Dagens Blocket! (mc-relaterat)

https://www.blocket.se/annons/stockholm/ducati_proffsbyggd/88420506

En klassiker till annons.
Har vääääldigt svårt att se att någon skulle vilja röra vid denna. Även om annonsen utökats med "proffsbyggd":arsele

Som jag minns, när den byggdes för femton år sen, så var det inget ”proffs” som byggde den, även om byggaren kan vara proffsig ändå såklart.

Det byggdes en liknande som visades på mc mässan, typ mc-nytts projekthoj? Med Öhlins R&T gaffel och bakstöt för hundra tusen.....på en sänkt bobber.

Förresten vad innebär proffsbyggd egentligen? Byggd av någon som livnär sig professionellt på att bygga om hojar? Det är väl den enda till 100% korrekta definitionen men någon sådan finns ju inte i Sverige.

Eller byggd av någon som jobbar på en MC-firma?

Eller byggd av någon som är professionell svetsare?

Eller... ?

Sååå tokig var den väl inte. Tyckte jag först.
Tills jag såg framlyktan. Den var inte kul.

Last edited:
Förresten vad innebär proffsbyggd egentligen? Byggd av någon som livnär sig professionellt på att bygga om hojar? Det är väl den enda till 100% korrekta definitionen men någon sådan finns ju inte i Sverige.

Eller byggd av någon som jobbar på en MC-firma?

Eller byggd av någon som är professionell svetsare?

Eller... ?

Det finns ju många professionella hojbyggare i Sverige, minst ett trettiotal i alla fall. Definitionen är ju lite svår, får man ha ett extrajobb vid sidan om? Licensierad? Oavsett så finns det ju många som jag anser får kalla sig det.

Proffsbyggare är väl en lika skyddad titel som journalist, jurist eller bloggare. Vem som helst som utövar yrket kan kalla sig det.

Men det är en fånig beskrivning att använda - det är väl lite det vi (elakt och kanske oförtjänt) flinar åt i tråden. Har jobbet gjorts av en firma eller erkänd person som lever för att bygga hojar - visst. Men har det gjorts av mig (som inte är kass med verktyg alls) i garaget hemma, nej. Det blir för mycket bedömningssport av det hela och låter töntigt. Ungefär som "intressekoll", "nyservad 2017", "däcken håller en säsong till" osv osv. :)

Det finns ju många professionella hojbyggare i Sverige, minst ett trettiotal i alla fall. Definitionen är ju lite svår, får man ha ett extrajobb vid sidan om? Licensierad? Oavsett så finns det ju många som jag anser får kalla sig det.

Nej, har man ett annat jobb så är man per definition inte proffs i min bok.

Precis som med idrott, man är inte proffs förrän man kan livnära sig på aktiviteten.

Sen att det finns amatörer inom många områden som kanske rent av är bättre än proffs är en annan sak.

Last edited:
Proffsbyggare är väl en lika skyddad titel som journalist, jurist eller bloggare. Vem som helst som utövar yrket kan kalla sig det.

Men det är en fånig beskrivning att använda - det är väl lite det vi (elakt och kanske oförtjänt) flinar åt i tråden. Har jobbet gjorts av en firma eller erkänd person som lever för att bygga hojar - visst. Men har det gjorts av mig (som inte är kass med verktyg alls) i garaget hemma, nej. Det blir för mycket bedömningssport av det hela och låter töntigt. Ungefär som "intressekoll", "nyservad 2017", "däcken håller en säsong till" osv osv. :)

”Motorn genomgången”

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back