Knackande motor vid snål bränsleblandning

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
OT: Men postar ändå här då det är en teknikfråga om en en cylindrig fyrtaktare.

Fyrhjulingen jag har är en Canam Outlander 400 och började knacka från motorn och det lät precis som att man hade ett jäkla ventilspel, bytte olja och filter då det var behövligt att göra om det skulle göra nån skillnad. Då jag startade motorn i garaget så knackade den och sen började den gå dåligt och dog tänkte att vad han hände nu men sen vred jag över breänslekranen på reserven väntade lite och så startade jag igen och då var knackningarna borta, tankade i ca 10 l och vred över på on igen och den knackade inte.

Då jag börjar fundera så tror jag att detta hände gång tidigare för säkert fem år sen att fyrhjulingen började knacka men då man vred på reserven upphörde det. Är det spikningar som låter som ventilknack? Misstänker att den går snålt just innan soppan tar slut.
 
Amatörfundering:
En urtunnad bränsleblandning brinner varmare och skulle kanske kunna antändas tidigare eller ha annan flamutbredning än när man har rätt blandning. Förbränningsutrymmet kanske blir för varmt, menar jag.
 
Amatörfundering:
En urtunnad bränsleblandning brinner varmare och skulle kanske kunna antändas tidigare eller ha annan flamutbredning än när man har rätt blandning. Förbränningsutrymmet kanske blir för varmt, menar jag.

Visst är det det som är att motorn spikar, då självanvänder väl bränsleluftblandning innan tändstiftet antänder bränsleluftblandning?
 
OT: Men postar ändå här då det är en teknikfråga om en en cylindrig fyrtaktare.

Fyrhjulingen jag har är en Canam Outlander 400 och började knacka från motorn och det lät precis som att man hade ett jäkla ventilspel, bytte olja och filter då det var behövligt att göra om det skulle göra nån skillnad. Då jag startade motorn i garaget så knackade den och sen började den gå dåligt och dog tänkte att vad han hände nu men sen vred jag över breänslekranen på reserven väntade lite och så startade jag igen och då var knackningarna borta, tankade i ca 10 l och vred över på on igen och den knackade inte.

Då jag börjar fundera så tror jag att detta hände gång tidigare för säkert fem år sen att fyrhjulingen började knacka men då man vred på reserven upphörde det. Är det spikningar som låter som ventilknack? Misstänker att den går snålt just innan soppan tar slut.

Ventillyftarna bara som kan låta så om den stått länge, inget att oroa sig för. Hm ok den hade inte stått länge då är min teori fel antagligen men kanske inte. Gammal olja gör lyftarna kan fastna lättare så oljebyte är bra som du gjort. Kan dock ta några minuter innan det släpper.
 
Last edited:
Ventillyftarna bara som kan låta så om den stått länge, inget att oroa sig för. Hm ok den hade inte stått länge då är min teori fel antagligen men kanske inte. Gammal olja gör lyftarna kan fastna lättare så oljebyte är bra som du gjort. Kan dock ta några minuter innan det släpper.

Den går inte stått alls på drygt två månaderna utan har körts dagligen då fyrhjulingen och Cadillacen varit mina handikappfordon efter min krasch.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top