Hur få ut avdragen bult som är härdad?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja de borrarna klarar värme. Jag har en låda sådana borrar. De bygger på idén att det genereras så mycket värme att det avhärdar ämnet som borras. Det är därför det ryker och blir gnistregn. Borrarna är inte speciellt skarpt slipade för att få en stark borrkrona. Slipningen har en skärpa som ligger mer åt betongborr än vanlig metallborr.

Det finns dock mycket bättre och skarpslipade hårdmetallborrar som klarar att avverka i härdade material med hög precision och utan extrem värmebildning så att inte ens spånen missfärgas. Här används en sådan borr för att montera tungmetall i en mycket hård vevskinka.

View attachment 446653

View attachment 446654

Vart köper man de borrarna och har de något namn?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du får Googla, det finns många som säljer solida hårdmetallborrar.
 
Last edited:

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Är det vara jag som är lite intresserad av hur det går till när man har av en härdad 12mm skruv 10-15 mm in i ett aluminiumblock utan att blocket går sönder?
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Solida hårdmetallborrar är inget man använder i handborrmaskiner....
Dom är extremt spröda och spricker i småbitar vid små "felbelastningar".
Behöver vara en ganska stadig maskin, helst en cnc-maskin så man får en stabil matning också.
Arbetsstycket behöver också sitta still ordentligt, ruggar det till så knäcks borren...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det vara jag som är lite intresserad av hur det går till när man har av en härdad 12mm skruv 10-15 mm in i ett aluminiumblock utan att blocket går sönder?
Det räcker med materialfel i 12mm skruven.
Och man brukar inte härda skruvar. De ska vara sega.
Men en förorening i stålet ger både hårdheten och att skruven brister pga sprödheten som hänger ihop med hårdheten när man försöker skruva ut skruven.

Jag har sett det två gånger (förorening) i material som brustit.
Det ena fallet var en skruv.
Det syntes tydligt hur brottet startat vid en liten blank yta kanske 2 (två) mm2 stor.

Citat:
" The increased use of scrap material as a source of iron has caused a sharp rise in impurities in steel because the current scrap classification and sorting infrastructure in NA is insufficiently advanced to produce a consistent and rich ferrous feed for steelmaking"

från
https://www.researchgate.net/publication/306293969_Final_Report_on_Effect_of_Impurities_in_Steel
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det vara jag som är lite intresserad av hur det går till när man har av en härdad 12mm skruv 10-15 mm in i ett aluminiumblock utan att blocket går sönder?

De va bara en 10mm skruv nu när vi tog måttet på den. Men de är fortfarande ett mysterium att den är hård men att den gått av finns flera teorier på. Motorn kommer från en skrot men maskinen den kom ifrån va inte krockad bara en liten brasa i kablage och kåpor på motsatt sida skruv. En teori kan vara att någon dragit den för löst så den gängat upp sig lite och vibrerat av. Motorerna på dessa tvåcylindriga 1100cc motorer har kraftiga vibrationer. En annan teori kan vara att andra skruvar i samma motorfäste vibrerat lös så denna stackare fått hela motorns sidodragkraft på sig. Skruven sitter nämligen där variatorn pressar motorfästena bakåt. Sedan va maskinen trimmad från 170 till minst 260 ev 300+hk så trycket blir lite högre än normalt. Belastningen på skruven är bara radiellt mest bakåt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Glada nyheter jag fick svar från Borrar.se man kan köpa bara en borr från 3mm uppöver:banana
De hade bara inte uppdat hemsidan.
 

trimix1000

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2018
Ort
örnsköldsvik
Hoj
hd
jo borrar.se deras borr leverar vet inte hur många gånger dessa räddat vårat garage när man dragit av grispittar,gängtappar,bult,,sista var faktiskt förra veckan använde dom avdragen grispitt i ramen på en 46 bsa renovering, så nu mera har vi ett par uppsättningar av borr ifrån borrar.se
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De va bara en 10mm skruv nu när vi tog måttet på den. Men de är fortfarande ett mysterium att den är hård men att den gått av finns flera teorier på. Motorn kommer från en skrot men maskinen den kom ifrån va inte krockad bara en liten brasa i kablage och kåpor på motsatt sida skruv. En teori kan vara att någon dragit den för löst så den gängat upp sig lite och vibrerat av. Motorerna på dessa tvåcylindriga 1100cc motorer har kraftiga vibrationer. En annan teori kan vara att andra skruvar i samma motorfäste vibrerat lös så denna stackare fått hela motorns sidodragkraft på sig. Skruven sitter nämligen där variatorn pressar motorfästena bakåt. Sedan va maskinen trimmad från 170 till minst 260 ev 300+hk så trycket blir lite högre än normalt. Belastningen på skruven är bara radiellt mest bakåt.

Du har kanske möjlighet visa några foton av hur det ser ut ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du har kanske möjlighet visa några foton av hur det ser ut ?

Nej inte just nu maskinen bor hos en kompisare 2 mil bort. Jag ska ta en bild före och efter borrning samt utförlig rapport om hur bra borren är. Jag slog till med stororder två borrar en 3mm och en 5mm :D Jag fick mejl direkt från Borrar.se med utförlig borrbeskrivning,,,.Håll full gas och tryck hårt :D Jag kommer va så nervös att kronan ska lossa så de blir nog full gas tryck hårt liten stund med kaffeslurk och full gas igen. De är nog fel metod så om någ kan intyga att jag törs hålla full mutter (3500v) med 5mm borr ca 10mm in vore det bra för de är förmodligen bäst för borren.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej inte just nu maskinen bor hos en kompisare 2 mil bort. Jag ska ta en bild före och efter borrning samt utförlig rapport om hur bra borren är. Jag slog till med stororder två borrar en 3mm och en 5mm :D Jag fick mejl direkt från Borrar.se med utförlig borrbeskrivning,,,.Håll full gas och tryck hårt :D Jag kommer va så nervös att kronan ska lossa så de blir nog full gas tryck hårt liten stund med kaffeslurk och full gas igen. De är nog fel metod så om någ kan intyga att jag törs hålla full mutter (3500v) med 5mm borr ca 10mm in vore det bra för de är förmodligen bäst för borren.

Kör som han säger. Han känner nog sina borrar bättre än oss.
Men borra till en styrning innan. ta en M10 skruv och borra ett hål i mitten så har du en bra styrning för borren.
Ser fram emot resultatet, kanske jag också får köpa borr.

Missa inte att trimix1000 är nyreggad och hans enda inlägg handlar om borrarna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kör som han säger. Han känner nog sina borrar bättre än oss.
Men borra till en styrning innan. ta en M10 skruv och borra ett hål i mitten så har du en bra styrning för borren.
Ser fram emot resultatet, kanske jag också får köpa borr.

Missa inte att trimix1000 är nyreggad och hans enda inlägg handlar om borrarna.

Jajamen de blir med styrning och jag kör väl full mutter då (skyller på dig om den går av) de är ju aluminium runtom skruven så de leder ju bort värme bra. Borrar.se skrev även att 3mm borr är extra känslig om de hugger då flyger skäret. 5mm och uppöver va bet hållbarare mot hugg.
Jag länkade Borrar.se till denna tråd då jag tiggde om att få köpa en borr så trimtrix1000 är nog ett reklamtroll från någon firma som säljer borrar :hihi
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fick borrarna i dag och döm av min förvåning säljare bor bara nästgårds typ 3 mil härifrån (Docksta). För er stadsbor är 3 mil gångavstånd här uppe :D
Skulle borra i morgon men då behagade kompisaren krocka sönder sin bli så jag lånade ut min bil vilket gör att jag inte kan fara till honom :dummer:gråta:brynad
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag testat borra med Artu borren med halvbra resultat. Problemet va ju en avdragen torx bits på ca 5mm inne i skruven. Jag provade borra med styrning ,,de första 5-8sek hände inget men efter ca 8-10sek började något ge med sig endera borren eller bitsen tänkte vi. Efter ca 12-15sek slutade de hända saker de bara slirade utan att något gav med sig. Drog då ut borren och den va ner nött till 90% dvs nästan inget kvar av skäret men den va underligt nog ovanligt kall?
Men som tur va hade den borrat in närmare 5mm i bitsen. Vi provade då med en vanlig stenborr modell biltema men den tog inget alls. Och en vanlig hss borr tog inget heller. Jag lyckades slipa om borren med vanlig rondell kapskiva och provade borra med lite försiktigare tryck. Då borrade eller fräste den sig in 5mm till med rel fina skärspån som kom ut bet bättre än med fullt tryck och de kändes bättre men där tog de tvärstopp med bara slir som följd och slött skär.Men nu hade borren inte gått ner sig mer den va bara slö!! Jag tordes inte slipa om den en gång till för då skulle skäret bli för bräckligt ute i kanterna. Vi slog in torx bits och försökte dra ut skruven men de går inte den sitter som berget. Men nu kan man borra bort hela skruven tills de tar i bitsen som är kvar, de blir så långt in att man kan gänga om till insatsgäng alt m12. De lär inte va många mm kvar av torxbitsen heller så en ny Artu borr skulle förmodligen gå igenom de som är kvar.
Med faciet i hand skulle jag slutar borra vid första tecken på att de tog dåligt samt att svarvspån kom ut. Styrningen va i vägen så man såg inte vad som hände så den rår också för att jag sabbade borren. Jag tror att om jag tryckt lite mindre dragit ut borren då o då för koll av skär skulle jag förhindrat att den gick ner sig så mycket första borrningen. Jag tror att borren klarat biffen med tre omslipningar om jag inte kört så hårt lång tid första borrningen.
Jag tror på full gas men inte fullt tryck om man är så stark som jag är,,alla andra i Sverige ska nog trycka allt ni har :hihi
Ja vad säger man borren fixade ju faktiskt biffen men den dog visserligen och om man ska va noga så skulle man behövt en borr till. Jag kommer nog best en borr till och borra vidare om inte annat för att lära mig hur borrarna ska användas.
Skäret lossnade ju inte ivf så jag ger borren 3,5 borrar av 5 möjliga på första försöket jag tror att om man lär sig köra borren rätt kan nog betyget öka till 4 borrar ev 5 i bästa fall :tummenupp
Jag skulle nog rek köp för hitta en lika billig borr som klarat detta är nog omöjligt såvitt jag vet ivf.:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du fortfarande inte fått bort skruven ännu!:hihi

Nej de här blir en lång rysare på Sporthoj :D

Fortsättning ________________Jag beställde nyss en 6mm Artu för de såg ut som 5mm borren va på gränsen till för smal för att ta hela bredden av bitsen eller vad som nu sitter kvar i skruven? De hade förmodligen varit bättre med en 6mm borr från första början.
Nytt borrförsök på tisdag 18:47 :hihi
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
7mm är bättre, bitset är 1/4" dvs 6,35 mm :hej
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top