Finns det någon stålkvalitet som duger som lagerbana utan härdning? Jag tror inte det men rätta mig gärna?
Boris, kan du visa bild på en axel?
Angående axlarna så är det lätt att pressa på en hylsa som man därefter bearbetar till rätt dimension. En hylsa expanderar ju vanligtvis lite när man pressar in en axel i den. Så därför är det enklast att bearbeta yttermåttet efteråt.
Men här handlar det väl om lagerytor som ska vara härdade och då bör man nog sikta in sig på att tillverka hylsor som härdas, därefter rundslipas både invändigt och eventuellt utvändigt till rätt mått. Det sker ofta en viss formförändring vid härdning.
Sedan pressar man in axeln med lagom presspassning så att hylsan fortfarande håller rätt mått utvändigt.
Jag skrev "eventuellt" ovan för möjligen kanske man kan spara sista rundslipningen till efter att hylsan pressats på.
Frågan är väl bara om det lönar sig gentemot nypriset på axlarna.
Möjligen kan det ju finnas någon slags standardtillverkad lagerbana till någonting som man kan använda istället för att tillverka egna dyrt.
EDIT: En kanske billigare lösning är om man kan hitta nåt lite överdimensionerat lager inkl lagerbanor som kan ersätta det befintliga. Så kanske man bara svarvar ner axeln till rätt innermått och bearbetar blocket till rätt yttermått.
Här kommer ju problemet att block är bearbetade parvis, och hålets placering kan skilja sig en aning från par till par, man bör alltså ha blockhalvorna ihopskruvade och indikera sig till "exakt" rätt position via lagerläget i motstående blockhalva.
Man vill ju gärna att axlarna verkligen ska ligga parallellt efter montering.