Jarla Trafikskola

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Bra val för sonens intensivutbildning i vår? Synpunkter och erfarenheter?
 
Jag har tagit mina körkort på Jarla. Jag har inte blivit av med dom sen dess. Alltså bra. Kör.
 
Tog mitt kort där oxå. Har inga dåliga erfarenheter därifrån.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Vill ni börja tidigt så är www.s-k-a.se ett alternativ beroende på var ni bor någonstans, ansåg att Jarla låg lite knöligt till om man skulle dit efter jobbet!

Mc-Prova på Lektion Tung

2017-02-13 (måndag)
kl. 08:10 - 09:10
OBS! Denna Mc-prova på lektion utgår från våran lokal på Rökerigatan 23. Samma lokal som Gokart Stockholm.

http://15824.str.se/e-handel/?course=103249925|2|5
 
Gick där 2012 ett gäng gånger och sedan på en konkurrerande körskola. Tog kortet med den andra som var något mer personlig. De var väl trevliga o så, inget fel men den andra var mer personlig och möjlighet till fler och bättre tider.
 
Jarla har rykte om sig att vilja sälja måånga lektioner (i onödan..?) åtminstone för några år sedan.
Mitt tips är City Trafikskola i Sumpan, de har varit bra när jag tog mitt kort och när sonen tog sina 4 (A1, A2, A och bil). Bra godkännandeprocent på uppkörningar också.
 
Tog kortet på Jarla förra året. I början lät de som de skulle gå fort (få lektioner), sen upplevde jag som de såldes på lite.. Men jag behövde de, tror de vet vad de gör ;) smidig bokning av lektioner, trevliga lärare (lite av karaktärer). Lycka till!
 
Jarla har vid telefonkontakt i dag meddelat att B-kort är ett krav vid deltagande i intensivutbildningen, något som sonen omöjligen kan ha då han fyller 18 nu i april. Jarlas representant på mässan i vintras såg inte detta som ett problem, utan tog gladeligen emot en föranmälan redan på mässan. Sonen har dessutom hunnit skrapa ihop ca 700 mil på lätt hoj, och nu i vår ca 150 mil hittills på A2.Vid kontakt med representant förra veckan framkom heller inga problem. Nåväl, är sonen inte välkommen finns andra skolor.
 
Last edited:
Underligt beteende. Jag tog mitt bilkörkort på Jarla och var nöjd med lektionerna men upplevde också att de ville lägga på lite fler än vad jag behövde. När de skulle boka in "8-10 lektioner till" gick jag och tog körkortet utan anmärkningar. Givetvis vill de vara säkra på att jag klarar uppkörningen, men det var ju uppenbarligen inte en korrekt bedömning. Mycket nöjd upp till det stadiet dock!

Hoppas det reder ut sig!
 
Underligt beteende...

Verkligen. I synnerhet som jag upplystes om att det gick utmärkt att boka lektioner en och en, men just inte intensiven. För "man måste kunna trafikreglerna" för den. Vilket man i logikens namn då tydligen inte behöver kunna vid enstaka bokade lektioner (?)...

Nåväl, annan trafikskola aktuell och provlektion inför intensiv bokad till på måndag. Blir nog bra :).
 
Kolla som sagt på http://www.s-k-a.se/,
Själv så tog jag provlektition på Jarla, kändes som de ville "mjölka", blev en annan trafikskola som Per B jobbade på innan han flyttade till ovan nämnda ts.
Det var väldigt få av Pers elever som kuggade.
 
SM i gnäll? Kravet på B-kort beror ju givetvis på att man inte hinner allt annars under intensivkursen. Grundläggande trafikregler och erfarenhet från körning i trafik måste redan finnas. Intensivkursen handlar inte om att lära sig köra i trafik utan om att lära sig köra MC i trafik. Deltagarna i intensivgruppen måste ha liknande bakgrund eftersom man kör och tränar momenten tillsammans.
 
SM i gnäll? Kravet på B-kort beror ju givetvis på att man inte hinner allt annars under intensivkursen. Grundläggande trafikregler och erfarenhet från körning i trafik måste redan finnas. Intensivkursen handlar inte om att lära sig köra i trafik utan om att lära sig köra MC i trafik. Deltagarna i intensivgruppen måste ha liknande bakgrund eftersom man kör och tränar momenten tillsammans.

Gnället handlar om att två representanter från en trafikskola ger ett budskap. Och den tredje 2 månader senare ger ett annat. Dåligt kundbemötande, och dåligt affärsmannaskap. Gällande biten om körning i trafik så är den biten grundligt nött. Men det kan ju inte du veta iofs, om du inte läst alla inlägg. Skit samma, det löser sig ändå.
 
Väcker tråden till liv. Någon med åsikter eller synpunkter på Jarla, gärna uppdaterade sådana. Upplever själv att dom känns lite opersonliga, men framförallt att det saknas bra feedback och planering kring ens körning där. Det handlar ju ändå om en hel del pengar. Och jag upplever att det bara säljs lektioner på lektioner utan att man får konkret information om hur långt man har kvar eller hur ens personliga utbildningsplan faktiskt ser ut. Någon annan här som nyligen gått eller går som känner igen sig?
 
Väcker tråden till liv. Någon med åsikter eller synpunkter på Jarla, gärna uppdaterade sådana. Upplever själv att dom känns lite opersonliga, men framförallt att det saknas bra feedback och planering kring ens körning där. Det handlar ju ändå om en hel del pengar. Och jag upplever att det bara säljs lektioner på lektioner utan att man får konkret information om hur långt man har kvar eller hur ens personliga utbildningsplan faktiskt ser ut. Någon annan här som nyligen gått eller går som känner igen sig?

Nu när man ser på hur dom jobbar med del 1 ( lågfart / undanmanöver ) så är det 1 lärare och 4-6 elever som kör samtidigt, dvs dom är inte lika bra som för 3-6 år sen. Nu är det mer pengar som ska rulla in.
Jag gick där och är nöjd MEN dom säljer på bra med lektioner och låter dig aldrig köra upp ifall dom inte är stensäkra på att du klarar uppkörning, därav vill dom att du tar fler lektioner.
Men ska du gå dit så har dom bra lärare, dom flesta är bra iaf :)
 
Väcker tråden till liv. Någon med åsikter eller synpunkter på Jarla, gärna uppdaterade sådana. Upplever själv att dom känns lite opersonliga, men framförallt att det saknas bra feedback och planering kring ens körning där. Det handlar ju ändå om en hel del pengar. Och jag upplever att det bara säljs lektioner på lektioner utan att man får konkret information om hur långt man har kvar eller hur ens personliga utbildningsplan faktiskt ser ut. Någon annan här som nyligen gått eller går som känner igen sig?

Jag går där just nu, inte så mycket att jämföra med, men jag är rätt nöjd hitils. Jag är klar med gårds-körning, har kört intensiv-veckan och en utbildnings-kontroll. Dom, och jag, vill att jag ska träna krypkörning innan uppkörningen. Uppkörning är om tre veckor för mig. Jag känner mig väl förberedd.
 
Nu när man ser på hur dom jobbar med del 1 ( lågfart / undanmanöver ) så är det 1 lärare och 4-6 elever som kör samtidigt, dvs dom är inte lika bra som för 3-6 år sen. Nu är det mer pengar som ska rulla in.
Jag gick där och är nöjd MEN dom säljer på bra med lektioner och låter dig aldrig köra upp ifall dom inte är stensäkra på att du klarar uppkörning, därav vill dom att du tar fler lektioner.
Men ska du gå dit så har dom bra lärare, dom flesta är bra iaf :)

Du har PM :)
 
Började hos Jarla i April och har haft kortet i några veckor nu, detta är mina observationer.
Körgårdslektioner har en lärare maximalt 3 elever, sen kan det finnas 2 lärare på plats det gör att det är 6 totalt som kör, samt det kan vara en testlektion som pågår då är vi uppe i 7 cyklar samtidigt. Visst kan det bli lite trångt men aldrig farligt.
Vissa av lärarna verkade oengagerande men majoriteten var bra och försökte hjälpa mig så gott dom kunde.
I början kändes det som om jag inte fick någon hjälp alls med krypkörningen, men som tur var fick jag andra lärare som kunde visa mig några tricks.
Han köra några lektioner med dom gamla cyklarna innan dom nya MT-07 rullades in, dock är dom väldigt slitna efter bara 2 månader.
Körde "intensiv" utbildning, det tråkiga var att jag fick köra med en elev som inte alls höll samma nivå som mig och lektionerna bakom läraren gav mig väldigt lite.
Kändes i slutet absolut som om man sålde på en körlektioner man kunde ha klarat sig utan.
Skyddsutrustningen var katastrof! Fick ibland dra på mig 2 nummer för stora kängor för det inte fanns storlekar, samma med byxor. I slutet av min utbildning kom det in nya ryggskydd samt nya byxor. Tror även nya handskar var på ingång.

Allt som allt är jag nöjd, fick kortet på första försöket. Om ni inte är nöjda med en lärare gör inte misstaget som jag gjorde, byt lärare helst till varje lektion. Det var då jag fick ut det mesta av lektionerna.
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top