ZX9R-tråden

Hej på er.
Köpte en zx9r-00 i höstas som jag kör me på bana.
Finns de nån här som rastar sin på banan nåt?2014-09-23 17.53.39.jpg
 
Tja... Jeg har kjørt med min ZX9R-98 på bane siden 2000. Den er modifisert i flere omganger og er vel nå mere en 2003 modell.
2003 modell ramme og motor
Portet topp
998cc cylindersats
Keihin 39mm forgassere
Akrapovic avgassystem
ZX6R 2009 Big Piston framgaffel
ZX10R svingarm
Ohlins bakdemper
170 bakhjulshester

Beste tid på Kemora 1,13,1 ( Målt med GPS ).

Til salgs...
 
Som jag förstått det är ZX9R 1998 skrivna som 55kw från början i Sverige.
Kom dom in strypta?
Går det att se om strypningen sitter kvar?
Om man vill ha den 55kw (för försäkringens skull) går det köpa och montera tillbaka strypningen?
 
Har läst tråden från start till nu. Blev precis en zx9r-ägare för andra gången i mitt liv häromdagen :) Blev en blå -00a 4700 mil. Ska in på en service om en vecka, olja, filter och se över en av förgasarna som är lite fuktig vid gummit. Annars går den riktigt bra =) Fler i Norrköpingstrakten som kör såna här fina hojar? :)
 
Glömde skriva en grej som gett mig lite "ågren". När hojen stått över natten i garaget och jag ska starta den första gången så går startmotorn runt nåt varv sen får jag ett "KLACK" och den slutar. Släpper jag knappen och provar igår går den runt som vanligt och hojen går igång. Detta händer som sagt ofta vid just första starten. Skulle behöva era råd :/
 
Svarar mig själv :tungan Lämnade in den för service, han rengjorde förgasaren samt gjorde rent kring polerna(?) vid startmotorn och nu startar den och går som en klocka :) :banana
 
Jag rensar lite i garaget och hitta lite saker...

Någon som är intresserad?
98 bakram samt 94 bakram, sen plats bakparti (tror det är 98) sen en skrapat slip on.
2016-06-10 14.43.50.jpg2016-06-10 16.01.28.jpg
 
Någon som vet ett bra ställe där jag kan få tag på dynojet och sportluftfilter? Har en zx9r -98
 
Den här forumdelen för ZX9R verkar visserligen stendöd, men jag gör ett försök...

Jag håller på o ska demontera toppen på min motor, och undrar om det bara är 4 insexskruvar som håller hela schabraket, eller om jag missat något på vägen?

De jag lossat är två 5 mm på höger sida, och två betydligt grövre på vänster sida.
 
Den här forumdelen för ZX9R verkar visserligen stendöd, men jag gör ett försök...

Jag håller på o ska demontera toppen på min motor, och undrar om det bara är 4 insexskruvar som håller hela schabraket, eller om jag missat något på vägen?

De jag lossat är två 5 mm på höger sida, och två betydligt grövre på vänster sida.

Det är ventilkåpan du håller på att skruva loss ? Och då GISSAR jag att 4 insex är möjligt.
Och att de två grövre också håller kamaxelöverfall.
 
- Nej, jag har redan ventiljusterat och ska nu vidare till att se över portarna i toppen. Det är alltså cylindertoppen som ska av.

Se sista inlägget i den här tråden:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?285109-ManCave-pyssel-aka-MC-pyssel&highlight=

Bultarna till toppen sitter (snett) under kamarna, 10st i toppen och två stora och två små på utsidan. Du behöver en lång inseksjäkel för att komma åt de skurna som ligger tajt under ena kammen (insug? Minns inte ihåg).
 
Ta bort kamkedjesträckaren
Sätt en ståltråd runt kamkedjan
Ta bort kammarna
Skruva ur de 2 små in6 på höger utsidan.
Skruva ur de 10 in6 skruvarna som håller toppen
Ta bort kamkedjeguiden på sträcksidan, vrid ur och upp.
Lyft bort toppen, rakt upp så du inte skadar det lilla oljeröret vid kamkedjetunneln.
Montera med ny toppackning
Kom ihåg oljeröret
Montera toppen
Dra de 10 bultarna i 2 steg till 49Nm.
etc

- Nej, jag har redan ventiljusterat och ska nu vidare till att se över portarna i toppen. Det är alltså cylindertoppen som ska av.

Se sista inlägget i den här tråden:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?285109-ManCave-pyssel-aka-MC-pyssel&highlight=
 
Ta bort kamkedjesträckaren
Sätt en ståltråd runt kamkedjan
Ta bort kammarna
Skruva ur de 2 små in6 på höger utsidan.
Skruva ur de 10 in6 skruvarna som håller toppen
Ta bort kamkedjeguiden på sträcksidan, vrid ur och upp.
Lyft bort toppen, rakt upp så du inte skadar det lilla oljeröret vid kamkedjetunneln.
Montera med ny toppackning
Kom ihåg oljeröret
Montera toppen
Dra de 10 bultarna i 2 steg till 49Nm.
etc

- Ah tusan, så jag måste bort med kammarna för att komma åt de där skruvarna?
Det som kändes så bra med skjutbara ventillyftare där man kunde låta allt sitta kvar under byte o justering :(
 
Förresten, Har du zx9 innan eller efter 1998?
Det jag skrev gäller motorer från 1998 och framåt.

- Ah tusan, så jag måste bort med kammarna för att komma åt de där skruvarna?
Det som kändes så bra med skjutbara ventillyftare där man kunde låta allt sitta kvar under byte o justering :(
 
Hitta hit igen efter att kommit över en ZX9R -99 igen...:) Misstänker att detta forum är stendött! Men jag provar.
Jag är ute efter en framskärm till en -98-99. Det räcker med den svarta biten som är skruvad i den lackade.
Troligen har förre ägare glömt skivbromslåset!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top