Död KTM-LC4 : ingen kompression

destruid

Carpe Diém!
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Mariestad
Hoj
Lean Mean Wheelie Machine
Tjena, Under dagens körning blev hojen helt orkeslös o dog, provade kicka men det finns ingen komp... nån som har råkat ut för detta? kan det va dekompen som gett sej o pyser ut eller vad kan det vara? känns som om man håller inne dekompen hela tiden liksom.. ingen komp alls..vajer osv på dekompen e helt i ordning så det måste vara något på insidan isof..
Detta gäller en KTM Lc-4 625 års 02..dvs ingen elstart osv..
Nån som har nån idé?
Tacksam för hjälp o vettiga svar!
 
Hål i kolven?
Trasiga kolvringar?
Trasiga ventiler?
 
Dom tankarna jag gått i också. Dock vill man ju gärna höra lite tips innan man river. Hade exakt samma tanke om decompen på något vis kanske har hängt sig?
 
Exakt så var det med min 525 soprent från ventiler kolven hade gått o tog med rubbet ingen vacker syn.. där med inte sagt att detta gäller era hojar
 
Låter som att det kan bli en rolig grej det här då. Har nyligen köpt hojen ska tilläggas. Min började blåryka så den parkerades och fick stå till sig lite. Böt insugsgummi på den sen tänkte jag prova kicka runt motorn för att se hur den betedde sig. Då fanns det som sagt nästan ingen komp.
 
Tyvärr är min upplevelse att dom tidiga generationerna av lc4 inte är så stabila om man varvar dom hårt och åker my bakhjul. Det finns betydligt bättre hojar för detta.
 
Är det helt sopslut med komp så är det något mer än autodekompen som läcker. Bara att riva och tröstshoppa motordelar. Jag har det mesta till LC4 när du vet vad som gett upp.:banana
 
Helt tomt på komp är det inte. Men inte alls som det har vart. Får bli ett vinterprojekt. Återkommer säkerligen! :)
 
Är det helt sopslut med komp så är det något mer än autodekompen som läcker. Bara att riva och tröstshoppa motordelar. Jag har det mesta till LC4 när du vet vad som gett upp.:banana

Tjena,nu har jag börjat riva lite lätt i motorn. Såg att en av avgasventilerna var väldigt kladdig och den andra bara lite sotig. Vid närmare eftertanke blårykte det mer eller mindre faktiskt ur ena pipan bara. Sebring system på därför jag kan urskilja.Stämmer bra överens med sidan som är kladdig. Dålig ventil ? Behöver jag riva mer eller bör detta vara felet med en läckande ventil?
 
Inte riktigt samma sak men jag hade en reju moppe med 70cc och lite annat. Den gick alldeles för snålt med det trimmet vilket resulterade i ett hål precis mitt i kolven rakt igenom som en 5krona. Den tappade ork blurrade till och dog. Kickade och kände direkt att detta är inte bra.

Bara en liten annekdot i sammanhanget :7peta
 
Tjena,nu har jag börjat riva lite lätt i motorn. Såg att en av avgasventilerna var väldigt kladdig och den andra bara lite sotig. Vid närmare eftertanke blårykte det mer eller mindre faktiskt ur ena pipan bara. Sebring system på därför jag kan urskilja.Stämmer bra överens med sidan som är kladdig. Dålig ventil ? Behöver jag riva mer eller bör detta vara felet med en läckande ventil?

Bild?

Läckande ventil kan absolut vara en orsak men då skall det läcka ganska mycket. Och då uppstår frågan varför den börjat läcka.

Plocka av toppen och häll bensin i anslutningen för avgasröret, läcker det förbi ventilen?
 
Ska plocka av toppen under dagen och göra läcktestet.. Förhoppningsvis lyckades jag bifoga bilden på ventilen.
 

Bifogat

  • 20171016_193853.jpg
    20171016_193853.jpg
    1.4 MB · Visningar: 116
Är ventilen oljig kan ju ringarna på kolven eller kolven vara.dags att byta. Men även ventilstyrningar o ventiltätningar kan vara dags att byta hojen är ju till åren.

Alla vet ju att ktm e skit:D:D. Nä dom är ok med tanke på hur dom flesta körs.:tummenupp
 
Ska plocka av toppen under dagen och göra läcktestet.. Förhoppningsvis lyckades jag bifoga bilden på ventilen.


Lånat bilden från någon gory "Black head extraction" på You Tube...?


Teknikforumet... :näsblod

Om en avgasventil är "sölig" så handlar det om rätt mycket olja där det inte skall vara olja.
Om en avgasventil av två i samma förbränningsrum är sölig så skulle jag börja med att rikta in mig på ventilstyrning/tätning för just det skaftet.
 
Den verkar ju inte ha gått för snålt i alla fall.
skulle gissa att kolven eller ringarna är slut/ hål.
 
Nu har jag kollat cylinder,kolv samt ringar som är i utmärkt skick. Blir inte klok på det här.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top