rallyfisken
Eleganten i från vidderna.
Det är något oroande över utvecklingen på saker du köper min gode vän. 
Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Det är något oroande över utvecklingen på saker du köper min gode vän.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Känns som man vore 15 igen, fast utan ekonomisk ångest och oro över "tänk om jag gör fel och sabbar en cylle för 500 spänn!"

Det där låter som en fjäder eller liknande som vibrerar vid en viss frekvens. Så har alla mina moppar låtit.
Instämmer, möjligen skulle det vara kolvbulten då...
Men vilket fint gassvar och motorgång du fått till, grattis!![]()
Jag vet att bulten är ordentligt låst med sina låsringar, och det kändes inte som att det glappade när jag skruvade ihop motorn... Vad gör man åt det isåfall? Behöver man göra något? 
Tror de är de där gamla gjutjärnskolvringarna som låter så där när gastrycket slutar pressa ner dom.
Brukar i alla fall var de med gjutjärnskolvringar som har det där ljudet, tycker jag mig i alla fall ha erfarit.
Nu fattas bara en bättre pipa.![]()
Sen tror jag att jag behöver en ny förgasare också, eller iallafall rengöring av den ebfintliga. Moppen går bra en stund, så länge man kör fett och låter den takta. Men när man börjar finjustera munstycket och varvar ur lite så tvärdör den och går inte vidare förrän munstycket ställs upp rejält... Nästan som att den suger i sig soppan snabbare än förgasaren kan leverera och får temporärt soppatorsk när det går för bra, när draget klommer och varvet ökar så plötsligt börjar den böööööööa och kommer inte igång förrän man böjer sig ner och skruvar upp mixen rejält... 
Hmm, jag förstår... Är det farligt/något som bör åtgärdas?
Nej, det hör nog till årsmodellen, om det är vad jag tror så går det bara att åtgärda med att byta till modernare kolv.
K50-kolvarna ska ju funka i tex Sachs och jag misstänker att det får bort ljudet. Kanske borrar min till vintern och testar....
Flödar bränslekranen bra? Och bränslefilter är inte igensatt? Varken på kran, slang eller inlopp till förgasaren?
Justera flotörtnivån så att den bara precis stänger när bränslevolymen är nästan fullt.
Jag förstår. Jaja, så länge det "ska" låta så så får det väl göra det. Så länge det inte är skadligt så stör det inte mig
Så vitt jag kan bedöma så flödar det bra. Lite för bra, ifall man glömmer kranen öppen när man ställer moppen. Tror förgasaren kan må bra av en generell rengöring egentligen, men frågan är om man inte ska ta klivet och byta upp sig till en bing 15 när man ändå är igång...
Egentligen tror jag inte det finns en motor helt utan det där ljudet, men gjutjärnsringarna upplever jag som att dom låter mer och luftkylda cylindrar sprider dessutom ljudet bra.

Kan bara hålla med. Helsystem ett bra runt tusingen eller billigare. Förgasare en bra typ 500.Skitkul med moppe ju, nostalgi på hög nivå och kostar fan ingenting så man kan experimentera allt man villKänns som man vore 15 igen, fast utan ekonomisk ångest och oro över "tänk om jag gör fel och sabbar en cylle för 500 spänn!"
![]()
![]()

Kan mycket väl vara som du säger. Jaja, det blir nog bra det. Jag får väl köra och se helt enkelt![]()
Nu har jag beställt en bing15 och en ny 28mm krör med anslutning som passar min puchcylinder, så slipper jag använda den knöliga ilokröken och min fula hempulade adapter![]()

Bara du lovar att använda originalljuddämparen. Det ser så SJUKT fult ut med dessa "trimpipor" på gamla moppar.![]()

Länkarna funkade när jag la upp inlägget men nu är de borta. Finns dock kvar om man går in och redigerar inlägget... 
Tackar
Är det bara jag som inte kan se filmer här på forumet numera förresten?Länkarna funkade när jag la upp inlägget men nu är de borta. Finns dock kvar om man går in och redigerar inlägget...
![]()
1. Det där ljudet är bekant. Det är så gamla mopeder låter enligt min erfarenhet. Tänk på att allt är typ 5000 år gammal och gjort i pressad plåt.
2. Då du kör med en Puch cylinder borde det väll lämpligen användas en sachs-förgasare! Alla som var med när det begav sig säger ju sig ha använt det på sina Puchar, vilka då ska ha framförts i nära överljudshastighet! Vet dock inte vad det är för förgasare specifikt, får återkomma på den punkten.
3. Jag tror jag behöver skaffa den där mopeden jag tänkt på så länge.
Sent from my iPhone using Tapatalk
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |