Kawasaki Z900 RS, är den iskall?

sportbike

moderator
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Den kom väl 2018 och var i mitt tycke en smakfull kopia på originalet, lovordades i tester men jag har varken sett eller hört några åsikter om den på ett bra tag.
Handlarna dumpar priserna med cyklarna står kvar, varför?
 
Ingående lågkonjuktur?
Såg en hyfsad mängd av dem ute på vägarna, så de som ville ha en och som kunde ta priset skaffade sig nog en ganska snart, och alla andra väntar på att de ska bli billiga på begagnatmarknaden?
 
Ingående lågkonjuktur?
Såg en hyfsad mängd av dem ute på vägarna, så de som ville ha en och som kunde ta priset skaffade sig nog en ganska snart, och alla andra väntar på att de ska bli billiga på begagnatmarknaden?
Är den för dyr kanske?
 
Fattar inte heller varför verkar sålt dåligt, en riktigt ball och bra hoj till vettigt pris.
 
Mjae, jag äger en RS. Som jag tokgillar. Men det är väl ingen hoj som man sätter upp som poster på pojkrumsväggen, antar jag? Osexigt lite hEst, kan tro? Eller för lite testosteron, vad vet jag? Skitfin, som sagt, men inget som man skrämmer upp vare sig hundar eller gamla särringar i träden med, direkt...?

Men det finns ju fler maskiner som "försvunnit" på samma märkliga vis: Hondas toksnygga "neo" CB1000R, t ex...
 
Drygt 100 häst, drygt 200kg, drygt 100kkr, en design som är lite retro men ändå inte.

Hela hojen är lite meh...

Den får gärna försvinna för min del.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Jag ser det positiva: tidlös design, den retar inte upp någon, alla gamla farbröder har ju haft en sån på 50-talet fast den var svart, billig försäkring, ingen vill stjäla den, och den kommer aldrig att tappa oljetrycket.

Undrar om jag inte ska ha en sån där i alla fall.
 
det nock mest vi gamlingar som gillar den pga att vi kommer ihåg den riktiga z1 (o dom koster lika mycket som dessa nu ), o det begränsar jo marknaden lite.
vi har ju inte plats i garaget för fler mc :D
jag hade gärna haft en, fick titta o sparka lite däck på den på mc mässan i kbh.
kawa grön ska den vara, tycker den är jätte fräck :tummenupp
xsr900 ser ju ut som vilken modern hoj som helst = inget att ha, FUL
 
Borde sälja bra, men verkar inte göra det. Fått fina recensioner. Jag har inte provkört den dock, men den kopparfärgade är skitsnygg.

Men, skulle jag köpa en hoj i den klassen hade jag köpt en Triumph Speed Twin istället. En Thruxton man sitter bra på!
 
Har en Z900RS och är nöjd med det mesta.

Den passar min typ av körning perfekt: Kör för det mesta lugnt men vill ha roligt när det svänger. Utseendemässigt är det en bra kombo mellan gammalt och nytt.

Lugn motor som levererar tillräckligt med kraft för att ta sig upp i hastighetsgränsen snabbt, bekväm, trevlig, snygg. Billig i försäkring ;)

Kan tänka mig att många tycker att den kanske är lite "tråkig". Sticker inte ut utseendemässigt och motorn är väldigt "förutsägbar".

Speed Twin fanns inte när jag köpte min Z900RS, hade jag letat idag hade den förmodligen varit det enda "riktiga" alternativet. Den ligger dock i nuläget cirka 20k över vad jag gav för min.

Angående priset så tycker jag att man inte får något annat intressant (för mig) i samma prisklass :) O går man ner 10-20k märks det på byggkvalitet och materialval.
 
Last edited:
Jag har provkört både Z900, RS900 och XSR900.

Min personliga åsikt är att de borde inte rört Z900 motorn när den hamnar i RS. De har strypt den märkbart, och det känns uppe i varv. Den är väldigt snygg, känns som den vill vara sportig när man kör den, kvick och rapp, men motorn planar ut för tidigt och körglädjen likaså.

Jag är nog fel kundgrupp, men jag jämför lite med en Motto Guzzi jag kört, en V7. Den var också retro, men hela hojen andades lugn och återhållsam körning. En väldigt positiv körupplevelse på flera sätt, utan att känna att man vill piska mer för att få körglädje. RS900 vill, men kan inte vara körglad ända ut. Z900 är definitivt roligare att köra.
 
Om det nu bara är en snygg retrohoj man vill ha, så är väl egentligen ehh... Z 750 Zephyr snyggare?

Z 750 Zephyr.jpgZ 900 RS.jpg
Kanske inte nödvändigtvis med ekerfälgar, men den har en "normal" ram, luftkyld motor och dubbla bakdämpare! :tummenupp

Och den är ju definitivt mest lik orginalet:
Z1 900.jpg
 
Last edited:
kawa borde göra en retro z1000 med maskin ifrån h2an då skulle mitt ha begär sätta in:yoparty
 
Om man som tillverkare ska flörta designmässigt med gamla muskelhojjar, så tycker jag att man ska slänga in den värsta spisen man har. Men istället letar man motor i mellansegmentet!? Ett exempel på detta fenomen är katanan. Ett annat är hojen i denna tråd som fick en rejält strypt motor. Hur tänker dom?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top