2017 MotoGP: NeroGiardini Motorrad Grand Prix von Österreich

Mycket kul att se Dovi bita ifrån i sista kurvan mot Maquez. :Bugar
Inte den lättaste föraren att utmanövrera i kurvorna det där.

Kul att se Pedrosa med i toppen lite med. Och Rossi kastade nog bort titeln i år där när han bromsade på sig.

Hoppas på att ducatin fortsätter gå start på fler banor nu, så Dovi kan jaga vidare i titelfajten. Skulle vara rätt roligt om han lyckades knipa titeln i år. :hihi Men, Marquez ser ut att vara på god väg att ta den nu, om han inte skickar hojen i gruset under ett race så det blir tajt i titelkampen igen.
 
Utan MM hade nog blivit skit tråkigt att titta på MotoGp....:)
 
Wow, bästa racet på länge! Sjukt bra prestation av de flesta förutom fabriksyamaha... MM93 är verkligen en underhållande krydda i MotoGP!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Sista varvet var magiskt, Dovi kan sova gott inatt! :banana

Kan vi försöka reda ut en sak angående däcken?

Soft - Kommer upp i temp snabbare, bättre grepp(?) men slits snabbare?
Hard - Svårare att få upp tempen, sämre grepp(?) men bättre livslängd?

Är det så enkelt?

Generellt sett; ja, så enkelt är det. Men nu hörde jag kommentatorerna säga att just här i Österrike är det inte så.
De menade att det hårda däcket spinner spinner mer vilket såklart ökar slitaget mer. Det mjuka bettar mer och håller därför bättre, låter rimligt. Alatalo kan garanterat ge en djupare analys.
 
Just det!

Rätt ofta läser man på SH att det ska knipas med benen runt tanken i bromsningarna, annars går det minsann inte att åka bana. Men det skiter MotoGP-förarna bevisligen i, de gör ju allt utom att knipa med benen.
Och ändå kraschar de bara ibland, så är det verkligen så viktigt? :va
 
Last edited:
Just det!

Rätt ofta läser man på SH att det ska knipas med benen runt tanken i bromsningarna, annars går det minsann inte att åka bana. Men det skiter MotoGP bevisligen i, de gör ju allt utom att knipa med benen.
Och ändå kraschar de bara ibland, så är det verkligen så viktigt? :va

Jag brukade innan jag krossade tre kotor i ryggen låsa fast mig i tanken med ena benet, och lägga an med insidan av låret mot tanken eftersom att jag satt lite åt sidan för att hänga av genom kurvan under inbromsningen, så nog kan man förankra sig i tanken med benen utan att knipa med båda benen om tanken.
 
Jag brukade innan jag krossade tre kotor i ryggen låsa fast mig i tanken med ena benet, och lägga an med insidan av låret mot tanken eftersom att jag satt lite åt sidan för att hänga av genom kurvan under inbromsningen, så nog kan man förankra sig i tanken med benen utan att knipa med båda benen om tanken.

Jo, det är klart att nånstans tar det stopp mot tanken, men det räcker det?
"På min tid" tog jag upp all kraft med armarna, hade inte en tanke på knipet. Men så hade jag alltid grym träningsvärk efgter de första träningarna på våren. :glömdet
 
Jo, det är klart att nånstans tar det stopp mot tanken, men det räcker det?
"På min tid" tog jag upp all kraft med armarna, hade inte en tanke på knipet. Men så hade jag alltid grym träningsvärk efgter de första träningarna på våren. :glömdet

Vilket är sämre eftersom du får mer vikt på framhjulet då.
 
Vilket är sämre eftersom du får mer vikt på framhjulet då.

Ja, jag vet. Det är bara att erkänna att jag kört helt fel alla tusentals (?) varv jag lagt på bana. Jäkligt irriterande faktiskt! :huvet
 
Dom blåa har en nedåtgående trend vad det verkar det som..

Sorgligt men sant....:(. Vad har hänt? Ungpöjken Vinales verkar inte kunna utveckla hojen. Och VR säger att ingen lyssnar på honom. Fasen - de blå gick ju som satan innan ju...:va
 
Sorgligt men sant....:(. Vad har hänt? Ungpöjken Vinales verkar inte kunna utveckla hojen. Och VR säger att ingen lyssnar på honom. Fasen - de blå gick ju som satan innan ju...:va

Totalt motsatt en viss konspirationsteori att hålla moroten framför Rossi att jaga sin tionde titel...
 
Tyvärr har nog MM mognat så pass mycket så han kan ta hem Titeln genom att köra hyvsat "safe" resten av racen.
 
Tyvärr har nog MM mognat så pass mycket så han kan ta hem Titeln genom att köra hyvsat "safe" resten av racen.

Safe? Såg du racet? :va

Nog har han mognat vad gäller att pace'a sig lite men Pöjken vill vinna alla race. :fakta
Det visade han i helgen, inte många celler i skallen som tänkte på mästerskapet de sista varven. :).
Det är sådan racing jag vill se men bra att Dovi tog hem det till slut.
 
Safe? Såg du racet? :va

Nog har han mognat vad gäller att pace'a sig lite men Pöjken vill vinna alla race. :fakta
Det visade han i helgen, inte många celler i skallen som tänkte på mästerskapet de sista varven. :).
Det är sådan racing jag vill se men bra att Dovi tog hem det till slut.


This!
Utan MM så hade inte MotoGP varit i närheten av att erbjuda så bra underhållning som nu. Med Marquez kan man aldrig vara säker på att han tar sig i mål ens. Och det är knappt något race alls där han inte gör stora misstag. Ändå är han ju mer eller mindre världens bästa (:brynad) VR och MV blir man förvånad över om de kör bredd ens.

Om Iannone bara kunde få en skräddarsydd hoj då hade det blivit ännu mer spännande.
 
Just det!

Rätt ofta läser man på SH att det ska knipas med benen runt tanken i bromsningarna, annars går det minsann inte att åka bana. Men det skiter MotoGP-förarna bevisligen i, de gör ju allt utom att knipa med benen.
Och ändå kraschar de bara ibland, så är det verkligen så viktigt? :va
Helt meningslöst att jämföra glada amatörer med världens bästa.

Om jag har förstått det någorlunda rätt så är ergonomi inget man funderar på öht. Det är hojens kvaliteter de tittar på och sen får föraren anpassa sig bäst det går. Visst kan du anpassa sadelhöjd, tankkåpa, clipons och fotpinnar mm. men hojen designas för sina egenskaper på bana. Dock så finns det tydliga gränser för bla fotpinnar då dagens nerlägg helt enkelt är för låga för att tillåta mer. Scott Redding mfl har haft problem med det.
T.ex. Ducatis nya kåpa funkar bra men är för liten för Petrucci.

Sen kan du tydligt se att flera förare har stompgrips på tanken eller fäst på insida lår.
 
Last edited:
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top