Tips på 4wd-bilar med diffbroms/difflås

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
-
Behöver byta bil och funderar på något fyrhjulsdrivet. Med kravet att det finns nån form av diffbroms eller difflock. Så att det minst är 2 hjul som driver när det är halt.
Difflås har ju tyvärr bara några få bilar, men diffbroms kanske fler har?

Är ju skitsvårt att hitta info om vad för sorts 4wd olika bilar har. Tex 4-motion och Quattro säger ju egentligen inget om vad det är.

Nån som kan tipsa om något? 150k eller mindre är min budget.

Har nån av följande bilar diffbroms?

BMW x3?
BMW 3-serie x-drive?
Volvo XC90?
Volvo XC70?
Toyota Rav4?
Subaru Forester?
Lexus RX?
 
Har för mig att M-modellerna av BMW har det men inte de andra, men beror kanske lite på årsmodell med.
Volvo tvivlar jag starkt på, haldexjunk.
Toyotan vet ej.
Subban behöver ingen, funkar ändå.
Lexus vet ej.
4-motion har det inte, haldex där med, möjligen Tuareg kan ha elektriska.
 
Vad skall du göra? Ingen av de uppräknade bilarna är något att ha om du BEHÖVER fyrhjulsdrift.
 
Spooldiff? Lite väl brutalt kanske :)

Min drömbil är Dodge Powerwagon, där samtliga diffar är låsbara. Men sanningen är ju att jag inte behöver något ens i närheten(sen är ju en sån inte särskilt ekonomisk).
Lägger i båt rätt ofta, och då en del ramper häromkring är grus så har det blivit några fastkörningar... :)
 
"Teknikens värld" testar hur fördelningen fungerar både mellan axlarna och sidledes. Testerna finns på nätet.
 
Tyvärr använder de rullar på en kort ramp. Dvs verkligheten avspeglas inte alls. Prova att köra med elektroniska system några hundra meter i oplogad snö - efter en liten stund överhettas systemet och stänger av..
 
Regelrätt diffspärr/diffbroms är inte helt vanliga i moderna "fyrhjulsdrivna" bilar. Vanligare är att antispinnfunktionen i ESP använder bromsarna för att bromsa det/de hjul som spinner för fort. Och det fungerar liknande på många moderna bilar som har "fyrhjulsdrift" och ESP. Även om det finns undantag.

Bland de personbilar som har bra bra klös i sin fyrhjulsdrift och inte är särskilt mycket terrängbilar brukar Subaru och Audi räknas. Någon sån kommer du långt med om det är en sportfiskebåt på kanske ca 4-6m som ska dras upp. Även bilar med mindre bra fyrhjulsdrift klarar det antagligen bra så länge det inte är allt för extrema förhållanden. Är det däremot 15m motorseglare som ska upp så kanske det är dags att köpa traktor.
 
Min Suzuki Grand Vitara av förra modellen har diffspärr OCH lågväxel. Utmärkt vid båtrampen plus att den drog 1700kg båt och trailer med låsta hjul på asfalt när jag klantat mig och parkerat med åtdragen handbroms över vintern. För 150.000kr bör du få en i riktigt fint skick.
 
11 och 13-bilar har vad du söker. Hopplöst att köra en bil med låst bakaxel på halt väglag.:glömdet
Grand Vitara är ett bra alernativ. Tror även Jeep har det du söker.
 
Fel förutsättningar så kan även en torsen få frispel och enhjula. :tungan

Det kan den förvisso. Men den helt mekaniskt utan några hjälpmedel fördela minst 80% av kraften till det hjulpar som har bäst grepp i dom senare generationerna. Dessutom använder den bromsarna för att bromsa ner hjul som spinner så den är rätt duktig att ta sig fram så länge som det bara finns markfrigång. Snö upp till ovanför grillen är inga problem om det inte är kramsnö enligt min erfarenhet.

endal tillfället jag lyckats köra fast med min var i halvmeterdjup blötsnö när jag testade bara för att se om det gick. Men då blev den hängande på underredet och då spelar det liksom inte någon roll.

Så det ska mycket till innan den enhjular. det krävs i stort sett att hu har ett hjul i luften och att dom elektroniska hjälpsystemen strejkar.
Men terräng är kanske lite över gränsen för vad dom klarar av.
 
Torsendiffar har sina egenheter, bla att de fördelar kraften till det hjulpar/hjul som har bäst grepp. Vid skiftande grepp kan det vara en pina eftersom man definitivt avhänder sig kontrollen över vad som händer.

Jag undrar fortfarande vad TS söker för egenskaper och vad som är problemet som skall lösas. Eller är det ett teoretiskt problem?

Det bästa är såklart spärrbara differentialer manuella typ Audi Quattro gen 1 eller automatiska typ MB 4-MATIC gen 1. Dock kräver det i den manuella fallet inte så lite handhavandekompetens vilket såklart är anledningen till att de ersatts med andra, sämre och enklare lösningar.

Antispinnsystem med hjälp av bromsarna är just antispinn för temporära situationer och inga diffbromsar /-spärrar.

Det som betyder mest för framkomligheten är 1. Däck 2. Markfrigång 3. Föraren 4. Antal drivhjul; ungefärligen ser det lika ut för stabilitet på vägen osv. Ta vilken som helst av dagens flådiga BMW med jätteavancerad 4wd och den får vika ned sig i jämförelsen med en Saab V4 skodd med grovmönstrade 145-15...


Jag använder diffspärrarna ganska ofta på min egen bil (Toyota Landcruiser); vintertid behövs de när jag på lågväxel kryper med släpvagn bakom uppför den branta och 400m långa backen till stugan genom 30-50 cm nysnö... Dock misstänker jag att det inte riktigt är vad TS är ute efter.
 
Torsendiffar har sina egenheter, bla att de fördelar kraften till det hjulpar/hjul som har bäst grepp. Vid skiftande grepp kan det vara en pina eftersom man definitivt avhänder sig kontrollen över vad som händer.

Jag undrar fortfarande vad TS söker för egenskaper och vad som är problemet som skall lösas. Eller är det ett teoretiskt problem?

Det bästa är såklart spärrbara differentialer manuella typ Audi Quattro gen 1 eller automatiska typ MB 4-MATIC gen 1. Dock kräver det i den manuella fallet inte så lite handhavandekompetens vilket såklart är anledningen till att de ersatts med andra, sämre och enklare lösningar.

Antispinnsystem med hjälp av bromsarna är just antispinn för temporära situationer och inga diffbromsar /-spärrar.

Det som betyder mest för framkomligheten är 1. Däck 2. Markfrigång 3. Föraren 4. Antal drivhjul; ungefärligen ser det lika ut för stabilitet på vägen osv. Ta vilken som helst av dagens flådiga BMW med jätteavancerad 4wd och den får vika ned sig i jämförelsen med en Saab V4 skodd med grovmönstrade 145-15...


Jag använder diffspärrarna ganska ofta på min egen bil (Toyota Landcruiser); vintertid behövs de när jag på lågväxel kryper med släpvagn bakom uppför den branta och 400m långa backen till stugan genom 30-50 cm nysnö... Dock misstänker jag att det inte riktigt är vad TS är ute efter.

Nej. lastväxlingsfenomen på grund av växlande greppfördelning mellan hjulparen är inte att förakta och kan överaska någon som inte är med på det.

sen ska man inte heller glömma att om man får sladd på en fyrhjulsdriven bil och kliver av gasen för att häva sladden så kan det ge rätt intressanta retursladdar som det inte är säkert att hjälpsystemen riktigt klarar av att fånga upp. Släppa gasen vid sladd med fyrhjulsdrift skulle jag säga är Big NoNo i ganska många bilar.
 
Nej. lastväxlingsfenomen på grund av växlande greppfördelning mellan hjulparen är inte att förakta och kan överaska någon som inte är med på det.

sen ska man inte heller glömma att om man får sladd på en fyrhjulsdriven bil och kliver av gasen för att häva sladden så kan det ge rätt intressanta retursladdar som det inte är säkert att hjälpsystemen riktigt klarar av att fånga upp. Släppa gasen vid sladd med fyrhjulsdrift skulle jag säga är Big NoNo i ganska många bilar.

Med modern "fyrhjulsdrift" får du visserligen inte samma drivning, men slipper problemen. Räcker för de flesta.
Till trådstartaren skulle jag råda att titta på pickupper.
Lite törstiga och skuttiga, men känns stabusta och har oftast gammaldags teknik.
Ssangyong är mer personbil på gott och ont.
Billiga bekväma och fula.
Exempel: https://www.blocket.se/jonkoping/SsangYong_Actyon_Sport_2_0_e_XDi_4WD_73702134.htm?ca=17&w=3&last=1
 
Vitara har det du söker. För en spottstyver. Gillar de äldre bäst (plåtiga och robusta utan en massa tjafs).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag undrar fortfarande vad TS söker för egenskaper och vad som är problemet som skall lösas. Eller är det ett teoretiskt problem?

Nej, nån bil med låsbara diffar är ju bra onödigt för det jag ska ha bilen till. Visst vore det kul att kunna blåsa rakt genom snön uppför grusvägen upp till fjällstugan de två gånger jag är där per år. Men de tillfällena kan jag parkera 300 meter bort och pulsa dit.

Lägger som sagt i båt, mer exakt vattenskoter. Jag har en Volvo S60 nu med framhjulsdrift och bra tryck på framhjulen. Funkar när det är asfaltramp.
Att jag frågar efter 4WD med diffbroms är därför att jag lånade föräldrarnas VW Sharan 4motion...
Jag hade ingen aning om hur dåligt ett helt "öppet" 4wd-system kan vara, nu vet jag att 4motion i Sharan är värdelöst för allt man kan tänkas behöva 4wd till. Fattar inte varför biltillverkarna sprider ut sin dynga att 4wd ska vara så bra. Så som de bygger de så är det väl sämre på alla punkter än framhjulsdrift? Ska nämnas att Sharanens 4motion inte hade nån antydan att bromsa det spinnande hjulet.

Eftersom det är rätt lågt kultryck så skickade den all kraft till ena bakhjulet, så det blev ju i själva verket sämre än med min framhjulsdrivna Volvo.

Min tanke var om det finns någon trevlig bruksbil som kan göra det bättre än ovan nämnda bilar.
Men gärna med komfort likvärdig volvon, så lada niva och liknande går bort. Och pickuper går bort pga förbrukning, och rätt dyra om man vill ha en fräsch. Därav bilarna jag listade i första inlägget. Bekväma, någorlunda snåla, nån slags ljudisolering osv.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top