Bankörare, vad har ni för tips ang koppling?

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
bankörare vad har ni för tips ang koppling?

vet att dom som kör bana me hoj har massa egna små ider hur man får kopplingen att slira mindre o så.

har för mig att man kan blästra metallskivorna mellan lamellerna så det blir bättre grepp.

eller finns det andra bra/bättre ider eller va min dålig :3freak

sam
 
Hårdare fjädrar?
 
Nya lammeller din snåle fan :-))

har man mer kraft än org,sä behövs mer en snåla fan org lameller alt påhittighet :hihi

inte kul o bränna lameller,inte gratis.

men är faktiskt lite snål,då ja handlar mkt över ebay :7peta
 
Last edited:
har man mer kraft än org,sä behövs mer en snåla fan org lameller alt påhittighet :hihi

inte kul o bränna lameller,inte gratis.

men är faktiskt lite snål,då ja handlar mkt över ebay :7peta

Att du har mer effekt än original är ju en inte helt irrelevant bit information för hur du ska hantera slirande koppling.
Styvare fjädrar är ju en bra början, sedan byta till andra delar i kopplingen.
Turbofolket här på forumet har nog mer råd än banåkarna om det är fråga om hinkvis med effekt.
 
Ursäkta det lama försöket till ironi:brinnerup

Om jag inte minns fel så har EBC 3-4 olika lammellsattser beroende på vad du har tänkt dej med hojen.

Standard
Racing
Dragracing
Insane:D nä dom finns ej

Olika friktions material beroende på vad du nytjar dom till
 
ADDEMOTO leverar lamellpaket med 15 % hårdare fjädrar om jag läste rätt i katalogen.
http://www.addemoto.se/pdf/mc_kat.pdf
På den tiden det begav sig, 1960-talet så beställde vännerna hårdare fjädrar från EWES stålfjäder.
Om det fortfande går beställa så lite som 6 st fjädrar, vet ej.
http://www.ewes.se/sv/
 
ok va jag tänkte mer va garage tipsen.

på avatar bild turbo hoj (min).

va ett ta sen men ändå.

ingen som kommeterade blästrade mellan skivorna mot lamellerna....
 
Min uppfattning är att bkästra skivor kan man göra för att rädda skivor som slirats sönder. Att blästra friska skivor tror jag måttligt på.

Sen är fjädrar superviktigt och helt värdelös aftermarket, till KTM 525 så finns där 5 tillverkare som säger 10-20% hårdare fjädrar, när en kamrat mätte upp så var ingen hårdare än originalet och EBC var 25% mjukare.
Det finns en trevlig app man laddar ner till telefonen där man matar in fjäderdata (tråddiameter/ytterdiameter/antal trådvarv) ut får man fjäderkonstant och tips på lämpliga fjädrar.
 
tråkiga me hårda fjädrar är att kopplingen blir hårdare att koppla ur.

speciellt om det är vire.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top