2017 MotoGP: Octo British Grand Prix

Tryck mäts i Pascal 1 Pascal är 1 N/m2
1N är kraften som erfodras för att ge 1 kg accelationen 1m/s2
dvs 1 N = 1 kgm/s2
Och en 1 pascal = 1kgm/s2m2
Luften täthet ro är ca 1,2kg/m3
När hojen kör i 360km/h är hastigheten 100m/s
Eller tvärtom luften träffar hojen med 100m/s.
Luften rörelse energi när den träffar hojen blir ro x V^2/2 =1,2 kg/m3 x 100m/s x 100m/s / 2=
=6000 kg/m3 x m2/s2=6000 kgm2/s2m3(förkorta bort ett m)=6000 kgm/s2m2=6000Pa
Med normaltryck ca 100000Pa (Jag fuskade bort 101300Pa för det skulle bli lätt räkna)
Så ger luffarturbon en ökning från 100000 till 106000, dvs 6% vid 360km/h.
Men den stora vitsen med luffarturbo är enligt min tro att hojen matas med frisk luft.
Inte som på Triumph Sprint RS med luft från kylaren. Stiger lufttemperaturen från 20C före kylaren till 30C efter kylaren så motsvarar det från 293 grader K till 303grader K
dvs luften täthet är efter kylaren 293/303=97% av vad den var före kylaren.
Så här ryker lätt 3 % av tänkbar motoreffekt.
Ingen betydelse för mig, men för räcerförare !?

Kan man verkligen använda formeln för rörelseenergi i detta fallet och få det någorlunda korrekt? Siffrorna stämmer ju men är det applicerbart i praktiken?
Normalt tittar man väl på en specifik kropp när man använder den formeln, tex:
En bil med massan 1000 kg kör i en konstant fart av 100 km/h, räkna ut rörelseenergin.

(mv^2)/2 är som du säger formeln för rörelseenergi och mäts i Joule[Nm].
Iom att du petar in densiteten för att få ut det i Pascal så använder du massan 1,2 kg i formeln. vilken massa är det som avses? Eller menas det att för varje 1,2 kg luft som träffar hojen i 100 m/s så motsvarar det 6000 Pa? Det är här jag blir förvirrad iom att man just använder en specifik massa i formeln för rörelseenergi.
 
Efter WUP'n så tror och hoppas jag på ett av de jämnaste racen på länge! :)

Grattis Taka! :tummenupp
(Söndags däck? ;))
 
Som Dovi kör så tar han nog mästerskapet. ?
Kul race mellan MV, VR, CC, AD och MM innan motorn small.
Lorre femma är ju ett fall framåt.
Zarco är där och utmanar igen.

Veckans WTF??? EsP :va
 
Alltså, vilken nagelbitare, trots ett race som till största del var rätt statiskt fram till typ sista fyra-fem varven. Förutom Marquez motor då, vad är oddsen för det?

Fall framåt även för Alex Rins på nionde plats, kan man hoppas på en fortsatt uppåtgående kurva för honom? Hans karriär i Moto2 talar ju för det.

-edit- apropå motorn, det måste ju varit cirkus Ezpeleta som haft föreställning igen, eller?:rolleyes:
 
Last edited:
Kan man verkligen använda formeln för rörelseenergi i detta fallet och få det någorlunda korrekt? Siffrorna stämmer ju men är det applicerbart i praktiken?
Normalt tittar man väl på en specifik kropp när man använder den formeln, tex:
En bil med massan 1000 kg kör i en konstant fart av 100 km/h, räkna ut rörelseenergin.

(mv^2)/2 är som du säger formeln för rörelseenergi och mäts i Joule[Nm].
Iom att du petar in densiteten för att få ut det i Pascal så använder du massan 1,2 kg i formeln. vilken massa är det som avses? Eller menas det att för varje 1,2 kg luft som träffar hojen i 100 m/s så motsvarar det 6000 Pa? Det är här jag blir förvirrad iom att man just använder en specifik massa i formeln för rörelseenergi.

Vanligt man gör det
http://www.racecar-engineering.com/articles/f1/technology-explained-f1-airboxes-filters/
At the end of the straight at the Shanghai circuit where the car is travelling at close to 330kph with DRS open, the air pressure hitting the air filter will be close to 1,070 millibar – normal ambient air pressure is around 1,020 millibar. This means the engine produces around 5% more power
Räknar man med att 330kph = 91,66666m/s och luftens täthet 1,2kg/m3 så blir trycket
5042Pa = 50mbar och de skriver i artikeln, en ökning från 1020mbar till 1070mbar
 
Alltså, vilken nagelbitare, trots ett race som till största del var rätt statiskt fram till typ sista fyra-fem varven. Förutom Marquez motor då, vad är oddsen för det?

Fall framåt även för Alex Rins på nionde plats, kan man hoppas på en fortsatt uppåtgående kurva för honom? Hans karriär i Moto2 talar ju för det.

-edit- apropå motorn, det måste ju varit cirkus Ezpeleta som haft föreställning igen, eller?:rolleyes:

Hah, ja, när Marquez motor sa puff så blev ju mästerskapet vidöppet. Synd att det inte blev den tågordningen över mållinjen så att titelfajten blev riktigt tajt igen. :hihi
Men det var kul att se Dovi ta ytterligare en vinst.

Joo, Dorna gav nog Honda lite stålar under bordet för att de skulle spränga motorn lite snyggt sådär. :hihi Så en britt kunde ta en pallplats på sina söndagsdäck.
 
Jävligt synd att Rossi inte lyckades håll i mot slutet, hade varit så bra för mästerskapet!
Men ett steg framåt mot rätt riktning för både Rossi och Vinales.

Nästa race ser jag live och hoppas naturligtvis att Rossi tar hem det i San Marino.
Men Dovi är nog väldigt sugen på att ta hem det då med..

Iannone fortsätter leverera!
Gör på riktigt ont i mig att se honom på Suzukin, förutom vissa idiotbeslut så var han ändå en frisk fläkt med Ducati.

Även Lorenzo, han kommer närmare och närmare. Men fortfarande alldeles för långt bak. Säga vad man vill om honom som person, men det var roligare för alla när han körde på Yamaha.

Lorenzo har kört 12 race och skrapat ihop 90p med Ducati.
Rossi körde ihop 124p på 12 race 2011 och 100p på 12 under 2012.
 
Kan inte minnas när en Honda blåste motorn i race senast?

Jag gjorde nästan som Pol i Rookie1000 racet på fbg senast. Glömde att jag körde raceväxlat på cooldownvarvet och fick ställ när jag vxlade ner istället för upp :D
 
Ovanligt bra tv-produktion, inte en massa repriser på starten, fighter om 10:e plats eller långa sekvenser på folk som står i depån och ser dumma ut. Loppet i sig gick inte av för hackor heller :tummenupp
 
Kan inte minnas när en Honda blåste motorn i race senast?

Jag gjorde nästan som Pol i Rookie1000 racet på fbg senast. Glömde att jag körde raceväxlat på cooldownvarvet och fick ställ när jag vxlade ner istället för upp :D

Ja va fan, ska man krascha på ett race så är det ju efter att målflaggen passerats. :hihi
Men han såg lite förvånad ut.
 
Jävligt synd att Rossi inte lyckades håll i mot slutet, hade varit så bra för mästerskapet!
Men ett steg framåt mot rätt riktning för både Rossi och Vinales.

Nästa race ser jag live och hoppas naturligtvis att Rossi tar hem det i San Marino.
Men Dovi är nog väldigt sugen på att ta hem det då med..

Iannone fortsätter leverera!
Gör på riktigt ont i mig att se honom på Suzukin, förutom vissa idiotbeslut så var han ändå en frisk fläkt med Ducati.

Även Lorenzo, han kommer närmare och närmare. Men fortfarande alldeles för långt bak. Säga vad man vill om honom som person, men det var roligare för alla när han körde på Yamaha.

Lorenzo har kört 12 race och skrapat ihop 90p med Ducati.
Rossi körde ihop 124p på 12 race 2011 och 100p på 12 under 2012.

Och Ducatin verkar vara betydligt bättre nu
 
Och Ducatin verkar vara betydligt bättre nu

Oja, sen är det alltid svårt med såna här jämförelser, men förra året blev det två vinster för Ducati och i år har Dovi själv vunnit 4 race! Så hojen verkar funka bra nu.

Frågan är hur mycket tid Lorenzo behöver/ska få innan man inser att hojen helt enkelt inte passar hans körstil?

Bortkastad talang, skulle vilja se honom på Honda med Marquez, skulle nog bli mycket drama och rivalitet. Eller varför inte hos Suzuki, den hojen tror jag passar honom bättre än Ducati.
 
Jävligt synd att Rossi inte lyckades håll i mot slutet, hade varit så bra för mästerskapet!
Men ett steg framåt mot rätt riktning för både Rossi och Vinales.

Nästa race ser jag live och hoppas naturligtvis att Rossi tar hem det i San Marino.
Men Dovi är nog väldigt sugen på att ta hem det då med..

Nästa race om något spelar på Ducatis sämre sidor och tillbringas på nedlägg nästan hela tiden så det blir nog en fajt mellan honda och yamma om däcken håller.

Iannone som du var inne på har gjort samma krasch i hela säsongen dvs i ingången till kurvan och tycker jag vid det här laget borde lärt sig läxan men tydligen inte.
 
...Eller varför inte hos Suzuki, den hojen tror jag passar honom bättre än Ducati.

Yupp! Lorre och Ianonne borde släng-byta. :)
Det tror jag alla skulle vinna på.
Även om Lorre verkat få fart iaf detta racet, och AI körde bra fram till racet.
 
Yupp! Lorre och Ianonne borde släng-byta. :)
Det tror jag alla skulle vinna på.
Även om Lorre verkat få fart iaf detta racet, och AI körde bra fram till racet.

Ja det vore något!

Iannone och Dovi skulle vara ett betydligt bättre team.
Även Rins och Lorenzo. :)

Vi får väl se vad som händer framåt..
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top