Senaste nytt ang SBK Racing oljan jag vart ju så besviken på växlingarna trots att jag sopade i Redline zddp. Jag har nu kört 20 mil till i väntan på Motul oljan och jag är nu helt chockad växellådan går nu lika lätt som med Motulolja och inte nog med det maskinen känns gå otroligt lätt den känns gå hutlöst lätt! Ang lättväxlingen så blir den bara mer o mer lättväxlad för varje 5 mil så snart har jag en automatlåda lite lätt överdrivet. Ang att maskinen kändes gå lättare trodde jag va inbillning tills jag pratade med kompisaren som kör en förgasarhoj xt 600. Han va i chock han med speciellt sedan vi hällt i Redline zddp. Efter bara 5-10 mil körda ökade tomgången med flera hundra varv typ från 1200v till 1500varv och den ökar fortfarande efter dagens åkning på bara 4 mil! Vi kom överens om att inte ställa ner tomg för att se hur högt den kan klättra efter flera mil till. Enda gången jag hört sådan tomgökning på förgasahoj va när vi körde i slick50 men detta tar priset i mer lättväxlat och lättgående hoj samt ökad tomg! KTMen är ju insprutad så där justeras ju tomg automatiskt den håller 1600 varv hur än lätt de går och de är lite synd för de vore intressant att sett hur mycket den ökat i tomg.
Men de slutliga testet har jag/vi inte tordas prova än och de är slå full gas med max vrid för mer mängd zddp ökar risken för lamellslir. Ktmen ger max vrid vid ca 7500v och jag har änsålänge inte tordas dra fullt mer än till 6000v. Kompisaren har också fullgas förbud i några mil till för vi hoppas lite av zddp ska sätta sig i drev o kammar så halten zink minskar lite. Vi vet såklart inte om de blir mindre risk för lamellslir om vi kör in zddp X ant mil men vi inbillar oss det. Xt 600an är rätt hårt trimmad den är nog på ca 65 hk på hjulet och lamellerna är redan innan på sista versen så den borde börja slira vid full gas.
SBK racing ligger på ca 1150 ppm zink och fosfor och med en flaska Redline ökar den mängde till ca 2100ppm. De är vad de värsta racingoljorna till bil och hojar utan våtkoppling ligger på så de blir spännande om vi klarar lamellerna.
Om vi kommer undan utan lamellslir kommer vi fortsätta köra SBK olja med Redline zddp för totalkostnaden är bara runt 70kr litern ink Redline om man köper 20l SBK. Den högsta tidigare halt zddp jag kört i Ktmen är Paybacks suprem 5w50 racing den har 1500ppm och de slirade inte.
Den här Redline har vi köpt
https://www.redlineoil.se/produkt/engine-oil-break-in-additive-473-ml/
Jag återkommer när vi sopat på fullt vrid och max varvtal. OBS jag rek verkligen inte denna häxbryggd innan vi testat den fullt ut !