Hur få ut avdragen bult som är härdad?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kompisaren och jag håller på försöka få ut en 12 mm bult som gått av i ett Arctic cat f1100 block. (alumimiumblock). Den sitter en bit in ca 10-15mm in i blocket. Problemet är att inga borrar biter i bulten,vi vet inte vad den är gjord av? Finns de någon borr som tar även de mest härdade järn? Vi har bara testat vanliga borrar av olika märken med de biter inte alls.
Finns de någon svindyr borr som tar i denna hyperhärdade bult? Eller finns de någon typ av roterande fil man kan fila ett hål med?
 
Fixa en förhållandevis kort M12 insexskruv, borra hål i den så att lämplig borrdiameter ryms längsmed. Nu kan nu ni skruva i M12'an i blocket och har en borrguide som garanterat centrerar utan risk att sabba gängorna.

Kobolt är hårt, har ni tur räcker det med en vänstergående borr.
 
Ta en mutter och svetsa fast den på bulten, inuti mutter alltså med en ganska hård pinne, det brukar funka.
 
M12 är rätt grovt. Går det inte att borra ur en skruv med låg skalle lagom mycket och svetsa med migen?
 
I Schuchardt Maskins katalog finns gängborr av hårdmetall. Sägs vara till för att få bort avbrutna gängtappar, bultar mm. Har inte provat själv. https://smaskin.se/gangtappsborr-gborr

De såg intressant ut den borren borde vi prova.

Att försöka svetsa dit en mutter går inte utan att borra sönder blocket mer runtom så man får dit lite större mutter att svetsa i. De kommer provas som sista alt.
Att borra ur en annan större bult med låg skalle va också en bra ide ,,de är nog inga problem att förstora hålet i blocket ner till bulten så man får dit en så stor bult som möjligt att svetsa fast inv.
Jag ska även försöka slipa ett hål i bulten med roterande fil på dremmel de har jag lyckats med förut då grispittar gått av i bult.
Jag kan bara inte förstå vad bulten är gjord av då den är så hård. Vanlig 12,9 kvalle bult är ju skitlätta att såga o borra i. Jag menar de borde inte va bättre bult där än 12,9 kvalle
:va
 
Last edited:
Är det en bult så vänd blocket upp och ner så ramlar bulten ur!
Är det däremot en skruv så är det en annan femma vilket jag tror du menar.
Finns det gängor kvar ovanför den avbrutna skruven?
Har ni använt kvalitetsborr eller Biltema etc?
 
om du skruvar i en typ vänstergängad tapp/grispitt så gör du bulten grövre.
 
Är det en bult så vänd blocket upp och ner så ramlar bulten ur!
Är det däremot en skruv så är det en annan femma vilket jag tror du menar.
Finns det gängor kvar ovanför den avbrutna skruven?
Har ni använt kvalitetsborr eller Biltema etc?

Jag är väl medveten om att bulten heter skruv i detta fall men de flesta säger bult om "skruvar" i motorer mm. Om man börjar kalla bult för skruv i motorer blir fler upprörda och förvirrade elaka så jag törs inte kalla bulten för skruv blev mobbad som barn och vill inte uppleva det igen.
När någon pratar om skruv tänker de flesta och även jag på en träskruv eller mer fingängad plåtskruv. Bultar börjar de bli runt m6,, Av någ anledning kallas mindre än m6 för skruvar :va
De är först för några veckor sedan som detta kom upp i en tråd här på forumet före det visste jag inte ens att bult heter skruv och jag är ändå 48 bast!
 
Jag är väl medveten om att bulten heter skruv i detta fall men de flesta säger bult om "skruvar" i motorer mm. Om man börjar kalla bult för skruv i motorer blir fler upprörda och förvirrade elaka så jag törs inte kalla bulten för skruv blev mobbad som barn och vill inte uppleva det igen.
När någon pratar om skruv tänker de flesta och även jag på en träskruv eller mer fingängad plåtskruv. Bultar börjar de bli runt m6,, Av någ anledning kallas mindre än m6 för skruvar :va
De är först för några veckor sedan som detta kom upp i en tråd här på forumet före det visste jag inte ens att bult heter skruv och jag är ändå 48 bast!

Jag jävlades bara med dig.
Var inte meningen att trampa på några tår.
Men det roliga är att vissa säger M6 vissa M8 vissa M10 så blir det bult. Alla cylindriska formen med utvängig hänga är skruv. Bult är en cylindriska kropp utan gängor kan du upplysa de om.

Men du svarade inte på frågan angående vilka borr ni testat med.

- - - Updated - - -

Misspelled with autocorrection
Inte hänga utan gänga såklart
 
Kolla borrar.se, Wesslan verkar sälja jävligt bra borrar enligt hans demonstrationer som kan beskådas på Youtube. Borrar t.o.m. i gängtappar. Bara att se dom är god underhållning, han är en jävla bra säljare.

Har dock inte testat så att jag kan bekräfta att dom verkligen funkar.
 
Kolla borrar.se, Wesslan verkar sälja jävligt bra borrar enligt hans demonstrationer som kan beskådas på Youtube. Borrar t.o.m. i gängtappar. Bara att se dom är god underhållning, han är en jävla bra säljare.

Har dock inte testat så att jag kan bekräfta att dom verkligen funkar.

De va också intressanta borrar!! Vi har bara testat några få borrar inköpta här o där vi vet inte kvallen på dem förutom att lokala järnhandlaren svor om att de va bäst i hela världen :D
Jag ska höra om kompisen tycker de är värt att köpa borrar.se borrar. Man kan ju höra om man kan få köpa bara en borr på prov. Annars fanns bara ett borrset på 6 borrar för över 600kr.
http://borrar.se/produkt/artu-borrset-4-12mm/
 
Jag tycker att normala borr man köper är värdelösa när det gäller att borra i skruvar. Senast jag hade problemet köpte jag borr med kobolt-legering. Som att skära i smör jämfört med mina vanliga snabbstålborr jag använt tidigare. Mycket dyrare, men jag kommer nog aldrig köpa metallborr utan att vara den legeringen i framtiden.
 
Jag mejlade nyss Borrar.se och frågade om man fick köpa en borr på prov och de tycks man få göra.
Underligt nog fick jag svar direkt ochj svaret va följande...

Du ska ha fullfart på en handmaskin å trycker du tills den bränner friktions värmen bränner ur härdningen sedan svarvar den upp värmen i skärspånet
Med Borrande Hälsningar

De låter otroligt bra de måste vi prova :tummenupp
 
Boost man får vad man betalar för.. borr som e bra e dyra tyvärr, samma med gängtappar för härdade drev som skall gängas M6 kostade 600 st men klarade biffen att gänga i växellåds drev.
 
Boost 3 skriver:
"Jag kan bara inte förstå vad bulten är gjord av då den är så hård. Vanlig 12,9 kvalle bult är ju skitlätta att såga o borra i. Jag menar de borde inte va bättre bult där än 12,9 kvalle "

Jag gissar det är ett materialfel där M12an gått av, en förorening som gjort att materialet blivit extremt hårt. Och sprött.
Men det förslag du fått på att köra ett borr tills det nyper för att få bort härdningen låter smart.
Och har du borrat ur en M12 skruv och dragit in i gängorna över den avbrutna M12 skruven så blir det ju lättare med styrning mot centrum av M12an som sitter fast.

Och som vanligt mina käpphästar.
Använd något som hjälper att lossa fastnade gängor, 5-56, WD-40 biltema X4 eller motorolja+ aceton
Prova vänsterborr. För dig borde 4mm duga till att börja med, ESSKA har också 3mm
Och det är väl lika bra med några stycken på en gång.

Den första borren ska ju enligt tips ovan bara knäcka härdningen på M12 skruven.
https://www.esska.se/cgi-bin/esska_...h,0,,,q=vänsterborr&promotedItem=943112726400

Annars finns ju alltid möjligheten med Electric Discharge Machining (Gnistning ?)
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_discharge_machining#Small_hole_drilling
citat
"Simultaneously but independently, an American team, Harold Stark, Victor Harding, and Jack Beaver, developed an EDM machine for removing broken drills and taps from aluminium castings"
 
Last edited:
Kolla borrar.se, Wesslan verkar sälja jävligt bra borrar enligt hans demonstrationer som kan beskådas på Youtube. Borrar t.o.m. i gängtappar. Bara att se dom är god underhållning, han är en jävla bra säljare.

Har dock inte testat så att jag kan bekräfta att dom verkligen funkar.

Go gubbe! Vore kul att testa!:tummenupp

- - - Updated - - -

Jag mejlade nyss Borrar.se och frågade om man fick köpa en borr på prov och de tycks man få göra.
Underligt nog fick jag svar direkt ochj svaret va följande...

Du ska ha fullfart på en handmaskin å trycker du tills den bränner friktions värmen bränner ur härdningen sedan svarvar den upp värmen i skärspånet
Med Borrande Hälsningar

De låter otroligt bra de måste vi prova :tummenupp

Berätta hur det går!!!!:):tummenupp
 
Och glöm inte att värma blocket till 100-150C. Aluminium utvidgar sig så skruven lossat lättare och finns det Loctite så mjuknar den.
 
Jag väntar på svar från borrar.se om jag får köpa en borr som testobjekt. De ser lite för enkelt/bra ut på deras reklamfilmer för att vara sant. De brukar ju oftast va så att om de är för bra för att va sant så är de falskt. De enda som gör att jag tror lite på dessa borrar är för att de tillverkas i Tyskland.
 
Jag har lyckats få ut en hjulbult (hjulskruv?) med hjälp av biltema 19-2247. Hjulbultar brukar väll vara 12.9? Men borrarna var faktiskt över förväntan. Kan vara värt ett försök?

Ett tips är att använda mutterknack när du slagit i pinnen så att den inte bara glider.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top