Silly Season 2018

Typ moto2... ;)

Tja, man kan ju utveckla chassit istället med de slantarna som nu går till elektroniken så att utvecklingen skulle stanna av är ju inte riktigt sant.
Fritt? Var då? Har ju till och med minimivikt! Där är något att reta sig på istället för att tycka en "kantigare" elektronik är att förstöra racingen, fri elektronik förstör ju racingen!




Jo, visst kommer den med mest slantar lyckas bäst men, med en trubbigare elektronik kommer skillnaden mellan de som lyckas bäst och de som inte har resurserna bli mindre, kanske så liten att förarmaterialet faktiskt kan överbrygga det avståndet, det är iaf. min förhoppning.

Förstör verkligen elektronik racingen? Jag håller inte med. Men visst, när elektroniken spelar mindre roll så kommer såklart pengarna att gå till att utveckla andra områden vilket bara är positivt. Varför är minimivikten något att störa sig på? Hojarna blir väl inte lättare utan väldigt dyrt och exklusivt material? Skulle det bli billigare för oss ifall de släppte den biten fri? Bättre elektronik måste ju ändå gagna oss icke GP-piloter i framtiden.

Sen tycker jag inte att något sånt här förstör racingen. Bara att det inte är det bästa beslutet.
 
Förstör verkligen elektronik racingen? Jag håller inte med. Men visst, när elektroniken spelar mindre roll så kommer såklart pengarna att gå till att utveckla andra områden vilket bara är positivt. Varför är minimivikten något att störa sig på? Hojarna blir väl inte lättare utan väldigt dyrt och exklusivt material? Skulle det bli billigare för oss ifall de släppte den biten fri? Bättre elektronik måste ju ändå gagna oss icke GP-piloter i framtiden.

Sen tycker jag inte att något sånt här förstör racingen. Bara att det inte är det bästa beslutet.

En lätt hoj, hur dyr och exklusiv den än är, måste fortfarande köras, en datastyrd hoj räcker det att du sitter på.

Jo, elektroniken förstör racingen, att kunna med hjälp av elektroniken få den perfekta slipen på bakdäcket ut ur varje böj gör ju att det blir nära omöjligt att ta sig förbi, ju bättre elektronik desto mindre får föraren att jobba med.

Vore ju trist om det blev så att vi bara blir maskinutvecklare istället för racers för hojarna "kör sig själva", snart är enda kvarvarande uppgiften att sätta hjulet på exakt rätt ställe så ser teknikerna till att resten löser sig när du vrider på.

Jag tycker det är bra att det begränsas, ju trubbigare elektronik ju mer får föraren att säga till om och är inte det vad vi vill se och göra, se Vem som är bäst att Köra hoj?

Kanske blir riktigt lyckat för Zarco på KTM detta! :tummenupp
 
Rins och A Espagaro är klara för två år till.

Frågan är bara om Ianonne stannar eller inte.
Kommer Redding har kört sitt sista år i MotoGP?
 
En lätt hoj, hur dyr och exklusiv den än är, måste fortfarande köras, en datastyrd hoj räcker det att du sitter på.

Jo, elektroniken förstör racingen, att kunna med hjälp av elektroniken få den perfekta slipen på bakdäcket ut ur varje böj gör ju att det blir nära omöjligt att ta sig förbi, ju bättre elektronik desto mindre får föraren att jobba med.

Vore ju trist om det blev så att vi bara blir maskinutvecklare istället för racers för hojarna "kör sig själva", snart är enda kvarvarande uppgiften att sätta hjulet på exakt rätt ställe så ser teknikerna till att resten löser sig när du vrider på.

Jag tycker det är bra att det begränsas, ju trubbigare elektronik ju mer får föraren att säga till om och är inte det vad vi vill se och göra, se Vem som är bäst att Köra hoj?

Kanske blir riktigt lyckat för Zarco på KTM detta! :tummenupp

Jag vet inte riktigt. Det känns inte som att racingen har förstörts sedan de analoga 2-taktarna förpassades till museum. Men jag ser din poäng och håller väl till viss mån med. Men hur vore det om man tog bort all traction control, launch control, olika mappningsr och allt. Skulle det bli mer racing då? Jag tvivlar.
Men samtidigt så är det såklart lite trist att den med mest pengar får ett extremt övertag. Det vore väl inte fel med mer konkurrens.

Kör Kallio på den nya elektroniken redan nu? Det vore riktigt coolt om Zarco kunde knipa iaf en pallplats nästa år. Han är ju otroligt kompetent.
 
En lätt hoj, hur dyr och exklusiv den än är, måste fortfarande köras, en datastyrd hoj räcker det att du sitter på.

Jo, elektroniken förstör racingen, att kunna med hjälp av elektroniken få den perfekta slipen på bakdäcket ut ur varje böj gör ju att det blir nära omöjligt att ta sig förbi, ju bättre elektronik desto mindre får föraren att jobba med.

Vore ju trist om det blev så att vi bara blir maskinutvecklare istället för racers för hojarna "kör sig själva", snart är enda kvarvarande uppgiften att sätta hjulet på exakt rätt ställe så ser teknikerna till att resten löser sig när du vrider på.

Jag tycker det är bra att det begränsas, ju trubbigare elektronik ju mer får föraren att säga till om och är inte det vad vi vill se och göra, se Vem som är bäst att Köra hoj?

Kanske blir riktigt lyckat för Zarco på KTM detta! :tummenupp

Jag tror man överskattar elektroniken när det kommer till körbarhet. Det är i min åsikt bara ytterligare en aspekt som kräver erfarenhet och kunskap, precis som fjädring, däckval och andra traditionella parametrar. Verkligheten är ju den att 270 hk på 148 kg utan elektronik inte varit särskilt användbart. Rossis 2-takts gp-maskin sista året hade kapacitet på ca 200 hk men användningsområdet låg runt 160-170 hk för att den skulle gå att köra, vad jag har hört. Med dagens elektronik kanske det hade varit möjligt att utnyttja de sista 30-40 hästarna med. Fortare - bättre. ;)
 
Jag tror man överskattar elektroniken när det kommer till körbarhet. Det är i min åsikt bara ytterligare en aspekt som kräver erfarenhet och kunskap, precis som fjädring, däckval och andra traditionella parametrar. Verkligheten är ju den att 270 hk på 148 kg utan elektronik inte varit särskilt användbart. Rossis 2-takts gp-maskin sista året hade kapacitet på ca 200 hk men användningsområdet låg runt 160-170 hk för att den skulle gå att köra, vad jag har hört. Med dagens elektronik kanske det hade varit möjligt att utnyttja de sista 30-40 hästarna med. Fortare - bättre. ;)

Precis, och eftersom det inte är körbart utan elektroniken så blir vinnaren den som får ut mest användbar effekt till asfalten med hjälp av elektroniken och då är det väl en klar fördel ur racesynpunkt att den blir trubbigare så chassit och förarna får större betydelse.

Jag säger ju inte att All elektronik är en styggelse utan det jag ogillar är den "digitala hojen" där det är viktigare att ha en perfekt elektronik än en känslig högerhand, kan man begränsa insensorernas känslighet så hjälper elektroniken till men du måste fortfarande köra hojen, tillräckligt finkänsliga sensorer och en skicklig tekniker så behöver du bara "sikta och skjuta".

Var tror du utvecklingen tar oss utan begränsning?
Nästan Alla vill ju vinna, en del hellre än bra....
 
Jag vet inte riktigt. Det känns inte som att racingen har förstörts sedan de analoga 2-taktarna förpassades till museum. Men jag ser din poäng och håller väl till viss mån med. Men hur vore det om man tog bort all traction control, launch control, olika mappningsr och allt. Skulle det bli mer racing då? Jag tvivlar.
Men samtidigt så är det såklart lite trist att den med mest pengar får ett extremt övertag. Det vore väl inte fel med mer konkurrens.

Kör Kallio på den nya elektroniken redan nu? Det vore riktigt coolt om Zarco kunde knipa iaf en pallplats nästa år. Han är ju otroligt kompetent.

Det är ju inte kul om det blir en tävling i programmering i stället för att köra hoj.
Jag har för mig att NHRA -amerikansk dragracing- förbjöd datorstyrda transmissioner för att de till för stor del plockade bort föraren ur ekvationen. [Kan tyvärr inte hitta igen infon om detta, någon drag racing entusiast kanske vet mer].

Om man i mer eller mindre vilket läge som helst kan ge full gas och sedan elektroniken fixar resten så det programmeringtävling och inte RR. Men gillar man programmeringstävlingar och det gör jag så ska man anordna sådana och kalla dem vid deras rätta namn.
 
Det är ett ganska brett spektrum mellan robot-körd hoj (elektroniktävling) och enhetshoj (förartävling).
Jag tycker den balansen elektronik/förare/spänning ligger VÄLDIGT bra just nu.
Jag vill inte ha det mycket mer enhetligt (det kan man ha i Moto2, Moto3 och WSBK)
Kan man på något sätt behålla nuvarande balans och ändå göra det billigare är jag på.
Men det finns ett skäl till varför, iaf jag, följer MotoGP närmast och det är för att det är världens snabbaste prototyp-racing på MC.
 
Sist jag läste/hörde nåt om det så sas det att det började mer och mer luta åt att han permanent lägger hjälmen på hyllan.

David Emmet (@motomatters) skriver på Twitter om 2 rykten, 1: Race i Finland nästa år! 2: Jonas Folger tillbaka i depån nästa år!!!
 

Läser man den pressreleasen så står där "“We will propose to the International Motorcycling Federation (FIM) to have Finland in the MotoGP calendar for 2019". Vet inte om han menar att det är mer 100 nu kanske?

- - - Updated - - -

Petrux lär ha ett anbud från Aprilia, han får gärna skriva på för min del.
 
Lite intressant att Miller och Petrux är de mest intressanta förarna för Ducati, och det låter lite som om de känner att Lorre inte riktigt presterar enligt lön. :hihi
 
Lite intressant att Miller och Petrux är de mest intressanta förarna för Ducati, och det låter lite som om de känner att Lorre inte riktigt presterar enligt lön. :hihi

Jag fattar inte riktigt varför Petrux är på tapeten, även med en GP17/GP18 under sig så presterar han inte mer än i mitten av fältet efter 6 säsonger i MotoGP.

Edit: Ja jag fick ju på käften direkt där, snyggt kört av Petrux!
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top