Elbil eller inte?

Byta batteri och motor på en elbil är väl som att byta... ja hela drivlinan på en med förbränningsmotor.,

100000mil, knappt inkörd Benz eller Dodge Cummins :yoparty

Sluda nu. Haft två allroad. På de 20000milen var det inget mer än service.

Kan också dra bra skräckexempel, kompisens MX har stått på verkstad 3mån av 7 nu.
Och?

Det är väl bara ett tillbakavisande av postulatet att det inte går att åka långt med en elbil eller att de kräver mycket service eller vad det nu kan vara. Läs artikeln.
 
Det är väl bara ett tillbakavisande av postulatet att det inte går att åka långt med en elbil eller att de kräver mycket service eller vad det nu kan vara. Läs artikeln.

Att byta hela drivlinan två komma fem gånger går under min definition av mycket service. Jag är säkert kräsen. Förlåt.
 
"Två batterier och fyra elmotorer senare ... Tesla har stått för de flesta reparationerna på garantin, men ägaren har själv betalat omkring 130.000 kronor i reparationskostnader."

Drar ner imponansvärdet ganska rejält.

Läste du hur långt den gått? Hur långt kommer du på 130.000 kr bensin? Hur långt kommer du på valfri bil med förbränningsmotor utan att göra någon form av byte av olja, filter, kamkedja, toppackning, kopplingslameller, etc, osv?
Visst har han fått byta delar, men som sagts tidigare så är det en av de absolut första Tesla-bilarna.
Det nuvarande batteriet har gått 46.000 mil, som dessutom är av förra generationens modell.
Motorn som sitter i nu (minst förra generationens) har gått 68.000 mil, även den av förra generationen.
När någon visar en bil med förbränningsmotor och sportbilprestanda som först gått 50.000 mil, bytt drivlina, sedan kört 50.000 mil till utan att göra någon form av service alls på den drivlinan. Då kan jag börja bli imponerad..
 
Att byta hela drivlinan två komma fem gånger går under min definition av mycket service. Jag är säkert kräsen. Förlåt.
Det är helt ny teknik, det är oundvikligt att det finns barnsjukdomar. Till skillnad från förbränningsmotor avsedd för bilar som har haft 100+ år på sig att förfina tekniken.
 
Det är helt ny teknik, det är oundvikligt att det finns barnsjukdomar. Till skillnad från förbränningsmotor avsedd för bilar som har haft 100+ år på sig att förfina tekniken.

Räknade visst lite fel, det var ju bara en enkelmotormodell. Så fyra gånger. Jaja.

Vänta. Va? Ny teknik. Vilket?
 
Last edited:
Elbilar har förvisso funnits lika länge (längre?) än förbrännings-dito, men inte långdistans-bilar till konsumenter.

Så... den ”nya tekniken” är större batteri? För borstlösa trefas IND-motorer har liksom använts i en rad applikationer sen 70-tal iaf. Så vad är den nya tekniken?
 
Last edited:
Hur långt kommer du på valfri bil med förbränningsmotor utan att göra någon form av byte av olja, filter, kamkedja, toppackning, kopplingslameller, etc, osv?

Olja och filter byter man ju men resten?

C: 50´nu och en drivaxel är bytt utom normala slitdelar(bromsar, däck, styrleder osv.), hade jag bytt damasken i tid hade den rullat vidare precis som den andra misstänker jag så den axeln slets inte ut utan drabbades nog bara av kasst underhåll..

Sen undrar jag vad fan folk gör med sina kopplingar som byter de "på löpande band"?
Förutom alla korta ägande jag haft så har iaf 3 bilar stannat hos mig över 20´mil, ingen av de hade gått under 30´när det blev bytta av div. anledningar(rost, träd och nu utseende när jag finner en ersättare..)men ingen av de jag haft har jag behövt byta koppling på!
Fan, inte ens hojen har fått ny och då har den ändå gått över 5000mil och en jävla massa racestarter/start-träningar och den har jag haft sen ny så där vet jag att det är den av yamaha levererade kopplingen.

Så, vad gör ni med era kopplingar eftersom de tydligen ligger på serviceintervall..?

Men, det är väl som väntat, motorn bör väl hålla då det är få rörliga delar och tekniken är väl utvecklad inom industrin så allt annat vore ju ett hån mot köparen(undermåligt material alltså).
Det som imponerar på mig är batterilivslängden men har inte läst, hur långt kommer han på en laddning nu när det gått 46´?
 
Motor- och batteri-byte är väl ok så länge det går på garantin. Det bådar ju dock inte gott för andrahandsvärdet när bilarna når den åldern att kunderna själva får stå för fiolerna.
 
Så... den ”nya tekniken” är större batteri? För borstlösa trefas IND-motorer har liksom använts i en rad applikationer sen 70-tal iaf. Så vad är den nya tekniken?
Li-jon batterier, med tillhörande BMS och elmotorer som utsätts för salt, vibrationer, temperatur-förändringar, etc. Som de utsätts för på en standard bil. En elmotor som står stilla på ett industrigolv med stabil temperatur utsätts inte för samma påfrestningar.
 
Li-jon batterier, med tillhörande BMS och elmotorer som utsätts för salt, vibrationer, temperatur-förändringar, etc. Som de utsätts för på en standard bil. En elmotor som står stilla på ett industrigolv med stabil temperatur utsätts inte för samma påfrestningar.

Motorer har utsatts för miljöer långt sämre än i en bil och klarat de påfrestningarna så det argumentet håller inte, det nya de utsätts för är väl föraren så det kan ju påverka livslängden.
När det kommer till trafikmiljö så är det kända faktorer som dagens förbränningsmotorer klarar av(sålänge det inte kastas in nya element)så skydd för den miljön kan man nog som köpare förutsätta ingår redan från start, annars kan man ju börja fundera på vad det är för muppar som tillverkat den.
 
Olja och filter byter man ju men resten?

C: 50´nu och en drivaxel är bytt utom normala slitdelar(bromsar, däck, styrleder osv.), hade jag bytt damasken i tid hade den rullat vidare precis som den andra misstänker jag så den axeln slets inte ut utan drabbades nog bara av kasst underhåll..

Sen undrar jag vad fan folk gör med sina kopplingar som byter de "på löpande band"?
Förutom alla korta ägande jag haft så har iaf 3 bilar stannat hos mig över 20´mil, ingen av de hade gått under 30´när det blev bytta av div. anledningar(rost, träd och nu utseende när jag finner en ersättare..)men ingen av de jag haft har jag behövt byta koppling på!
Fan, inte ens hojen har fått ny och då har den ändå gått över 5000mil och en jävla massa racestarter/start-träningar och den har jag haft sen ny så där vet jag att det är den av yamaha levererade kopplingen.

Så, vad gör ni med era kopplingar eftersom de tydligen ligger på serviceintervall..?

Men, det är väl som väntat, motorn bör väl hålla då det är få rörliga delar och tekniken är väl utvecklad inom industrin så allt annat vore ju ett hån mot köparen(undermåligt material alltså).
Det som imponerar på mig är batterilivslängden men har inte läst, hur långt kommer han på en laddning nu när det gått 46´?
Två tidigare bilar:
Kopplingslameller, en ytterdel av en av lamellerna slets loss och skramlade runt, ett under att själva kopplingshuset inte gick sönder. Saab 9-3, gått ca 18.000 mil. Inga överdrivna rejs-starter, gått normalt under min ägo, ca 4.000 mil
Topplockspackning på Saab 9-5 Aero vid typ 16.000 mil. Troligen defekt från tillverkning, var en "bubbla" mitt i godset som gjorde att väggen gav vika och sköt in kylvatten rakt i motorn. Jävlar va vit rök det blev ur avgas-systemet.
Brorsan var bilmeck då det begav sig så jag kunde få det fixat billigt. Hade blivit jävligt dyrt att laga annars..

Angående batteriet i teslan så ligger det enligt artikeln på 86% kapacitet.
 
Li-jon batterier, med tillhörande BMS och elmotorer som utsätts för salt, vibrationer, temperatur-förändringar, etc. Som de utsätts för på en standard bil. En elmotor som står stilla på ett industrigolv med stabil temperatur utsätts inte för samma påfrestningar.

Alltså, jämfört med hur mycket pisk sådana motorer får i industrin så är livet i en bil behagligt. Hur ofta nyttjas Max vrid? Sen har vi sådana motorer i gruvor, i stridsvagnar osv osv.. Det är mer bedrift att få en såpass krånglig konstruktion som förbränningsmotorn med automatlåda att hålla länge. Den konstruktionen har sina uppenbara risker.
 
Last edited:
Två tidigare bilar:
Kopplingslameller, en ytterdel av en av lamellerna slets loss och skramlade runt, ett under att själva kopplingshuset inte gick sönder. Saab 9-3, gått ca 18.000 mil. Inga överdrivna rejs-starter, gått normalt under min ägo, ca 4.000 mil
Topplockspackning på Saab 9-5 Aero vid typ 16.000 mil. Troligen defekt från tillverkning, var en "bubbla" mitt i godset som gjorde att väggen gav vika och sköt in kylvatten rakt i motorn. Jävlar va vit rök det blev ur avgas-systemet.
Brorsan var bilmeck då det begav sig så jag kunde få det fixat billigt. Hade blivit jävligt dyrt att laga annars..

Angående batteriet i teslan så ligger det enligt artikeln på 86% kapacitet.

Det är bra! Finns hopp om andrahandsmarknaden då.. :)

Dina bilar hade tillverkningsfel, samma som vilken tesla som helst som inte funkar felfritt från start, inget att skylla konstruktionen för så det är ju ingen slitagedel att räkna in som extrakostnad på en fossilbil kontra el när det kommer till livslängdskostnader.

Att det finns fler delar som kan gå sönder utanför garantitid är däremot något man får räkna in, man får helt enkelt välja välrenommerade tillverkare som är rädda om varumärket och fixar felen så smidigt som möjligt om de kan härledas till tillverkningen och inte hanterande så blir man en nöjd fordonsägare trots fel. :tummenupp
 
Angående batteriet i teslan så ligger det enligt artikeln på 86% kapacitet.

Tredje batteriet...

Så vad är slutsatsen av artikeln?

Att batterier håller ungefär 30000 mil? Det må vara ok, för de flesta bilar brukar börja vara slut däromkring men de lär ju bli svårsålda när de börjar passerar 10 år och närmar sig de miltalen för en 10 år gammal bil kostar man kanske inte gärna på ett nytt batteri.

Och motorerna håller 25000 mil? Ja, samma där, ingen kommer ju vilja byta motor i en elbil som gått 25000 mil, särskilt med tanke på att man kan förvänta sig att batteriet bara har 5000 mil kvar av sin livslängd.

Så nu börjar vi har den data vi behöver för att räkna fram hur snabbt värdet på en Tesla bör sjunka.
 
Alltså, jämfört med hur mycket pisk sådana motorer får i industrin så är livet i en bil behagligt. Hur ofta nyttjas Max vrid? Sen har vi sådana motorer i gruvor, i stridsvagnar osv osv.. Det är mer bedrift att få en såpass krånglig konstruktion som förbränningsmotorn med automatlåda att hålla länge. Den konstruktionen har sina uppenbara risker.
Precis min åsikt. Förbränningsmotorn har haft 100+ år på sig att bli såpass "bra" den är idag. Tesla tog typ 3 år på sig att fixa så motorerna håller mer än 50.000+ mil och batterierna 40.000+ mil (vi vet inte övre gräns än, eftersom det inte gått tillräckligt lång tid)
 
Precis min åsikt. Förbränningsmotorn har haft 100+ år på sig att bli såpass "bra" den är idag. Tesla tog typ 3 år på sig att fixa så motorerna håller mer än 50.000+ mil och batterierna 40.000+ mil (vi vet inte övre gräns än, eftersom det inte gått tillräckligt lång tid)

Elbilarna har haft lika lång tid på sig.
 
Tredje batteriet...

Så vad är slutsatsen av artikeln?

Att batterier håller ungefär 30000 mil? Det må vara ok, för de flesta bilar brukar börja vara slut däromkring men de lär ju bli svårsålda när de börjar passerar 10 år och närmar sig de miltalen för en 10 år gammal bil kostar man kanske inte gärna på ett nytt batteri.

Och motorerna håller 25000 mil? Ja, samma där, ingen kommer ju vilja byta motor i en elbil som gått 25000 mil, särskilt med tanke på att man kan förvänta sig att batteriet bara har 5000 mil kvar av sin livslängd.

Så nu börjar vi har den data vi behöver för att räkna fram hur snabbt värdet på en Tesla bör sjunka.
Det är bra! Finns hopp om andrahandsmarknaden då.. :)

Dina bilar hade tillverkningsfel, samma som vilken tesla som helst som inte funkar felfritt från start, inget att skylla konstruktionen för så det är ju ingen slitagedel att räkna in som extrakostnad på en fossilbil kontra el när det kommer till livslängdskostnader.

Att det finns fler delar som kan gå sönder utanför garantitid är däremot något man får räkna in, man får helt enkelt välja välrenommerade tillverkare som är rädda om varumärket och fixar felen så smidigt som möjligt om de kan härledas till tillverkningen och inte hanterande så blir man en nöjd fordonsägare trots fel. :tummenupp
Alla kan drabbas av tillverkningsfel. Det gäller att fixa det så snabbt som möjligt.
Däremot hävdar jag att en Tesla där batteriet slut är värd mycket mer än säg en Volvo där motorn tagit slut. Om du byter batteri på teslan så kommer den att gå 30.000 mil till och kosta spottstyver i drift. Byter du motor i Volvon kommer den fortfarande att kosta lika mycket i drift som när den var ny.
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top