2017 MotoGP: Octo British Grand Prix

Enl Pol låste sig bakhjulet oväntat. KTMs teamboss beskrev det som att de inte "stött på problemet förut" men att de lär sig :D

Farligt problem! Tänk om han kom in i kurvan i rejs tempo? Speciellt den kurvan går ju satans fort också. Skönt att det var i lägre fart för sånt kan sluta jääävligt illa för piloten.
 
Jahapp o hur löd den officiella förklaringen till MM:s haveri, var det "elfel"?

The engine was perfect, but suddenly when I arrived at the end of the straight the engine broke with some mechanical problem inside. I immediately [pulled the clutch in] because I felt the rear locking and at 300 kilometres per hour I did not want to fly.

Så motorn tvärstoppade och det samtidiga oljemolnet tyder för mig på hål i vevhuset vilket för mig är vevstake som är av och slagit hål på motorn.

http://www.crash.net/motogp/news/873322/1/really-unlucky-marquezs-title-lead-goes-up-in-smoke
 
Så motorn tvärstoppade och det samtidiga oljemolnet tyder för mig på hål i vevhuset vilket för mig är vevstake som är av och slagit hål på motorn.

http://www.crash.net/motogp/news/873322/1/really-unlucky-marquezs-title-lead-goes-up-in-smoke

En färsk motor dessutom, så fabrikationsfel på någon komponent. Kan inte tänka mig att det skulle vara något så pedestriant som porer i material eftersom att jag misstänker att varenda liten bit som ingår i motorn blir grundligt undersökt innan montering.
Synd att Honda aldrig någonsin kommer berätta vad det var, det hade varit intressant att få veta.
 
En färsk motor dessutom, så fabrikationsfel på någon komponent. Kan inte tänka mig att det skulle vara något så pedestriant som porer i material eftersom att jag misstänker att varenda liten bit som ingår i motorn blir grundligt undersökt innan montering.
Synd att Honda aldrig någonsin kommer berätta vad det var, det hade varit intressant att få veta.

En vanlig orsak till vevstaksbrott på 3ans cylinder på japanska R4or (jag vet här är det en v4) är dålig smörjning. Vilket av någon anledning först drabbar 3ans cylinder.
Det kan alltså vara så enkelt för MM som för lite olja, oljepumpsfel eller att motorn knackat pga av för hög kompression med använd bensin.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top