Vi har redan idag ett ganska svajigt elnät, både för att underhållet är uselt och för att det inte verkar vara speciellt robust designat. Gotland blir ju tex off grid med jämna mellanrum, och det är förhållandevis ofta mindre avbrott runt om i Sverige.
2018 såldes det 2 658 939 kubikmeter bensin i Sverige. Varje kubikmeter har 8 940kWh, dvs 23 770 914 660kWh. Nu är ju verkningsgraden sådär på bensinmotorer jämfört med elmotorer, men laddningen kostar, och i en bensindriven bil kan man utnyttja överskottsvärme för uppvärmning, i en elbil är det elen i batteriet som går åt även till uppvärmning, så helt jämförbart är det inte, men säg hälften då. Klarar vårt elnät den belastningen? Vad händer 17:30 när alla kommer hem och börjar ladda bilen, drar igång tvn och börjar laga mat?
Det är inte gjort i en handvändning att bygga ut vare sig eldistribution eller elproduktion, det kräver både mycket planering och mycket arbete. Det kostar dessutom väldigt mycket, och eftersom vinsterna från elbolagens nätkostnader hamnar hos aktieägarna istället för reinvesteringar så är det du och jag som får räkningen, igen. Det är också du och jag som kommer drabbas av problemen tills det är löst. Och det är det inte 1/1 2030
Därmed inte sagt att jag är emot utveckling, miljövänliga transporter och att vi ska vara rädda om den här planeten, men man kan inte bygga sin världsbild på att man kan åka tunnelbana överallt. Ja, när man inte tar regeringsplanet då...