Jag kan tycka att det är tvånget som är problemet.
Jag vill inte pådyvla någon att åka mer/mindre bil, betala mer/mindre för bränslet, äta mer/mindre kött eller öht tvinga någon att betala för satsningar i klimatet som kostar en herrejösses massa pengar(samtidigt som det saknas resurser i skolan, inom vården, polisen och att tant Lisbeth då kanske får ännu sämre service på boendet - pengar växer ju inte på träd).
Jag hoppas också att andra kan ge mig den friheten att själv få bestämma hur jag vill leva mitt liv och om jag vill göra mer/mindre av någonting.
Jag ser heller inte varför lösningen på vartenda jävla problem hela jävla tiden är att vi ska beskattas hårdare och betala mer pengar till tafatta politiker. Skattehöjningar som i första hand främst drabbar de med redan sämst ekonomi som då blir de som får låta bli att åka bil till utflykten de hade önskat att åka på och minska sin konsumtion i övrigt först, samtidigt som de också ska ha dåligt klimatsamvete för att de kör ungarna till innebandyträningen på kvällen.
En annan del i detta är VARFÖR man väljer att göra något(det ska inte blandas ihop med att jag kan känna beundran och inspiration hos människor som sas går sin egen väg och gör det de tror på och vill på denna stora planet, det gäller även dig MOZZ - du kör ditt eget race(pun intended) och på något vis får jag och säkert flera med mig en känsla i kroppen av beundran/inspiration/glädje över detta - på riktigt alltså).
Tittar man här:
https://www.bp.com/content/dam/bp/b...l-review/bp-stats-review-2019-full-report.pdf så ser man att Sveriges bidrag till CO2-utsläpp är under 1,5 promille.
2018 släppte Sverige ut 44,8 miljoner ton CO2, globalt släpptes det ut 33890,8 miljoner ton och ökningen från föregående år bara den är ca 650 miljoner ton. Kan vi få större utväxling per investerad krona någon annanstans med våra pengar än att höja bränsleskatten här hemma?