inga har vågat inse det än.
Men, det är det som händer när en land långt upp i norr med 8miljoner invånare väntas försörja 150-200000 nya svenskar varje år.
Jag tror det kommer gå fort utför nu.

Kom inte o tyck synd om farsan som stått o slitit vid svarven hela sitt liv, ”-va, räckte inte gubbens pension längre”, alla vet vad vi (dom) prioriterat dom senaste decennierna, och inte är det svenska arbetarklassen.

Jag ser till att hålla mig så långt bort från Corona och socialdemokrater som möjligt.
Corona kan vara det bästa eller sämsta som hänt detta århundrade eller något mittemellan.

Låt oss hoppas vi hittar styrkan och modet att rensa upp här när det värsta lagt sig, det blir intressant att se hur vi delar på resurserna framöver. Inte så säkert att allt blir som det varit.

81bebc992da073e61208ae1545dcb292.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Låt oss hoppas vi hittar styrkan och modet att rensa upp här när det värsta lagt sig, det blir intressant att se hur vi delar på resurserna framöver. Inte så säkert att allt blir som det varit...

Tror detta kan bli nästan profetiskt. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är lika för ”alla”’länder. Provtagning sker på de som tillhör riskgrupperna. Övriga -> hemkarantän.
Helt rätt och riktigt. Finns inte lab och prov i sådan omfattning att det räcker till att testa majoriteten av befolkningen.

Däremot blir ju siffran för smittade inte längre relevant och antalet dödsfall/smittad kommer gå upp då man inte testar i övrigt friska individer.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Sydkorea gör 20000 coronatester per dag. Sverige skall bara testa de som kommer in till sjukvärden. Alla har väl redan insett att vi halkat efter i utvecklingen men att det skulle vara så här illa var oväntat. Speciellt när vi haft två månader på oss att förbereda för det här.

Det här är i och för sig inget större problem eftersom vi nu får bort de gamla som belastar sjukvården och pensionssystemet. Bostadskrisen mildras också när färre behöver bostad. Klimatproblemet blir mindre nu när vi konsumerar mindre och inte reser lika mycket. Börsen har fått en mer rimlig värdering, mindre risk för stort börsfall framöver. Det är för lite fokus på Coronans positiva effekter.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Dipb76FXsAEouAO.jpg


Steget Efter gjorde den för skogsbränderna 2018, men samma sak gäller COVID-19 såklart, och tsunamin, och till viss del flyktingkrisen, och såklart även till vilka resurser staten och myndigheterna har när det kommer till skjutningar, bombdåd, våldtäkter, utländska ligor, gängkriminalitet osv....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kina läser SportHoj och särskilt denna tråd! Åsikterna Kina har finns juh här! :tummenupp
Men går det att lita på? :va
För det är Sveriges Radio som rapporterar och svensk media vet vi juh inte är att lita på? :va

Härligt ändå att Jimmie inte är ensam om att fördöma Sveriges agerande! :tummenupp

Kina kritiserar Sveriges coronahantering

Sverige har ”kapitulerat” för coronaviruset, heter det, och liknar Sverige vid ett ”svart hål”, där viruset nu kan frodas, för att sedan attackera andra områden.
Artikeln uppmanar även det internationella samfundet och särskilt EU att fördöma Sveriges agerande.


https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7429175
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är lika för ”alla”’länder. Provtagning sker på de som tillhör riskgrupperna. Övriga -> hemkarantän.
Helt rätt och riktigt. Finns inte lab och prov i sådan omfattning att det räcker till att testa majoriteten av befolkningen.

Däremot blir ju siffran för smittade inte längre relevant och antalet dödsfall/smittad kommer gå upp då man inte testar i övrigt friska individer.
Är det lika för "alla"länder?
Jag har inte hört det.
Korea verkar det (så klart) gå bäst för. De testar massor

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kina läser SportHoj och särskilt denna tråd! Åsikterna Kina har finns juh här! :tummenupp
Men går det att lita på? :va
För det är Sveriges Radio som rapporterar och svensk media vet vi juh inte är att lita på? :va

Härligt ändå att Jimmie inte är ensam om att fördöma Sveriges agerande! :tummenupp

Kina kritiserar Sveriges coronahantering

Sverige har ”kapitulerat” för coronaviruset, heter det, och liknar Sverige vid ett ”svart hål”, där viruset nu kan frodas, för att sedan attackera andra områden.
Artikeln uppmanar även det internationella samfundet och särskilt EU att fördöma Sveriges agerande.


https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7429175
Snälla, byt gränssnitt. Ingen ser dina emojis från 2004.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top