Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det säljs fortfarande nya bensinbilar. Det är väl rimligt att tro att de kommer få rulla på vägarna i minst 20 år innan de ska fasas ut. Därför tror jag inte att bensinstationerna kommer bli helt borta inom de närmaste 20 åren. Däremot får man nog leva med att ta en omväg för att tanka eller att ha med Rotopax om det blir glesare mellan mackarna.

Om 20 år har garanterat batteritekniken utvecklats och nätverket av laddstationer ökat kraftigt. I Norge kan du ofta ladda din bil hos privatpersoner som lagt ut sina hemladdare via app. Med den möjligheten kommer det finnas 32(+?) ampere laddare tillgängliga nästan överallt (till och med långt ut i skogen/på fjället) i tillägg till snabbladdare. Så jag är personligen inte så orolig för elbilar kommer bli ett stort problem för oss motorcyklister.

Jag tror bensin och diesel är kvar länge länge till. Vi och världen behöver alternativ. Det är både farligt och dumt att köra på ett enda spår. Plus alla vi som jobbar och inte har tid att vänta på laddare. Idag var en någorlunda vanlig dag på mitt nygamla jobb:

Kör från Malmö raka vägen till Örebro utan stopp. 50 mil.
Utför min besiktning och mätning hos kund.
In i bilen, till CK för diesel, sen till Max för mat (15 min).
Från Örebro till Jönköping för övernattning. 20 mil.

På vägen håller jag tio km/h över skyltat, dvs jag har faktisk hastighet på runt 126 km/h på 120 väg vilket det är en lång bit av sträckan. I övrigt mest 110 väg, där jag har faktisk hastighet 116 km/h. Visa mig en elbil som klarar det. Och som motsvarar en Volkswagen Transporter i lastutrymme.

Det kommer säkert, och jag mottar det med öppna armar så länge fordonen uppfyller behoven. Men än så länge är inte elbil för allt och alla. Därför kommer fossila drivmedel att finnas kvar länge till.

Eller ska Sverige straffskatta företagen ännu mer med svinhöga drivmedelspriser för att tvinga över alla till el? Fullt möjligt, men jag tror få partier vill göra företagen så arga - se bara på hur regeringen så fint gjort reglerna så Volvos tunga klumpedunsar till bilar kan få bonus i bonus - malus. Ingen politiker vill förarga företagen (och Kina) så mycket. Det vågar de inte.

Jag har sagt det förr i tråden - men hur löser vi laddning hemma för alla som bor i lägenhet eller för den delen alla gathus i en del områden där alla som bor i hus saknar garage eller uppfart och gatuparkerar? Det är lösbart att fixa, men vem betalar? Vem projekterar? Hur lång tid tar det att få alla markägares tillstånd? Sverige klarar fan inte ens av att lösa fiber, hur ska det då gå med elen, som är så mycket hårdare reglerad och monopoliserad?

Ja jag är gnällig och negativ, fast egentligen inte alls! :D Det blir precis som vanligt, "en kompromiss, så ingen blir nöjd".
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Med en Tesla S100D hade du gjort samma resa på ganska exakt samma tid (kanske t.o.m mindre) och samma hastighet, om du stannar på en Tesla SuperCharger istället för en CK.
Däremot finns inte detta för transporter storlek än. Det kommer dröja X antal år innan man är lika/förbi den tröskeln. Att den kommer att överskridas är självklart, frågan är bara vad X är..
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det säljs fortfarande nya bensinbilar. Det är väl rimligt att tro att de kommer få rulla på vägarna i minst 20 år innan de ska fasas ut. Därför tror jag inte att bensinstationerna kommer bli helt borta inom de närmaste 20 åren. Däremot får man nog leva med att ta en omväg för att tanka eller att ha med Rotopax om det blir glesare mellan mackarna.

Om 20 år har garanterat batteritekniken utvecklats och nätverket av laddstationer ökat kraftigt. I Norge kan du ofta ladda din bil hos privatpersoner som lagt ut sina hemladdare via app. Med den möjligheten kommer det finnas 32(+?) ampere laddare tillgängliga nästan överallt (till och med långt ut i skogen/på fjället) i tillägg till snabbladdare. Så jag är personligen inte så orolig för elbilar kommer bli ett stort problem för oss motorcyklister.

Storbritannien tog ju precis beslut om att korta tiden för när fossila bränslebilar ska sluta säljas där, tidigare var det 2040 men nu kortades detta till 2035 och senast 2050 ska alla fordon som går på fossila bränslen vara borta från deras vägar.
Lägg märke till att detta gäller hybriderna också...

https://feber.se/bil/storbritannien-stoppar-bensin--och-dieselbilar-redan-2035/407306/

Chefen på Scania intervjuades för ett tag sen och han sa att de forskar mycket på område men att i nuläget så kommer batteriet på en lastbil att behöva väga 12-15 ton...vilket då ökar mängden bilar som ska frakta allt gods och således också slitaget på våra vägar. Om man då betalar mindre skatt för att man kör miljöbil så kommer det in mindre pengar till vägunderhåll, så vem ska betala detta?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har lagt upp den förut men den är värd att titta på igen, mycket intressant om hur energifödena förändras, hur autonoma fordon förändrar vår vardag och med detta även vårt sätt att använda bilarna...

https://www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0

Redan 2030 kommer vi alltså bara att behöva 20% av vår nuvarande bilflotta... 200 000 tusen yrkeschaufförer blir arbetslösa, en hel bransch med bilverkstäder och tillbehörsåterförsäljare kommer att försvinna...:gnissla:gnissla:gnissla
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Självkörande bilar har ju legat bara 10år framför oss latent dom senaste 30åren . Jag tror det när jag ser det.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har lagt upp den förut men den är värd att titta på igen, mycket intressant om hur energifödena förändras, hur autonoma fordon förändrar vår vardag och med detta även vårt sätt att använda bilarna...

https://www.youtube.com/watch?v=2b3ttqYDwF0

Redan 2030 kommer vi alltså bara att behöva 20% av vår nuvarande bilflotta... 200 000 tusen yrkeschaufförer blir arbetslösa, en hel bransch med bilverkstäder och tillbehörsåterförsäljare kommer att försvinna...:gnissla:gnissla:gnissla

Självkörande bilar har ju legat bara 10år framför oss latent dom senaste 30åren . Jag tror det när jag ser det.



Transportnäringen lider idag svårt av pladdrandet för 5 år sedan att chaufförsyrket var ett dött yrke det inte var någon mening med att utbilda sig till.

"Nähä" sade ett par tre årskullar blivande förare och gjorde något annat med sina liv istället.

Biltillverkarna har tonat ner sin entusiasm och sina prognoser betydligt de senaste två åren.
Kanske har dom insett vilka problem dom står inför, kanske har som insett vad konsekvenserna av för mycket tomt pladder blir ute i verkliga världen.

Nog för att locka tillbaka unga till yrket?

Jag tvivlar, och transportbranschen står inför hiskeliga utmaningar. Ymnighetshornet billiga öststatschaufförer på tveksamma eller rent olagliga avtal och konstruktioner är sannerligen inte outtömligt. Polacker ligger snart på par med svenskar kostnadsmässigt.
Tillfälligt löser Polen chaufförsbehoven med att utfärda "körtillstånd" för Ukrainska och Vitryska medborgare att arbeta under polsk flagg inom EU, men det är ett kryphål som kommer täppas till.

Som det ser ut nu är det bristen på chaufförer som i nästa steg kommer att piska på utvecklingen av förarlösa (last)bilar.

Algoritmer from hell, eller analfabeter från Transnistrien som sköter innerstadsdistributionen "inom 10 år" - vilket är mest skrämmande?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Algoritmer from hell, eller analfabeter från Transnistrien som sköter innerstadsdistributionen "inom 10 år" - vilket är mest skrämmande?
Jag vill ju gärna se hur man löser problemet med lastning och lossning utan chaufförer? Det kommer ju ställa krav på alla sändande och mottagande företag som ska börja hantera sånt, och för all del alla privatpersoner som får saker levererade hem.

Bara en så enkel sak som lastsäkring och kontroll av gods för en säker transport. Ska det ansvaret hamna på en lagerarbetare, som egentligen skiter i hur grejerna halkar omkring på lastbilen? Eller på ägaren till bilen kanske? På kodknackarna?

Kan systemet som kör (last)bilen laga punka också? Eller är det ett problem som försvinner helt med förarlösa elfordon?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Efter att ha lyssnat till flera forskare inom Artificiell Intelligens under senaste tiden skulle jag nog säga att bilden av att självkörande fordon (det som brukar kallas nivå 5) helt eller ens till största delen kommer ta över från mänskliga förare inom överskådlig tid är väldigt överdriven. Vad vi kommer se inom en tioårsperiod är nog snarare självkörande fordon som kommer kunna köra i väldigt begränsade trafikmiljöer.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
...
Chefen på Scania intervjuades för ett tag sen och han sa att de forskar mycket på område men att i nuläget så kommer batteriet på en lastbil att behöva väga 12-15 ton...vilket då ökar mängden bilar som ska frakta allt gods och således också slitaget på våra vägar. Om man då betalar mindre skatt för att man kör miljöbil så kommer det in mindre pengar till vägunderhåll, så vem ska betala detta?

Som diskuterats tidigare i tråden, via kilometerskatt på de fordon som utnyttjar vägarna.
Utredning pågår. https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande---arkiv/2017-09-07-ivl-undersoker-framtida-kilometerskatt-for-personbilar.html
 

Raderad medlem 51742

Guest
Bara att åka till Tokholma och testa! :tummenupp
https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...vkorande-bussar/repskk!e50stJ789q6TNOM8PO6ow/

Bussarna har kört sedan oktober 2018.
Kanske inte är så långt borta iaf...;)

De där bussarna är VÄLDIGT långt ifrån vad som krävs för att vi skall kunna ha självkörande fordon som ersätter dagens fordon. De kör längs en förutbestämd känd sträcka som passar för ändamålet, håller väldigt låg hastighet och har personal som hela tiden är beredd att nödstoppa om något oväntat skulle inträffa.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Självkörande fordon ser jag som en av globalisternas många utopiska framtidsutsikter. Att en bil kan hjälpligt hålla sig i filen eller panikbromsa om bilen framför gör det är mycket långt ifrån autonomt. Senast som Lex Fridman var med i Joe Rogans Podcast så påstod han att Självkörande fordon snarare ligger 30-50 år bort kanske ännu längre.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag åkte med en sån där självkörande buss för något år sen eller två. Det var ganska irriterande när en taxidrulle hade parkerat så att bussen inte kunde köra de sista 10 metrarna till hållplatsen. Inte helt färdigutvecklat.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Den där utopin om att människan skall ersättas av maskiner har ju funnits länge och naturligtvis kommer tekniken kunna klara av all mer av sådant som det idag krävs en människa för att göra. Vad som är lite märkligt är varför förespråkarna alltid landar i ett perspektiv där det ses som så självklart och positivt att göra människan överflödig. Ser man till vilka som främst företräder tankarna blir det mer förståeligt.

Å ena sidan har vi samma gamla taylorister inom näringslivet som länge har strävat efter att göra människan till en utbytbar resurs eller kugge i maskineriet. De ser allt ur ett snävt effektivitetsperspektiv där de gärna griper möjligheten att avskaffa människorna i ekvationen - det blir billigast så (även om det ofta har straffat sig i det längre perspektivet).

Å andra sidan har vi den moderna globalistiska vänstern. De skulle gärna se att människorna förvandlades från producenter till passiva konsumenter, där robotar och AI utförde allt arbete så att människan kunde ligga hemma på sin divan och vara passiv - de ser det som den slutliga frigörelsen från arbetets bojor.

Vad båda dessa perspektiv totalt missar är vad vi då skall med alla människor till och det faktum att vi då inte utnyttjar den mänskliga intelligensen. Utopin ovan kommer förvandla mänskligheten till passiva och försoffade varelser som fördriver tiden med att knarka och spela datorspel.

Vad som hade varit smartare är att fundera på alla sätt som vi kan utnyttja AI för att förstärka och komplettera den mänskliga intelligensen, snarare än att försöka avskaffa den.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tror att vi ganska snart kommer att ha tekniska lösningar för självkörande fordon...men stötestenen kommer att bli en juridisk fråga. När bilen pga oförutsedda händelser måste välja mellan att köra ihjäl föraren eller kvinnan med barnvagnen så blir det problem. Vems fel var det? Föraren, som inte körde eller inte fick köra just i det läget? Den som tillverkat bilen? Programmeraren som en gång i tiden skulle försöka förutse alla komplicerade händelser som sker när en massa människor och fordon ska samsas på en liten yta, styrda av en väldans massa regler?
Hur ställer sig försäkringsbolaget till olyckan?

Jag tror inte att autonoma fordon kommer att fungera förrän man har en miljö där det bara finns autonoma fordon. Så fort man blandar in människor som måste ta beslut, baserade på ickefungerande kommunikation så kommer det att skita sig.

Problemet för vår del är att vi som MC-förare inte passar in i framtidens trafik. En autonom motorcykel kommer ju aldrig någonsin att fungera. Tänk er en mcförare som halvsover på den självkörande hojen och den plötsligt får för sig att tvärnita eller svänga...:gnissla:tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med niklasinorr här.

Självkörning kommer att komma ganska snart, men vara förbehållet styrda miljöer, exempelvis motorvägar. Där fungerar de riktigt bra redan idag.


Buy quality, cry once
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ett problem med självkörande bilar som är svårt att lösa är dels att algoritmer och maskininlärning framför allt är bra på att känna igen mönster som man lärt den, men inte att hantera undantagen som vi människor är bra på. Dels har vi inbyggda kognitiva förmågor som vi fått genom evolutionen, dels har vi en fantasi och förmåga att tillämpa och kombinera det vi lärt oss i helt andra sammanhang som gör att vi kan klara av väldigt ovanliga situationer som vi inte varit med om förut. Detta är AI och maskininlärning inte ens i närheten av att klara av.

Kontentan av det är att en självkörande bil ibland kommer att hamna i situationer som den inte kan hantera. Lösningen på det är då antingen att man måste rensa trafikmiljön från alla sådana oväntade faktorer (t ex särskilda vägar där bara självkörande fordon får köra) eller ha en människa som hela tiden är beredd att gripa in i sådana lägen. Problemet är bara att om det är något som vi människor är väldigt dåliga på så är det att ha uppmärksamhet i sådana lägen - där visar forskningen att vi verkligen är jättesämst.

Av den anledningen är det väldigt långt kvar till vi har helt autonoma fordon i trafiken som kan fungera som en mänsklig förare.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
De där bussarna är VÄLDIGT långt ifrån vad som krävs för att vi skall kunna ha självkörande fordon som ersätter dagens fordon. De kör längs en förutbestämd känd sträcka som passar för ändamålet, håller väldigt låg hastighet och har personal som hela tiden är beredd att nödstoppa om något oväntat skulle inträffa.

Bussarna ÄR redan i drift och ersätter "dagens fordon".
Att dom inte uppfyller alla dina önskningar gör dem inte mindre autonoma.
Såvitt jag såg och kommer ihåg fanns där ingen personal i bussen men dom kan ju vara med via länk?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag åkte med en sån där självkörande buss för något år sen eller två. Det var ganska irriterande när en taxidrulle hade parkerat så att bussen inte kunde köra de sista 10 metrarna till hållplatsen. Inte helt färdigutvecklat.

Att taxidrullar inte är färdigutvecklade vet ju alla. ;)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror du missförstod min poäng. Vad jag menar att det är långt kvar innan vi kan släppa ut självkörande bilar på vägarna som vilken bil som helst, utan att begränsa dem rejält och/eller ha en människa som backup. Det kan förefalla som vi är nära ett sådant läge och endast justeringar återstår, men det återstår betydligt mer än många tror.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top