Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Vi får hoppas på att det inte blir någon kilometerskatt för motorcyklar. Då blir världens bästa fordon ännu bättre ju! :tummenupp
 
Vi får hoppas på att det inte blir någon kilometerskatt för motorcyklar. Då blir världens bästa fordon ännu bättre ju! :tummenupp

Det är nog ingen risk. Hojar kommer vara förbjudna helt och hållet 2030...
 
Vet att några har skrivit att det är dags att utvandra. Av någon anledning så började jag läsa om utvandringen (som gjorde att Chicago var Sveriges näst största stad givet antal svenskar) och fick syn på den här grafen.

2011 slogs rekordet från 1887 vad gäller antal utvandrande svenskar. Så det har redan börjat.

utvandring.jpg
 
Det är ju inte så märkligt när man tänker efter..
Vet att några har skrivit att det är dags att utvandra. Av någon anledning så började jag läsa om utvandringen (som gjorde att Chicago var Sveriges näst största stad givet antal svenskar) och fick syn på den här grafen.

2011 slogs rekordet från 1887 vad gäller antal utvandrande svenskar. Så det har redan börjat.

View attachment 447547
 
Vet att några har skrivit att det är dags att utvandra. Av någon anledning så började jag läsa om utvandringen (som gjorde att Chicago var Sveriges näst största stad givet antal svenskar) och fick syn på den här grafen.

2011 slogs rekordet från 1887 vad gäller antal utvandrande svenskar. Så det har redan börjat.

View attachment 447547

Mer relevant blir det förstås om vi pratar andel av befolkningen. 50.000 av 4 miljoner är en helt annan sak än 50.000 av 11 miljoner - dessutom handlar det om helt andra grunder och befolkningsgrupper idag.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...lseland-19702017-samt-framskrivning-20182070/

Kika lite mer här.

Sedan skall vi komma ihåg att iom EU så KAN vi både invandra och utvandra lite hur som helst inom unionen utan att det får andra konsekvenser än en siffra på ett papper. 1887 var det annorlunda, minst sagt. Vi har de som utvandrar/invandrar kanske fem gånger under en tioårsperiod beroende på skatteregler osv...
 
Hörde idag att svammlet med kilometerskatt var på tapeten igen.

Undrar lite stilla varför folk inte kör Skattebefriade bilar. Nu är ju bilar från 1989 Skattebefriade. Finns ju hur många bra bilar som helst som nu alltså endast kommer kosta i bränsle. Eller är medelsvenne för ängslig att det ska verka fattigt!
 
Hörde idag att svammlet med kilometerskatt var på tapeten igen.

Undrar lite stilla varför folk inte kör Skattebefriade bilar. Nu är ju bilar från 1989 Skattebefriade. Finns ju hur många bra bilar som helst som nu alltså endast kommer kosta i bränsle. Eller är medelsvenne för ängslig att det ska verka fattigt!

Japp, skattebefriade och med reglerad oxidationskatalysator. Är bilen i ordning och inte bränner eller läcker olja så är det svårt att ens angripa den ens med miljöargument.

Hur länge tillåts sådant rulla...?
 
Hörde idag att svammlet med kilometerskatt var på tapeten igen.

Undrar lite stilla varför folk inte kör Skattebefriade bilar. Nu är ju bilar från 1989 Skattebefriade. Finns ju hur många bra bilar som helst som nu alltså endast kommer kosta i bränsle. Eller är medelsvenne för ängslig att det ska verka fattigt!

Nu har det ju hänt lite på bilfronten de senaste åren :D (Även om inte allt går under benämningen "önskvärd utveckling").

Problemet är, gissningsvis, också att det helt enkelt inte finns särskilt många någorlunda fräscha exemplar kvar. Rost är aldrig kul och oftast inte bilar med +10 i ägarantal heller.

Själv försökte jag hitta en Volvo 945 i bra bruksskick för några år sedan. Var nära på helt omöjligt. Merparten antingen söndermekade/stylade eller helt enkelt sönderrostade. Besvikelsen var faktiskt stor.
 
Nu har det ju hänt lite på bilfronten de senaste åren :D (Även om inte allt går under benämningen "önskvärd utveckling").

Problemet är, gissningsvis, också att det helt enkelt inte finns särskilt många någorlunda fräscha exemplar kvar. Rost är aldrig kul och oftast inte bilar med +10 i ägarantal heller.

Själv försökte jag hitta en Volvo 945 i bra bruksskick för några år sedan. Var nära på helt omöjligt. Merparten antingen söndermekade/stylade eller helt enkelt sönderrostade. Besvikelsen var faktiskt stor.

Fast gör man det ordentligt närt man renoverar så kan man köra länge till nästa gång.
 

Bifogat

  • stainless.jpg
    stainless.jpg
    57 KB · Visningar: 34
Det vore kul om det blev en liten revolution med folk som börjar köra Skattebefriade bilar. Undra hur det skulle tas emot politiskt?
 
Det vore kul om det blev en liten revolution med folk som börjar köra Skattebefriade bilar. Undra hur det skulle tas emot politiskt?

Vad inbillar du dig? Först höjer man skatten på el och förbjuder glödlampor. När alla skaffat LED-lampor höjer man igen, så staten får in lika mycket. Du tror väl inte att politikerna skulle göra sin sandlåda mindre?
 
Det vore kul om det blev en liten revolution med folk som börjar köra Skattebefriade bilar. Undra hur det skulle tas emot politiskt?

Du behöver inte fundera på detta Svensson är så jävla ängsligt över vad grannarna tycker så dom belönar Fan själv om det behövs för att få en nyare """ finare"" bil eller lesar en ny bil a 2-4K i månaden.

Men det passar mej utmärkt då blir gammal bilarna bara billigare.. senaste köpte en Opel Astra 1,3Cdti 2010 1ägare 12000 mil full service bok. Kostade 19,000 hos bilhandlare.. rätt prisvärt tycker jag.
 
Hörde idag att svammlet med kilometerskatt var på tapeten igen.

Undrar lite stilla varför folk inte kör Skattebefriade bilar. Nu är ju bilar från 1989 Skattebefriade. Finns ju hur många bra bilar som helst som nu alltså endast kommer kosta i bränsle. Eller är medelsvenne för ängslig att det ska verka fattigt!
Plus att dessa fordon får köra i de kommande miljözonerna i Sthlm och alla andra ställen :banana
Ingen katalysator = fritt fram i miljözoner där inte ens Euro5 bilar får köra.
 
Men jag tror inte att reseavdraget slopas utan blir avståndsgrundat så att den som tar sig till jobbet billigare, och miljövänligare, tjänar på det ekonomiskt.

De som bor ute i busken och har långt till arbetet med incident-relaterade uppgifter... grattis! Lär kanske flytta till Sickla strand och gå över till AC om mornarna för att öht få några pengar kvar. Men vem f*n vill bo i Stockholm!
 
Då det gäller skattebefriade älder bilar tror jag att den rullande 30 års regeln snart kommer att tas bort, då den infördes vilket jag inte kommer ihåg med det måste väl vara ca 15 år sen (kommer inte ihåg att jag betalat skatt på min PV som jag ägt i 14 år, men kan minnas fel) så var det ju bilar från mitten av 70-talet som blev befriade. Om man tar utvecklingen på bilen från 1975 till 1990 så är 90:an hyfsat att åka i jämfört med 75:an och kan ju duga gott och väl som bruksbil om man nu inte är allt för kräsen eller att ha som andra bil.

Vad jag tror är att det möjligtvis kan bli så att man kan få entusiastregistrera vissa fordon som uppfyller vissa vilkår ungefär som på samma sätt med försäkringar då man kan entusiastförsäkra under speciella villkår. Som sagt detta är mina spekulationer men skulle inte bli förvånad om de skulel bli verklighet

Blir det alltså så att man kan ligga på raggen i centrala Stockholm med min 1960 Cadillac och sprida väljudande V8 muller i miljözonerna? Jag som har varit orolig att jag inte har nån bil om jag vill åka till Stockholm men då är ju problemet löst:tummenupp
 
Kom att tänka på en sak apropå att man kör bilar av olika typ på olika sätt, som diskuterats innan.
Nu när det är lite kallare ute så börjar jag morgonen med tre kallstarter (två stopp på några kilometer för att kasta av glin och kreatur). För att sedan på tre ställen (korsningar 70-väg) på väg ut till motorvägen dra fullgasrepor för att värma upp batteriet till lagom verkningsgrad. Så jag får max regenenering av energi till batteriet när jag släpper på gasen.

Undra hur lång tid det skulle ta innan motorn skär om man gör så på en avgasbil :crash
 
Kom att tänka på en sak apropå att man kör bilar av olika typ på olika sätt, som diskuterats innan.
Nu när det är lite kallare ute så börjar jag morgonen med tre kallstarter (två stopp på några kilometer för att kasta av glin och kreatur). För att sedan på tre ställen (korsningar 70-väg) på väg ut till motorvägen dra fullgasrepor för att värma upp batteriet till lagom verkningsgrad. Så jag får max regenenering av energi till batteriet när jag släpper på gasen.

Undra hur lång tid det skulle ta innan motorn skär om man gör så på en avgasbil :crash

Bilen står juh på tomme vid ett kortare stopp (15min) så att den alltid är drifttempad :D
 
En av fördelarna med att bo i glesbygd är ju att man kan lämna sina fordon på tomgång ganska länge utan någon större risk för stöld. Och den här tiden på året (minus 24 grader C just nu) så är det mer regel än undantag. Man kan väl lugnt konstatera att det finns fler än en Cummins-diesel häromkring som endast slås av natten mellan lördag och söndag, utan att det blir märkbart mycket varmare väder på grund av global uppvärmning...

Annars finns ju dieselvärmare såväl som varmgarage, så egenskaperna vid kallstart är knappast ett argument för elbilen.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top