Luftning / Utvärdera bromsar

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Lite historik.
I somras hade jag fungerande frambromsar och sen tyckte jag att jag skulle byta bromsslangar då de satt 20+ år gamla kvar. Efter bytet av bromsslangar fick jag inte upp något tryck efter mer luftande än jag vad jag brukade behöva. Kanske inte konstigt när det är helt nya tomma slangar att det tar en del tid. Jag köpte renoveringskit till bromspumpen och honade cylindern en aning.
Idag hade jag ork att sätta tillbaka allt och testa att lufta lite mer men får fortfarande inte tryck.

Jag misstänker att min honing inte var så lyckad eller så behöver nya packningarna köras in för vid försiktigt tryckande på bromsen så blir det lite hack i handtaget.
Jag har försökt kika om det kommer ut bromsvätska vid någon banjobult men fingret är alltid torrt nu när jag drar över, tidigare har det ibland blivit fuktigt.
Jag luftar bara vid pumpen, alltså jag står och pumpar med handtagen och skakar och knackar på slangarna i princip. Det resulterar i luftbubblor i koppen lite då och då. Nere vid bromsoken har jag luftat tidigare och sen bara klar vätska komma ut.

Vad är det jag missar, jag står i 20 minuter och pumpar med lite luftbubblor då och då. Hur mycket luft kan det vara i de smala slangarna?
Slangarna jag köpte:
http://www.ebay.com/itm/YAMAHA-FJ-1...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

skulle nog säga att det där me honingen va lite overkill.

om du nu inte hadde en anledning,men har aldrig hört talas om att man honar det.

köp en beg på skroten.

Du tar en liten plast spruta som Ex köps på apoteket för 20:-

Fyll den med broms vätska sätt en slang mellan luftnippel på oket o sprutan. Tänk på att ha tryckt fram vätska till änden av slangen innan du sätter slangen på luftnings nippeln.

Öppna locket till broms vätske behållaren och sedan öppnar du luftnippeln på oket något varv.

Pressa in bromsvätskan i oket när sprutan är tom stäng nippeln.

Sug sprutan full ur bromsvätske behållaren o fortsätt fylla via luftnippeln på oket så skall du se att luften i slangen försvinner ut i bromsvätske koppen på styret.

Mvh

Har du en slang som går i en båge över framhjulet måste det anslutna (vänstra) bromsoket lossas och hängas upp under höger styre.
Sätt in några fettrengjorda fasta nycklar mellan bromsbeläggen och spänn fast med buntband på bromsok som inte sitter på bromsskivan. Så det finns en chans få oket på bromskivan efteråt.

Sedan plastslangar till luftningsnipplarna. Slangarna ska gå uppåt så de kommer över bromshandtaget. På mina hojar räcker det med att dra slangarna över backspeglarna. Och sedan ner till ett slaskkärl.
Och se till att bromsavluftningsnipplarna är högst på bromsoken.
Sedan är det att fylla på i bromsvätskebehållaren och pumpa med bromshandtaget.
Det går för mig åt 3 till 4 dl bromsvätska för att få ut luften på det här sättet.

Använder man spruta ansluten till bromsoken, börja med att dra ut vätska och luftbubblor ur bromsoket. När det inte kommer mera bubblor tryck in ren vätska.

Har den abs? Snabb titt på nätet visar att vissa modeller har abs

Har du en slang som går i en båge över framhjulet måste det anslutna (vänstra) bromsoket lossas och hängas upp under höger styre.
Sätt in några fettrengjorda fasta nycklar mellan bromsbeläggen och spänn fast med buntband på bromsok som inte sitter på bromsskivan. Så det finns en chans få oket på bromskivan efteråt.

Sedan plastslangar till luftningsnipplarna. Slangarna ska gå uppåt så de kommer över bromshandtaget. På mina hojar räcker det med att dra slangarna över backspeglarna. Och sedan ner till ett slaskkärl.
Och se till att bromsavluftningsnipplarna är högst på bromsoken.
Sedan är det att fylla på i bromsvätskebehållaren och pumpa med bromshandtaget.
Det går för mig åt 3 till 4 dl bromsvätska för att få ut luften på det här sättet.

Använder man spruta ansluten till bromsoken, börja med att dra ut vätska och luftbubblor ur bromsoket. När det inte kommer mera bubblor tryck in ren vätska.

Ingen böj, det är två slangar direkt från pumpen.

Har den abs? Snabb titt på nätet visar att vissa modeller har abs

Ingen ABS.

Testar väl med spruta när jag orkar leta reda på en sån. Tack så länge :)

Jag hade problem att få ordning på kopplingen efter bromsvätskebyte. Efter att ha provat alla de klassiska knepen; 'tvingades jag att läsa manualen. :( Vrid styret fullt åt höger, var lösningen på problemet.

Ingen ABS.
Testar väl med spruta när jag orkar leta reda på en sån. Tack så länge :)

Grattis !

Testar väl med spruta när jag orkar leta reda på en sån.

Jag har funderingar över spruttekniken. Jag misslyckades med den. Kanske för jag bara tryckte in vätska. Och luften längst upp i bromsoket, den låg väl kvar (lättast överst) när jag tryckte in vätska.
Så det blev INTE stumt när jag tryckte på bromshandtaget. Som det blir när luften är ute.
Så jag gissar därför man ska halva sprutan full med vätska, börja med att dra ur bromsoket
luft och vätska och sedan (luften lägger ju sig överst i sprutan) trycka i vätskan nederst i sprutan.
För få upp bubblorna i slangen från bromsok till bromspump, ja du har ju två slangar så det blir att göra på båda sidorna.

Andra har löst set med att lossa oken o hålla dom o slangar ovan huvud cylindern. Måsta vara två personer o lite jobbigt på din hoj kan jag tänka mig. Lättare på typ cross. Sen vet jag att folk nämnt att en extra person har hammrat försiktigt på slang o ok. Samtidigt som andra personer luftat. Tagit tid men till slut fått ordning på et. Med nån envis bubbla

Jag brukar fylla upp oken först iaf om man haft allt isär. Om man pratar traditionell luftning så brukar det inte fungera att öppna och stänga luftnippeln efter varje pumptag i början, utan fyll på huvudcylindern, ha oken fyllda och börja pumpa några gånger, håll in handtag, öppna och stäng luftnippel

Jag brukar fylla upp oken först iaf om man haft allt isär. Om man pratar traditionell luftning så brukar det inte fungera att öppna och stänga luftnippeln efter varje pumptag i början, utan fyll på huvudcylindern, ha oken fyllda och börja pumpa några gånger, håll in handtag, öppna och stäng luftnippel

Vilken metod använder du för att fylla oket då?

Hällde bara i bromsvätska via banjobulthålet, och på med slangarna efteråt.

Känsligt ämne detta, man bara väntar på att bli hängd av expert...

Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...