Snälla, visa hänsyn för häst och ryttare!

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Körde en sväng idag med hojen på småvägar mellan Örsundsbro och Enköping. I höjd med Fröslunda kyrka kommer jag i fatt en tjej som sitter på en stor väldigt stor hög häst, jag drar av gasen helt och smyger förbi i krypfart, hon höjer handen och vinkar. Har råkat ut för detta fler gånger, min erfarenhet är att dom hejar,vinkar om man tar det lugnt när man passerar. Jag tror inte att hon hade vinkat om jag blåst förbi i lagliga 70.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Körde en sväng idag med hojen på småvägar mellan Örsundsbro och Enköping. I höjd med Fröslunda kyrka kommer jag i fatt en tjej som sitter på en stor väldigt stor hög häst, jag drar av gasen helt och smyger förbi i krypfart, hon höjer handen och vinkar. Har råkat ut för detta fler gånger, min erfarenhet är att dom hejar,vinkar om man tar det lugnt när man passerar. Jag tror inte att hon hade vinkat om jag blåst förbi i lagliga 70.

Bra! Kör lugnt i mina krokar så inte jag får skit för det. :D
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Körde en sväng idag med hojen på småvägar mellan Örsundsbro och Enköping. I höjd med Fröslunda kyrka kommer jag i fatt en tjej som sitter på en stor väldigt stor hög häst, jag drar av gasen helt och smyger förbi i krypfart, hon höjer handen och vinkar. Har råkat ut för detta fler gånger, min erfarenhet är att dom hejar,vinkar om man tar det lugnt när man passerar. Jag tror inte att hon hade vinkat om jag blåst förbi i lagliga 70.

Har upplevt både och, antar att det skiljer sig lite från häst till häst.
Ibland blir hästarna livrädda när man glider förbi i jämn lugn hastighet med bra avstånd.
Nästa gång man stöter på en häst så slår man givetvis av innan man passerar och då börjar det smattra ur röret och då blir hästen också rädd :näsblod
Numera kör jag med original avgas på halvtöntig 650 och håller skyltad fart förbi ryttare på vägen, inte haft problem någon gång.
Man är dock fortfarande nervös varje gång för man har ingen aning om hur van hästen eller ryttaren är vid trafik, och man vet om att det är ett djur som kan handla impulsivt bara för att en fis är på tvären.
Min gamla 125 tvåtakt motard med HGS rör var helt omöjlig att köra om hästar med, 9 av 10 gånger så fick hästen frispel oavsett hur jag körde :huvet
Min TL1000 utan DB killers var ännu värre :näsblod
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hästar är oberäkneliga. En häst jag haft, var van vid musikkårer, kanonskott och trafik. Men en gång fick den för sig att hoppa ut framför en buss. Bra chaffis som hann styra undan. En annan (markskygg svårklasshäst i dressyr) höll sig i skinnet på svenska flaggans dag, musikkårer flaggviftande barn och fallskärmshoppare som nästan landade på oss. Men när vi kom därifrån, var han sjöblöt av svett och stod och skakade, stackarn.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Eftersom vägskatten och försäkring till stor del bestäms efter antal hästkrafter borde det bli billigt med med häst i alla fall...för det betalar de väl ändå redan? Hur många hk har en sån där svart förresten och motstyr man en sån också?
 

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Norrtälje
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Värt att betänka är att hästens första reaktion när den blir skrämd av ett ljud är att visuellt lokalisera faran. Bränner man förbi i 180+ kommer ljudet och synen av faran samtidigt och hästen bränner iväg. Blir hästen skrämd av ljudet innan den ser faran t ex. Avgassmäll, övervarvning eller att den helt enkelt inte är beredd kommer hästen vilja vända sig om snabbt, och det gör den ut i vägbanan som är öppen, inte åt dikets håll.
Bästa är att sänka farten och hålla jämn gas, inte frikoppla och försöka vara så tyst som möjligt, så att hästen uppfattar att det kommer något bakom (det ser ni om öronen är fällda bakåt eller ej) och därmed är beredd att något kommer att dyker upp.

Man kan tycka vad man vill om hästar i trafiken, inte roligt för någon hojåkare att köra in i bredsidan på en häst som slänger sig ut i vägen för att ta reda på vad som är farligt.

Detta är givetvis om man kör ikapp en häst.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vad säger vi om den här då?
Var klart spännande att stöta på, huruvida det var ett lagligt ekipage eller inte har jag ingen aning om, men det gick ändå i runt 50 knyck om jag minns rätt..
På en lagom hårt trafikerad 80 väg

Snapchat-1964818666.jpg
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Så kontentan är:
Hästar är rädda för ljud - slå av om du ska passera
Hästar är rädda för tysta fordon - för oljud innan du passerar
Hästar skräms av plötsliga ljud - skrik inte om du ska passera
Hästar är rädda för snabba fordon - passera långsamt
Hästar skräms av oväntade saker - kör normalt

Skitenkelt :yoparty
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så kontentan är:
Hästar är rädda för ljud - slå av om du ska passera
Hästar är rädda för tysta fordon - för oljud innan du passerar
Hästar skräms av plötsliga ljud - skrik inte om du ska passera
Hästar är rädda för snabba fordon - passera långsamt
Hästar skräms av oväntade saker - kör normalt

Skitenkelt :yoparty

Stanna hemma, säkrast så.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så kontentan är:
Hästar är rädda för ljud - slå av om du ska passera
Hästar är rädda för tysta fordon - för oljud innan du passerar
Hästar skräms av plötsliga ljud - skrik inte om du ska passera
Hästar är rädda för snabba fordon - passera långsamt
Hästar skräms av oväntade saker - kör normalt

Skitenkelt :yoparty

Skitenkelt? :va

Ska du slå av eller köra normalt? Nu får du bestämas dig! :7peta

Det som är rätt ena gången kan vara helt fel vid nästa! :tungan

Vet man inget om hästar blir det svårare. :fakta

Nu har jag aldrig skrämt en hEst med mig i sadeln men så satt jag i sadeln på en HeSt innan jag började köra SportHoj så jag kanske har lite känsla... :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så kontentan är:
Hästar är rädda för ljud - slå av om du ska passera
Hästar är rädda för tysta fordon - för oljud innan du passerar
Hästar skräms av plötsliga ljud - skrik inte om du ska passera
Hästar är rädda för snabba fordon - passera långsamt
Hästar skräms av oväntade saker - kör normalt

Skitenkelt :yoparty

Skitenkelt. Enbart goda erfarenheter och leende glatt vinkande cheyer ! :)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Får hästar rida på cykelväg?
Nej, de skall hålla till på körbanan enligt lagen. De flesta ryttare hemomkring rider dock på cykelbanan eftersom man tagit utrymmet till cykelbana på bägge sidor från den befintliga vägen vilket gör att det knappt finns plats att möta en annan bil på körbanan.
 

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Nybro
Hoj
Gixxer1000
Jag tar det alltid lugnt runt hästar....vissa ryttare tackar men andra tittar på en som om man va nån jvla ligist.
Ryttare har ett moraliskt ansvar att inte ta ut instabila hästar i trafiken! Åtminstone hävdar jag det

Håller med fullständigt! Själv försöker jag alltid visa hänsyn, men många gånger är dessa hästmänniskor Fullständigt obstinata och får totalt spel bara man visar sig. :va Givetvis inte alltid, men det har dock skett fler gånger att dessa skulle vilja ha lynchat mig jämfört med att tacka med en liten vink och samarbetat istället.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håller med fullständigt! Själv försöker jag alltid visa hänsyn, men många gånger är dessa hästmänniskor Fullständigt obstinata och får totalt spel bara man visar sig. :va Givetvis inte alltid, men det har dock skett fler gånger att dessa skulle vilja ha lynchat mig jämfört med att tacka med en liten vink och samarbetat istället.

Nu har jag inga problem med att jag inte får någon hälsning tillbaka och att många människor inte ser glada ut i Sverige är bara att vänja sig vid. :)

Men skäll har jag bara fått en gång. Men hon var helt vansinnig, viftade och skrek Man ska alltid sakta ner! Men det gick inte fort och djuret hon ledde var det heller inga problem med. :va

Nu hade visserligen den kvinnliga delen av sällskapet före mig nollkoll så hon tuffade lugnt vidare medans jag saktade ner och frågade vad hon höll på med.

Argumentet att det inte var något problem med det fyrbenta dög inte Man ska alltid sakta ner! :huvet
Samarbete? Icke med denna kvinna, hon bestämde att jag hade gjort fel. Och felet hade inte med HeSten att göra, då hade jag bett om ursäkt, utan jag gjorde inte som hon ville. :huvet

Jag förstår mig bättre på HeStar än människor... :tungan
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Nu har jag inga problem med att jag inte får någon hälsning tillbaka och att många människor inte ser glada ut i Sverige är bara att vänja sig vid.

Brukar slå på en riktig brakwheelie och i de flesta fallen stegrar de glatt tillbaka.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ny hEsthelg här - tre dagar på Borås Fältrittklubbs anläggning under deras dressyrmeeting.

Enda MC-kontakten var två endurohojar som brappade i fjärran, på väg ut mot Bråt skjutfält, kanske?
Inget som störde. Troligen var det bara jag på tävlingsplatsen som ens hörde dem.

Plötsligt slår det mig: Här har jag tävlat!
FMCK Borås använde just denna delen av I 15s område som start och mål för den årliga ”Knalledansen”.

-77 var jag där och körde första gången, på en Husqvarna, och sporten hette fortfarande Tillförlitlighet.
-82 var det dags på nytt, nu på en IT 175a, och sporten hade börjat bli pastellfärgad och hette nu Enduro istället.

Men, någon gång i mitten av -90 talet, när Borås Fältrittklubbs nya anläggning stod klar på I15s gamla mark, så startade jag banne mig ett par hoppklasser här också!
Visst, jag tävlade i Borås FRKs gamla mögelinkubator inne på Gässlösa också - den med den bisarra vägvisaren från 41an som sade:

Ridhus ->
Djursjukhus ->
Krematorium ->

...men det roliga är att jag tävlat både motorsport och hästsport på precis samma plats!

Här en bild från ungefär den tiden, typ -88 eller så:

Ychmeck.jpg


Penny, ett litet rart sto med i Sverige ovanlig härstamning: Hannoveraner/Trakehner.
Började hoppa sent i karriären och fick aldrig till någon bra teknik över bommar.
Men, det kompenserade hon gladeligen med att hoppa en halvmeter extra över varje hinder hon såg. :hjarta
...och, ja - kavajen är röd.

Nå, vad vill jag ha sagt med detta?
Att jag är ohyggligt gammal...?
Jovisst, så är det.

Men viktigare är att påpeka att det inte behöver finnas någon motsättning mellan två hjul och fyra ben.
Här står jag nu och servar min fru som tävlar dressyr på samma ställe som jag tävlade Tillförlitlighet för mer än 40 år sedan. Våra två intressen har löpt parallellt och flätats in i varandras nästan lika länge. Hon har kört service åt mig i mörker och kyla, och ibland fått köra iväg på jäkligt luddiga koordinater för att bärga hoj när jag hamnat på sjukhus.

Jag vet att det är åtskilliga av oss härinne som lever med en hästtjej, så min story är på intet sätt unik.
Hojar och hästar går utmärkt ihop.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
På tal om roliga skyltkombinationer så finns det en i Kungens Kurva "Veterinär" och "Thaimat" på samma stolpe :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top