Fråga - Installation bakdrev

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Håller på att byta drev.

Det gamla drevet har en liten fläns typ där muttrarna för skruven som håller drevhubben låser sig så att de inte kan rotera när man skruvar i skruven.

Det nya drevet har ingen sån fläns.

Är detta ok att köra på? Jag tänker hur jag får mothåll för muttrarna nu när de inte låser sig själva sas?

1.jpg

2.jpg
 
Skftnyckel ser ut att funka.

Annars brukar de sitta från andra sidan på de jag bytt på, skruven ut från drevhuben alltså, ska det verkligen sitta sådär?
 
Skftnyckel ser ut att funka.

Annars brukar de sitta från andra sidan på de jag bytt på, skruven ut från drevhuben alltså, ska det verkligen sitta sådär?

Ja det går nog, tänkte att det borde vara en liten fläns där om det ska vara rätt alt. att muttrarna skulle vara typ sexkantsmutter eller liknande så det går lätt med rätt verktyg om inte flänsen är där. Drevet är ju specifikt för hojen liksom och ska ändå dras med 50 Nm har jag för mig när jag kikade i manualen igår.

Från andra sidan, jag förstår nog inte riktigt men ja det ska nog sitta sådär på motsvarande sätt som gamla drevet.

Här är bilder från "baksidan" på nya/gamla drevet.

3.jpg

4.jpg
 
Ja det går nog, tänkte att det borde vara en liten fläns där om det ska vara rätt alt. att muttrarna skulle vara typ sexkantsmutter eller liknande så det går lätt med rätt verktyg om inte flänsen är där. Drevet är ju specifikt för hojen liksom och ska ändå dras med 50 Nm har jag för mig när jag kikade i manualen igår.

Från andra sidan, jag förstår nog inte riktigt men ja det ska nog sitta sådär på motsvarande sätt som gamla drevet.

Här är bilder från "baksidan" på nya/gamla drevet.

View attachment 449607

View attachment 449608

Är det orginalskruv?

Ser ut på huben som att det ska vara en skruv som låser i 6-kanthålen med platta utanför men jag vet ju inte, ta en skiftnyckel och håll emot du så blir det nog bra. :)
 
Vänta nu har jag vänt skiten fel...springer ut i garaget.

Drevhubben ska såklart vändas, det gick lite fort när jag såg att flänsen för muttrarna inte fanns och ville springa hit och fråga.

Flänsen då???
En 16 öppen nyckel passar mutterskallarna, får bli så om ingen protesterar.

Tack He rik för hjälpen!
 

Aaah, nu förstår jag hur det funkar!
Såg inte att det var muttern på utsidan, trodde det var baksidan av skruven. :)

Det ska ju vara en fläns på drevet till den där konstruktionen,du har inte köpt originaldrev va?

Men kör med fast 16 så blir det bra, är ju ingen nödvändighet med fläns annat än vid monteringen, när det väl är draget så sitter det ju, förhoppningsvis.. :D
 
Aaah, nu förstår jag hur det funkar!
Såg inte att det var muttern på utsidan, trodde det var baksidan av skruven. :)

Det ska ju vara en fläns på drevet till den där konstruktionen,du har inte köpt originaldrev va?

Men kör med fast 16 så blir det bra, är ju ingen nödvändighet med fläns annat än vid monteringen, när det väl är draget så sitter det ju, förhoppningsvis.. :D

Det är ett Sunstardrev, köpt på lelles.

Artikelnumret är rätt enligt kvitto och stämpling på drev.
http://www.sunstarmoto.com/it/catalogue/dettaglio_prodotto.php?codice_articolo=5-4442-37

Haha...Japp det får bli så.
 
Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top