Få bort snurrande mutternit i bakram gsxr 1000 k1?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Sprang på en bakram från en gsxr 1000 k1/k2 (billig)
och upptäckte denna defekt. Sitter något i hålet som ser ut att vara en avslipad skruv men inte säker.

Hade varit fint om man kunde få ut den och bara ersätta med ny. Eller är det våld som gäller och sedan svetsa igen och göra nytt hål?
 
Borra och hoppas att du kan "hälla" ut resterna som blir kvar på insidan och sen sätta dit en ny pressmutter.
btw, ingen bild i ditt inlägg.....
 
Ok! Provar det. Tänkte att det inte går iom att den snurrar. Glömde ta en bild. Nu ligger ramen 2 km bort :huvet


Känns som att det är den där avslipade skruven som sitter i själva niten som gjorde att jag drog mig för att borra. Man vet ju hur det kan bli, borren vandrar iväg osv.
 
Last edited:
Ok! Provar det. Tänkte att det inte går iom att den snurrar. Glömde ta en bild. Nu ligger ramen 2 km bort :huvet


Känns som att det är den där avslipade skruven som sitter i själva niten som gjorde att jag drog mig för att borra. Man vet ju hur det kan bli, borren vandrar iväg osv.

Leta upp ett vänsterborr och med lite flytning så kommer skruven ut först så att du kan borra rent sen.
 
Finns det nåt bra sätt att kontrollera att en sådan här ram verkligen är rak?
 
Har tyvärr ingen hoj att testa den på. Får lita på säljarens ord. Men det kanske går att se något om man lägger den på en plan yta.

Tanken var att modda den så att den passar på busa-ramen. Enda årgången tycker jag som går ihop bra med Hayabusans runda gen1 front, om man har kvar den dvs.
 
Last edited:
Går det inte att hårdlöda fast den snurrande nitmuttern? Då borde det vara lättare att få bort skuvbiten, eller om så krävs, borra bort nitmuttern.
 
Har tyvärr ingen hoj att testa den på. Får lita på säljarens ord. Men det kanske går att se något om man lägger den på en plan yta.

Tanken var att modda den så att den passar på busa-ramen. Enda årgången tycker jag som går ihop bra med Hayabusans runda gen1 front, om man har kvar den dvs.

Som sagt så är det väldigt enkelt att se och svårt att dölja. Du bör kunna se det om du ställer den i positionen den skall vara och tittar bakifrån. Du borde även kunna sätta en rak pinne eller dylikt genom fästena och är det svårt eller tydligt snett så är den sned.
 
Det var inga problem att få bort niten, sågade 3 spår i den, sedan var det bara att bända bort den med skruvmejsel.

Insåg ju senare att det sitter sådana här mutternitar överallt på ramen. Genialt enkelt att byta dem om man behöver en ny gänga.

En annan fråga, vad är det för aluminiumlegering i ramen?
Tänkte om man behöver material vid modd.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top