Aprilia Tuono V4

Tja!

Funderar på att byta hoj till tuono v4r. Ni som ägt ett tag vad finns det för fördelar nackdelar mellan årsmodellerna? Är det värt extrapengarna för en 14 gentemot 11 tex? Förutom ABS då.

Läst lite om problem med varmstarter, är det ett bekymmer i vårt land?

Annat som är värt att tänka på? Garantiåtgärder mm
 
Tja!

Funderar på att byta hoj till tuono v4r. Ni som ägt ett tag vad finns det för fördelar nackdelar mellan årsmodellerna? Är det värt extrapengarna för en 14 gentemot 11 tex? Förutom ABS då.

Läst lite om problem med varmstarter, är det ett bekymmer i vårt land?

Annat som är värt att tänka på? Garantiåtgärder mm

När jag skulle köpa ny cykel (Tuono) så kollade jag på allt från och med 2011 och framåt.
Nu slutade det med att jag köpte en 1100 -17 men det är en annan historia.

Det jag vill säga är fundera starkt på att köpa en 1100 -15 istället för en 1000 -14.
Om det finns utrymme för det dvs.

Jag läste om många problem med ventiljusteringar som ska göras tidigt, kamaxlar osv, hot start.
Nu kanske det bara var jag som blev lite avskräckt då många kör 1000cc tuonos utan problem, sen tyckte jag det var svårare att få tag på en fin 11-14 med aprc och lite lulllull till ett rimligt pris än en -15 utan grejor.

Mellan en -14 och en -15 var prisskillnaden försumbar när jag letade Tuono förra året.

Bara min syn på det hela!
Båda är riktigt roliga cyklar, så det blir inte fel än vad du väljer!

Lycka till!
 
Tja!

Funderar på att byta hoj till tuono v4r. Ni som ägt ett tag vad finns det för fördelar nackdelar mellan årsmodellerna? Är det värt extrapengarna för en 14 gentemot 11 tex? Förutom ABS då.

Läst lite om problem med varmstarter, är det ett bekymmer i vårt land?

Annat som är värt att tänka på? Garantiåtgärder mm

Jag har en superfin svart -12:a uttagen -13.
1270 mil
APRC
Riktiga bromsar Brembo M4
Gabro ecu
Arrow racetech

Mm mm

Skicka sms om du är intresserad!
Mvh David
0722-012323


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hej
Någon av er Tuono-proffs som vet om ett ZX10-bakhjul passar i Tuono-swingen?
(med någorlunda måttliga modifikationer då)
 
Halå folket! Om någon med en 2011 eller 2012 funderar på att sälja finns jag här :) kör idag en mustig SP1 men har varit sugen på tuono länge nu, däremot är det lite för höga priser på nyare årsmodeller :(

väl mött!
Är de verkligen så höga ...min -11 kostade 150 k .
 
Hej alla med slipon på era -17 och framåt.

Har akra slipon sedan i fredags och såklart db-killer i. Ljudet räcker och blir över ändå. Är det någon som kört bandagar med denna pipa? Problem med ljudkrav?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har en tuono 1100 factory till salu. 900mil. Extra allt. 2016.

Släng iväg ett pm för mer info. Pris har jag satt till 110 tusen. Tjööööp

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 
Hej alla med slipon på era -17 och framåt.

Har akra slipon sedan i fredags och såklart db-killer i. Ljudet räcker och blir över ändå. Är det någon som kört bandagar med denna pipa? Problem med ljudkrav?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har samma och är lite nervös


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Hej alla med slipon på era -17 och framåt.

Har akra slipon sedan i fredags och såklart db-killer i. Ljudet räcker och blir över ändå. Är det någon som kört bandagar med denna pipa? Problem med ljudkrav?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har också akra och kör med DB- killern i då den är tillräckligt högljudd.
Jag blev förvånad hur högt det lät med killern i och är rädd att man inte klarar kraven på bana :gnissla
Jag valde just akra för race mappen samt att ljudnivån brukar vara ok för bana, tydligen inte :död
 
Har också akra och kör med DB- killern i då den är tillräckligt högljudd.
Jag blev förvånad hur högt det lät med killern i och är rädd att man inte klarar kraven på bana :gnissla
Jag valde just akra för race mappen samt att ljudnivån brukar vara ok för bana, tydligen inte :död

Ja precis. På Gelleråsen 2-3/6 är jag bokad. Är väl bara att hålla tummen. Hur upplever ni mappen när det gäller gasrespons osv? Får nog köra med proppar till jobbet t o m nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tjena!
Lämnade in min sachs-gaffel för byte av packboxar, men fick reda på att det tydligen krävs någon form av specialverktyg för att arbeta med dessa. Problemet är att verkstaden saknar detta verktyg och är restat hos leverantör.
Någon här som har koll på någon som lite snabbt kan hjälpa en med bytet i Växjö med omnejd? Börjar få körabstinens ^^
Tack!
 
Ja precis. På Gelleråsen 2-3/6 är jag bokad. Är väl bara att hålla tummen. Hur upplever ni mappen när det gäller gasrespons osv? Får nog köra med proppar till jobbet t o m nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hur upplever du gasresponsen? Är lite inne på att banta mitt hojägande och slå ihop två till en och då kan Tuonon vara ett alternativ. Dock tycker jag att det känns bökigt att man måste ta bort vajrar och ljudet blir som sagt väldigt högt. Jag vill inte heller ha Acra-sliponet utan ett kortare och då blir det ännu högre :gnissla Enligt Bikeport behöver man inte mappa om när man byter slipon för hojen går ändå tillräckligt fett men frågan är om man får bättre egenskaper med mappen. Vore intressant med en jämförelse.

Är det ngn som haft problem med spjällmotorn efter det att ni tog bort vajrarna? Jag funderar om det är större risk att den går sönder då den inte får ngt motstånd.
 
Last edited:
Hur upplever du gasresponsen? Är lite inne på att banta mitt hojägande och slå ihop två till en och då kan Tuonon vara ett alternativ. Dock tycker jag att det känns bökigt att man måste ta bort vajrar och ljudet blir som sagt väldigt högt. Jag vill inte heller ha Acra-sliponet utan ett kortare och då blir det ännu högre :gnissla Enligt Bikeport behöver man inte mappa om när man byter slipon för hojen går ändå tillräckligt fett men frågan är om man får bättre egenskaper med mappen. Vore intressant med en jämförelse.

Är det ngn som haft problem med spjällmotorn efter det att ni tog bort vajrarna? Jag funderar om det är större risk att den går sönder då den inte får ngt motstånd.

Ljudet blir inte väldigt högt, men kändes högre än -16 Akra.
När man kör är det ingen fara. Bana återstår att se.
Jag körde arrow racetech utan DB-killer på min -12:a på banor runt om i Sverige utan problem. Ny låter det lite högre.
Körde den bara några mil utan mapp, men tycker botten är markant bättre med racemappen.
Inga felkoder utan servomotor innan jag mappade.

Tror en tuono factory -17 eller -18 är en utmärkt kompromiss för dig.

Sen skickar vi våra ecu:er till Gabro i vinter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ljudet blir inte väldigt högt, men kändes högre än -16 Akra.
När man kör är det ingen fara. Bana återstår att se.
Jag körde arrow racetech utan DB-killer på min -12:a på banor runt om i Sverige utan problem. Ny låter det lite högre.
Körde den bara några mil utan mapp, men tycker botten är markant bättre med racemappen.
Inga felkoder utan servomotor innan jag mappade.

Tror en tuono factory -17 eller -18 är en utmärkt kompromiss för dig.

Sen skickar vi våra ecu:er till Gabro i vinter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tror också att en Tuono kan bli bra, men tänker avvakta tills 19 års modeller släpps.

Kan man köpa mappen separat eller ingår den i ett paket tillsammans med Akrat?

Kollade priser och mapp+Acra+montering skulle hamna på ca 15-16000. Är det vad ni har betalat också? Faktum är att det kan bli billigare att köpa en race ecu (för ca 6000) + montering + ett slipon som jag gillar.

Jag vet att många tar bort vajrarna och låter spjällmotorn sitta kvar. På detta sätt får man inga felkoder men jag känner mig osäker på hur motorn mår. Vill inte ha en hoj som går snålt...
 
Tror också att en Tuono kan bli bra, men tänker avvakta tills 19 års modeller släpps.

Kan man köpa mappen separat eller ingår den i ett paket tillsammans med Akrat?

Kollade priser och mapp+Acra+montering skulle hamna på ca 15-16000. Är det vad ni har betalat också? Faktum är att det kan bli billigare att köpa en race ecu (för ca 6000) + montering + ett slipon som jag gillar.

Jag vet att många tar bort vajrarna och låter spjällmotorn sitta kvar. På detta sätt får man inga felkoder men jag känner mig osäker på hur motorn mår. Vill inte ha en hoj som går snålt...

Hade jag vetat vilket krångel det var att få den jävla mappen i hojen hade jag köpt en raceEcu plus slipon.
Priset verkar stämma och akrat är jäkligt snyggt från -17. Kanske lite till för montering.
Innan du köper Akra+map, googla dig införstådd med vad som krävs vid beställning. Det vet få säljare!

Är väl en smaksak om man vill ha spjällmotorn kvar. Jag tog bort min och fick inga felkoder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag vet att många tar bort vajrarna och låter spjällmotorn sitta kvar. På detta sätt får man inga felkoder men jag känner mig osäker på hur motorn mår. Vill inte ha en hoj som går snålt...
Att koppla ur spjällmotorn påverkar inte insprutningen och ändrar bara avgasflödet under ca 6000 rpm. Det sitter dessutom lambda i rören som justerar för mindre avvikelser i blandningen.

Det som möjligen händer är att du med tiden riskerar bränna ut spjällmotorn i sig som inte gillar gå tomt. Åtminstone inte på tidiga 1000.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Om jag köper så blir det en race ecu kanske i kombination med Arrow pro race black

Arrow.jpg

Och jag är kanske trots allt liiite sugen på en 2018 :)
 
Om jag köper så blir det en race ecu kanske i kombination med Arrow pro race black

Och jag är kanske trots allt liiite sugen på en 2018 :)

Färgerna på -18, tänker bara factory, är jäkligt snygga.
Modellen är på pricken som -17 om du vill spara en slant och då satsar du på en GabroECU istället för Race.
Min ecu åker till Italien i vinter för att Gabro skall få leka med den. Garantin går ju ändå ut.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Färgerna på -18, tänker bara factory, är jäkligt snygga.
Modellen är på pricken som -17 om du vill spara en slant och då satsar du på en GabroECU istället för Race.
Min ecu åker till Italien i vinter för att Gabro skall få leka med den. Garantin går ju ändå ut.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, jag gillar också färgkombinationen på Factoryn.

Vad gäller garantier så har de handlare som jag pratat med sagt att garantierna gäller om man använder Race Ecun och ett annat slipon än Akra även fast ngn sa att det ligger i en gråzon. Kanske har de insett att de tappar kunder om de enbart kan ge garantier om kunden använder Akra.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top