SKF lager typ? Styrlager r6

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Ort
varberg
Hoj
2001, Yamaha R1
Tjena!
Är i process att byta styrlager på min 2009 R6
Såg att original är det kullager. Vill gärna montera koniskt rull lager.

Vet att det är långskott men är det någon som vet lagerbetäckningen?
Kommer spara mig en del tid.
Med vänlig hälsning, Anders.
 
Någon lagerbeteckning har jag tyvärr inte (för att ta fram det behöver man måtten på lagren och en SKF katalog) men här finns ett färdigt kit (även om det inte är SKF så kanske det kan ge något):

https://www.motoaction.se/styrlagersats-all-balls-p519660/yamaha-yzf-r6-2009#v101442

Mvh,
Ingvar


Har bytt styrlager på Sprint RS. Också nya lagret från All Balls. Men annan leverantör Wemoto
Och mitt tips efter bytt styrlager på Sprint RS (ett koniskt rullager ner till, kullager upptill)
att har du inte bytt koniska rullager förut, var glad det är kullager på R6.

För jag var tvungen tillverka en specialavdragare för att få loss konan från styraxeln
och ett annat verktyg för att få dit konan i styrhuvudet.

Har du tur kan det räcka med att lägga kullagren i frysen och värma styrhuvudet lite med varmluftpistol och du kan få nya lagren på plats i styrhuvudet med fingrarna.
Ja använd handskar, dumt med frysskador på fingrarna.
 
Last edited:
Jag hade nog värmt lagren och kylt gaffelkronan.
Det brukar väl vara koniska lager både uppe och nere.
 
Har bytt styrlager på Sprint RS. Också nya lagret från All Balls. Men annan leverantör Wemoto
Och min tips efter bytt styrlager på Sprint RS (ett koniskt rullager ner till, kullager upptill)
att har du inte bytt koniska rullager förut, var glad det är kullager på R6.

För jag var tvungen tillverka en specialavdragare för att få loss konan från styraxeln
och ett annat verktyg för att få dit konan i styrhuvudet.

Har du tur kan det räcka med att lägga kullagren i frysen och värma styrhuvudet lite med varmluftpistol och du kan få nya lagren på plats i styrhuvudet med fingrarna.
Ja använd handskar, dumt med frysskador på fingrarna.

Ett sätt att få av koniska lagerbanor utan avdragare är att kapa upp ett jack i den gamla lagerbanan, med Dremel eller liknande, och sedan slå in en kil i spåret, då spricker det härdade stålet och lagerbanan trillar av.
 
Tack för tipsen. Jobbar med att renovera industrimaskiner.
Går de inte knacka ut lägger jag oftast en svets runt lagerbanan. Sen bara ramlar det ut när det kyler sig.
Men har man inte tillgång till svets är en slag hammare toppen.
Just i detta faller använde jag svets. Så ska kika igenom katalogen imorgon.
Nu inväntar vi våren :)
 
Tack för tipsen. Jobbar med att renovera industrimaskiner.
Går de inte knacka ut lägger jag oftast en svets runt lagerbanan. Sen bara ramlar det ut när det kyler sig.
Men har man inte tillgång till svets är en slag hammare toppen.
Just i detta faller använde jag svets. Så ska kika igenom katalogen imorgon.
Nu inväntar vi våren :)

Akta dig för att värma för mycket på yttre lagerbanan för aluminiumen i ramen kanske inte går tillbaka.
Men hade jag kunnat svetsa som du hade jag svetsats fast en bricka med hål på inre lagerbanan
och en gängad stång med mutter genom hålet och ryckt ut kullagret med en "glidhammare"
längs stången.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top