Död KTM-LC4 : ingen kompression

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Bild?

Läckande ventil kan absolut vara en orsak men då skall det läcka ganska mycket. Och då uppstår frågan varför den börjat läcka.

Plocka av toppen och häll bensin i anslutningen för avgasröret, läcker det förbi ventilen?

Provade med bensin , Lite fuktigt bara
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Provade med bensin , Lite fuktigt bara

Ok då är de förmodligen inte problemet till komptrycklösheten om de bara fuktar lite men du bör som boris säger ta lös ventilerna och kolla kontaktytan mot ventilsäte för man vet aldrig vad som hänt,,typ ventilstyrning halvlös mm.
Att de va olja i ena utblåset bör vara trasig eller bortglömd ventiltätning.
Då väntar vi på besked om hur kolven o ringarna ser ut.....
 
Last edited:

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Har ni redan fått. Utmärkt skick:) Ska ta ventilerna nästa steg :) och tack till alla som är med å klurar i mina vardagsproblem
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har ni redan fått. Utmärkt skick:) Ska ta ventilerna nästa steg :) och tack till alla som är med å klurar i mina vardagsproblem

Oj missade att cylinder o kolv va ok. Då återstår bara tre saker..
1. Något knas med en ventil/ ventilsäte.
2. Automatdecompen är låst i fullt utslagsläge.
3. Lite osäker här men om kamkedjan/kammen hoppat många kuggar så kan de säkert ge komplöshet.

Kollade du att kammen stog rätt vid rivning?
 

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Ursäkta att det tagit tid innan svar. Kollat ventiler å säten nu. Har bara manuell decomp på cykeln. Supercomp -02. Kollade tyvärr inte att det stod rätt. Hittar inget som skulle vara ett självklart fel.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du kan ha råkat ut för kärvande ventil och de lär vara den oljiga/sotiga ventilen som hängt sig i öppet läge. Jag och kompisar har råkat ut för de på en xl600 xr600 samt xr650r. De uppenbarade sig bla i fart kom körandes i 90kmt jämn fart och plötsligt dog hojen i några sekunder men startade efter lite motorbromsande. De har även hänt vid startförsök de hände i tid o otid väldigt störande. De visade sig att sot letat sig upp en bit i ventilstyrningen så ventilen fastnade kärvade i halvöppet läge. En bidragande orsak till kärvande ventil är om ventiltätningen läcker olja ner i styrningen som din bild visar! Då blir de en perfekt gegga för kärvande ventil.

Åtgärd.
1.Rengör ventilerna och ventilstyrningarna invändigt .

2.Mät ventilernas glapp i sidled (radiellt) i styrningen och jämför med verkstasbok /boris eller jag kan kolla vad xr650 ska ha de är typ samma mått. Detta mått anges med ventilen öppen ca 10mm de står hur man gör i verkstasboken. Jag tänker om ventilstyrningen är slut så glappar ventilen för mycket så sot kommer in mellan ventilskaft och styrning = kärvande----

3. Om de radiella måttet är ok så köp nya ventiltätningar och sopa ihop motorn tuta och kör.

Jo en sak till kolla så inte kolvringarna har sot i sina kolvringsspår (rengör). Jag tänker fastsotade kolvringar i kolvringsspåren.
 
Last edited:

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Allt rengjort. Nya tätningar å packningar på plats. Tycker inte att det är nå märkvärdigt med sot i styrningen. Håller på att sätta i kammen nu. Ställt enligt markeringar på drevet. Ska nockarna peka lika mkt neråt eller ska dom stå i lite olika vinklar? Motor ställd i öd .
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Allt rengjort. Nya tätningar å packningar på plats. Tycker inte att det är nå märkvärdigt med sot i styrningen. Håller på att sätta i kammen nu. Ställt enligt markeringar på drevet. Ska nockarna peka lika mkt neråt eller ska dom stå i lite olika vinklar? Motor ställd i öd .

Då håller vi tummarna att den funkar.
Jag antar att hojen har en manuell decomp på styret också,,kolla så den inte ligger på är typ för spänd i vajer.
Hur många mil har maskinen gått?

Jag törs inte säga om nockarna ska vara symetriskt neråt vända men de bör vara rätt om du följt märkningar och nockarna är vända Neråt i ett uppånervänt V. Boris har mer koll på detta PMa han!!
 
Last edited:

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Här kommer lite bilder så att det inte ska bli några missförstånd. När jag ställt kammen efter drevet enligt bild har jag vinklarna på kammen enligt den andra bilden, får för mig att vinkeln bör vara densamma på båda nockarna som Busaberg säger. men rätta mig om jag har fel ? :) Klantigt av mig hur som haver att inte titta detta innan jag rev......
 

Bifogat

  • 20171028_114916 redi.jpg
    20171028_114916 redi.jpg
    687.5 KB · Visningar: 99
  • 20171028_115137 redi.jpg
    20171028_115137 redi.jpg
    523.5 KB · Visningar: 78

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det ser ut att ha hamnat rätt.Du har två prickar på kamdrevet som ska ligga i linje med tätningsytan.
 

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Då håller vi tummarna att den funkar.
Jag antar att hojen har en manuell decomp på styret också,,kolla så den inte ligger på är typ för spänd i vajer.
Hur många mil har maskinen gått?

Jag törs inte säga om nockarna ska vara symetriskt neråt vända men de bör vara rätt om du följt märkningar och nockarna är vända Neråt i ett uppånervänt V. Boris har mer koll på detta PMa han!!

Samma fenomen fortfarande. Precis den är manuell. Den ligger inte i. 670 mil har den gått. Lär väl vara något jag har missat. Men eftersom ventilererna inte läcker så bör det ju läcka vid kolvringarna. Tycker det pyser friskt i vevhusventilationen när jag kickar. Vet inte om detta är normalt på dom ? Hann ju knappt använda cykeln innan det började strula.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast är du helt säker på att du inte har autodekomp på den där? Ta en bild på kammen monterad ovanifrån.

För jag får inte ihop historien riktigt. Cykeln stannar och helt plötsligt så verkar det saknas komp. Det enda du finner när du plockar av toppen är en sotig avgasventil som fuktar något lite vid läckagetest.

Drog du runt motorn med toppen av och kollade hur cylinderloppet såg ut?
 

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Fast är du helt säker på att du inte har autodekomp på den där? Ta en bild på kammen monterad ovanifrån.

För jag får inte ihop historien riktigt. Cykeln stannar och helt plötsligt så verkar det saknas komp. Det enda du finner när du plockar av toppen är en sotig avgasventil som fuktar något lite vid läckagetest.

Drog du runt motorn med toppen av och kollade hur cylinderloppet såg ut?

Tog t.om bort cylinder och kollade ringarna. Inga repor i loppet. Därav frågan med kammen tidigare om den stod rätt i förhållande till öd eller om kammen kuggar låg i min tanke. Lånad bild men prylen som pilen pekar på finns inte på min. Kammen är ren där.
20171029_144114.jpg
 

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
skickar med dom bilder jag har från rivningen. någon kanske kan läsa ut något utav det. här är ingenting rengjort eller liknande.
 

Bifogat

  • 20171017_134944.jpg
    20171017_134944.jpg
    1.3 MB · Visningar: 44
  • 20171017_155209.jpg
    20171017_155209.jpg
    910.4 KB · Visningar: 47

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tog t.om bort cylinder och kollade ringarna. Inga repor i loppet. Därav frågan med kammen tidigare om den stod rätt i förhållande till öd eller om kammen kuggar låg i min tanke. Lånad bild men prylen som pilen pekar på finns inte på min. Kammen är ren där.
View attachment 439782

Ok då är du utan autodekomp så då kan den strykas från listan. Ventiler och kolvtopp ser inget konstigt ut, lite mer koks än normalt men inget anmärkningsvärt. Ser cylinderloppet dessutom bra ut så har jag slut på ideer som går att felsöka online.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kul fall för oss andra som bara behöver läsa vad som händer ,,de är riktigt spännande nu:D

De kan tänkas att kammen hoppat ett eller flera kugg vid första kicken. Skruva av ventilkåpan och kolla hur kammen står. De beror isåfall på felande kamkedjesträckare och ev slut kamkedja alt båda felen. De som inte stämmer med slut kedja är att den bara gått 650mil men om sträckaren varit felmont eller sönder kan kedjan sträckt ut sig.
Om de ovan inte är felet tror jag fortfarande på en ventil hänger sig i öppet läge pga att den fått sig en smäll av kolven.
Gick alla ventiler lika lätt i styrningarna även den som läckte?
Slipade du in den läckande ventilen så den blev tät?
 
Last edited:

Brajken

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2017
Ort
Smedjebacken
Hoj
Ktm 625 Suzuki bandit 1200
Kul fall för oss andra som bara behöver läsa vad som händer ,,de är riktigt spännande nu:D

De kan tänkas att kammen hoppat ett eller flera kugg vid första kicken. Skruva av ventilkåpan och kolla hur kammen står. De beror isåfall på felande kamkedjesträckare och ev slut kamkedja alt båda felen. De som inte stämmer med slut kedja är att den bara gått 650mil men om sträckaren varit felmont eller sönder kan kedjan sträckt ut sig.
Om de ovan inte är felet tror jag fortfarande på en ventil hänger sig i öppet läge pga att den fått sig en smäll av kolven.
Gick alla ventiler lika lätt i styrningarna även den som läckte?
Slipade du in den läckande ventilen så den blev tät?

Börjat snart ge upp så då kan ju jag också sitta och småflina när någon annan får bita i problemet medans jag lättar på lädret :) har inte slipat in ventilen, enbart rengjort alla ytorna. Övergår min kunskapsnivå lite tror jag. Aldrig gjort det förut.ser ju inga krockmärken på kolven efter någon kollission. Tycker det kändes ungefär lika i alla styrningar. Ska göra ett sista ryck framöver å slita ur motorn och titta en gång till på allt. Annars får nog lilla ktmen hamna i mer vana händer :huvet
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Börjat snart ge upp så då kan ju jag också sitta och småflina när någon annan får bita i problemet medans jag lättar på lädret :) har inte slipat in ventilen, enbart rengjort alla ytorna. Övergår min kunskapsnivå lite tror jag. Aldrig gjort det förut.ser ju inga krockmärken på kolven efter någon kollission. Tycker det kändes ungefär lika i alla styrningar. Ska göra ett sista ryck framöver å slita ur motorn och titta en gång till på allt. Annars får nog lilla ktmen hamna i mer vana händer :huvet

Hold your horses ,,,Ryck inte ur motor innan du lyft på ventilkåpan för jag tror kedjan hoppat och då är de enkelt och billigt att fixa, typ ny sträckare och i värsta fall en kamkedja.
Ventilen som läckte skulle du absolut ha slipat in för de blir bara mer läckage med tiden och då måste ventilsätet fräsas om och ventilen bytas = halvdyrt!

En dum fråga men har du kollat att tändstiftet sitter kvar i gängorna,,öhh typ ramlat lös? Kolla även så inte tändstiftet gått sönder så de blåser rakt igenom det ,,öhh typ ovanligt men inte omöjligt.

De är enkelt slipa in ventilerna med ventilslippasta och en pinne med sugkoppar kolla film. Slippasta/pinne finns på meckonomen och biltema.

https://www.youtube.com/watch?v=7GEmuQa3dPY
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top