TL-tråden - v2 !

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Vad är problemet lite mer exakt , slirar , kopplar inte ur , har du svetsat centrum ?

/Håkan

Kopplingsproblem tl1000s
Den tar inte som den ska o lamellerna e mätta o ska vara bra, va kan problemet vara?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Kolla först om du har svetsat centrum , är det svetsat i bottenläge så hjälper inte hårdare fjädrar möjligtvis med brickor men jag själv har inte provat det . Slowfinn här på forumet svetsade mitt på rätt sätt sedan funkar det med original lameller och fjädrar
TL1000R023.JPG
ska se ut som på bilden då funkar det
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag körde med osvetsat centrum och brickor förra säsongen och brickorna gjorde ganska stor skillnad.

Men nu har jag troligtvis fått tag i ett komplett centrum som skall svetsas, den "bakvända Ducce slirkopplingen" Suzuki har försökt få till stjälper mer än den hjälper, så har du osvetsat centrum så är det svårt att slippa slir...
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Jag har svetsat centrum klart! Med svetsat så funkar det som en gammal hederlig koppling med full motorbroms,inga brickor och endast orginalfjädrar räcker!
PMa mig !:)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det var en som frågade om min Tiller var till Salu, -men jag klarade mig :banana
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Blinkersrelä

Håller på att rensa lite bland sladdarna på en Suzuki TL 1000R
Funderar på att ta bort motstånden till LED- blinkersna och byta blinkersrelät till något som passa LED ...
Hur vet man vad som passar?
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Blinkersrelä

Håller på att rensa lite bland sladdarna på en Suzuki TL 1000R
Funderar på att ta bort motstånden till LED- blinkersna och byta blinkersrelät till något som passa LED ...
Hur vet man vad som passar?
Hej!
Ska du byta orginalrelä till led så sök på suzuki led blinker relais så hittar du några som passar i org hållaren!!
:tummenupp

//Slowfinn
 

Hjarse

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
Hjärsås
Hoj
1999, Suzuki TL1000s
Blinkersrelä

Håller på att rensa lite bland sladdarna på en Suzuki TL 1000R
Funderar på att ta bort motstånden till LED- blinkersna och byta blinkersrelät till något som passa LED ...
Hur vet man vad som passar?
Jag köpte på tradera från "inkbuddy" 67kr inkl. frakt fungerar bra. Fick dock göra kablar men inget som är svårt att göra. Sen fäste jag den med stripes.
Har Tl1000s från -99
-Robban

Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Min TLS -97 vill inte starta!!!

Jag körde den i princip dagligen från i mitten av mars tills i slutet av oktober förra säsongen och jag har aldrig haft några problem med att starta den, det har bara varit att trycka på knappen så har den startat på första försöket.

Under vintern så har jag bytt koppling och fixat lite annat på hojen, och i Lördags så blev jag färdig med allt och hojen startade utan problem och var igång i ett par minuter medans jag justerade några saker och kollade så att kopplingen fungerade som den skulle, sen fixade jag lite rent kosmetiska saker på hojen, vilket tog ca en timme, och sen ville den helt plötsligt inte starta igen! :huvet

Jag har satt i ett helt nytt batteri och motorn går runt utan problem, men den tänder inte?

Tändstiften är i ganska dåligt skick, men nya är beställda.

Jag har skruvat ut ett stift och jordat mot ventilkåpan, och det blir gnista, men den hoppar hellre mellan gängan på stiftet och jord istället för att gå genom stiftet och ge gnista där.

Är det någon som har haft liknande problem?

Jag har läst på TLzone/TLplanet om folk som t.ex har kört till jobbet på morgonen, och på eftermiddagen så vägrar hojen starta och för vissa så har det räckt med att sätta i nya stift så har den startat, och för vissa så har problemet varit vevaxelsensorn.

När jag försöker starta hojen med nyladdat batteri så går motorn runt med bra fart och efter en liten stund så börjar det lukta soppa och stiften blir plaskvåta, och ibland så baktänder/smäller det till i ena ljuddämparen.

Jag har provat att starta hojen i "dealer mode", men jag får inga felkoder.

Är det någon som har något aning om vad felet skulle kunna vara eller tips på något som kan vara värt att kolla?

Jag funderar på om jag skall göra "+ modden" och kolla om det gör någon skillnad?

Mvh//Julius
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sitter de iridum tändstift på den för dem är känsliga för fet gång och kan lägga av. De kan börja funka om man slår ihop elektråden till 0,4mm för då orkar gnistan hoppa dit den ska ändå. Även om du har vanliga stift så kan de fått en semisläckning och då kan man få liv i dem genom att elda med gas/butanlåga på demd de gäller iridium också) värm så mycket du törs men värm inte bygeln så mycket håll dig till värma gängorna! Även dem kan man slå ihop till 0,4mm och provstarta. Motorer som är surbenägen och släcker stift då o då kan man med fördel köra 0,4mm gnistgap på för då släcks inte stiften lika lätt de är en vanlig modd man gör på tvåtakts snöskotrar men även på hårdtrimmade bilmotorer och hojmotorer.
 
Last edited:

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Sitter de iridum tändstift på den för dem är känsliga för fet gång och kan lägga av. De kan börja funka om man slår ihop elektråden till 0,4mm för då orkar gnistan hoppa dit den ska ändå. Även om du har vanliga stift så kan de fått en semisläckning och då kan man få liv i dem genom att elda med gas/butanlåga på demd de gäller iridium också) värm så mycket du törs men värm inte bygeln så mycket håll dig till värma gängorna! Även dem kan man slå ihop till 0,4mm och provstarta. Motorer som är surbenägen och släcker stift då o då kan man med fördel köra 0,4mm gnistgap på för då släcks inte stiften lika lätt de är en vanlig modd man gör på tvåtakts snöskotrar men även på hårdtrimmade bilmotorer och hojmotorer.

Det satt vanliga stift med dubbla jordbyglar i, NGK CR9EK, satte i nya stift och den startade direkt:tummenupp

Nu har jag kört några mil med den och allt funkar bra, förutom att det är svårt att få temperaturen på kylarvätskan att hålla sig över 80°C så den går lite rikt.

Jag har för mig att jag har läst att termostaten från någon modell av Nissan Micra skall direkt i termostathuset, får försöka goggles fram vilken modell det är, men den skall iaf. vara specad till 90°C och OEM 78°C eller 82°C, har läst lite olika.

Är det någon som råkar veta vilken Nissan termostat det är, eller någon annan termostat som öppnar vid högre temperatur, som passar?
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
MIn hoj kan ha problem att få upp tempen när det är kallt ; -brukar sätta dit en bit "pizza-kartong" över den undre kylaren innan den riktiga sommaren kommer ...:tummenupp
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
MIn hoj kan ha problem att få upp tempen när det är kallt ; -brukar sätta dit en bit "pizza-kartong" över den undre kylaren innan den riktiga sommaren kommer ...:tummenupp

I fredags var det 27°C ute, och då låg tempen på runt 78°C, och tidigare i veckan var det 12°C ute, då låg tempen på runt 76°C, och vid båda tillfällena hade jag låtit hojen stå och gå på tomgång tills mätaren visade minst 90°C, men så fort jag börjar köra så sjunker den och kommer bara upp till ca 81-82°C när jag står stilla vid rödljus etc.

Jag har funderat på att göra något som liknar din "Pizza-kartongs" lösning som sista åtgärd, men då blir det en bit 0.5-0.7 mm plåt som precis täcker övre (vatten) kylaren och med något mönster utskuret så den blockerar ca 10% av kylarens totala area, men först blir det till att prova med en termostat som öppnar vid högre temp och TLS/R 98- alt. SV1000 termostathus och TL 98- vattenpumpskåpa alt. t-koppling och V-Strom tempsensor.

Jag vill höja den reella motortemperaturen så lite som möjligt, men ändå få ecu'n att tro att den ligger på över 80°C.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Jag vill höja den reella motortemperaturen så lite som möjligt, men ändå få ecu'n att tro att den ligger på över 80°C.
Då skall du inte byta termostat utan sätta dit ett motstånd mellan tempgivare och ECU.
Kolla i verkstadshandboken vilken resistans tempgivaren skall ha.
OBS: Ofta finns det två tempgivare, en för ECUn och en för instrumentet.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Det finns en temp sensor för ecu och mätare, den sitter i kylaren på en 97:a, sen flyttades den till termostathuset 98. Jag har flyttat den till termostathuset vilket gjorde stor skillnad.

Jag har funderat på om det skulle funka med en vridpott så att det går att "ställa in" tempen och sätta dit en till tempmätare som visar den faktiska temperaturen utan att påverka ECU.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag har haft lite otur med min TLS, det är två ventiler i främre toppen som har tagit i kolven:mad:

Så jag undrar om det är någon här som har en TLS motor att sälja?

Den rasade motorn skall renoveras, och modifieras, men jag behöver en motor att köra med så länge.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top