Nya regler om man blir stoppad med annan ljuddämpare eller blinkers?

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Om jag köpt en begagnad hoj hos en handlare med diverse "ej originaldelar" på då? Jag som köpare kanske inte vet vad som är original eller inte? Måste jag då ta reda på hur den ska vara original? ????

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Blir man stannad har föraren av fordonet det yttersta ansvaret, och är den som blir bötfälld om sådan skrivs ut.
Ägaren av motorcykeln kan möjligen bli bötfälld också för att ha tillåtit färden. (Jmfr lånat ut obesiktigat fordon)
Detta känns dock långsökt, och det är mer troligt att man låter en registreringsbesiktning utgöra "straffet" för ägaren.

Handlaren har ett ansvar - absolut! Det ligger i att informera kring vad på hojen som avviker från original, presentera nödvändig dokumentation för de delar som är godkända för hojen, och hur de är godkända, samt tydligt peka ut vad som eventuellt inte är godkänt, samt lämna över besiktningsbar originalutrustning.

Köper man hos en SMR eller McRF-ansluten handlare så lär det vara tämligen enkelt att vända sig till dennes branschorganisation för att få rätt vid en eventuell tvist.

Köper man av en småskutt eller privat lär man själv få öppna ett eget mål mot säljaren. :huvet


See...? Listorna som hänger på backspegeln i utställningshallen och listar utrustning som man drägglar över och är beredd att betala extra för är egentligen ett friskrivningsdokument för handlaren, och en tydlig sammanställning av möjliga framtida problem för dig som köpare.
Man skall inte nöja sig med att någon säger att något är godkänt, och frasen "den är besiktigad och godkänd i detta skicket" betyder inte ett smack när man blir stannad ute på vägen. DOKUMENTATION!

En hoj nere i Tyskland som inte har sin dokumentation klar över eventuella förändringar från helfordonsgodkännandet är inte värd många pfennig, utan brukar sluta som "export" till någon av Europas B-nationer som Rumänien, Polen eller... ...Sverige. :hihi
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Ok fattar jag saken rätt, dvs en "vanlig" besiktningsstation kan inte utföra en regbesiktning?

Bara om dom har en besiktnings ingenjör alltså en specialutbildad regbesiknings snubbe. Kollade med Dekra och dom har bara 2st i hela sverige som tar MC just nu var han i Göteborg =/

Men Opus har juh den gamla stora bilprovningen i högdalen, fick uppfattningen att många fått jobba vidare efter att opus tog över så dom har nog lite större kompitens skulle jag tro.
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Jag hade blånekat att det var min hoj. Körkortet hade jag säkert glömt hemma och förhoppningsvis finns det en korvkiosk bredvid där man kan vila benen ett tag till konstapeln har rullat vidare. :rolleyes:

Haaha faktiskt så var det såhär.

En polis får enligt lag inte framtvinga/provocera fram brott. Till skillnad från i USA där dom kan ställa fram en olåst cykel och vänta in en tjuv.

Eftersom hojen var parkerad och han inte hade hört den påslagen och inte definitivt visste om vi skulle fortsätta i trafik som den var eller ta den på släp därifrån får han om man går stenhårt på reglerna inte tvinga mig att starta den när han uppenbarligen vet att den kommer låta för mycket då det kan tolkas som framtvingande av brott. Det var om jag inte skrivit det mycket uppenbart att han var precis nyexaminerad så tror det var lite mer teori än praktik som styrde....

Varpå han faktiskt dröjde sig kvar ca: 30minuter när han igentligen var färdig antagligen bara i vänta på att jag ska starta hojen så han kunde bötfälla (den har ett FMF helsystem så det låter som en hel motorcrosstävling drar igång).

Det vi gjorde var helt enkelt att plocka fram primusköket och lite mackor, satte oss på asfalten, tog fram kartbok och låtsades planera lite och fikade tills han till slut drog :banana

När vi till slut försiktigt rullade iväg (jag på 3;an i 30km/h) poppade han ut huvudet från bakom ett hörn 2-300m bort men vi lunkade krypsakta förbi.. Tror han hopades att jag skulle dra på när vi åkte men ICKE! :arsele

Låter som en dålig småstadsfilm från typ Alabama men så är det i torsby....
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Om jag köpt en begagnad hoj hos en handlare med diverse "ej originaldelar" på då? Jag som köpare kanske inte vet vad som är original eller inte? Måste jag då ta reda på hur den ska vara original? ????

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk

Som redan sagts så är det förarens ansvar. Om man ska grotta ner sig i din fråga rättsligt så handlar det i så fall snarare om något som heter retantionsrätt vilket i fallet du som konsumment köpt något av en näringsidkare innebär att om du var i god tro när du köpte hojen och inte "bordt" (borde) vid köpetillfället ha upptäckt att fordonet var uppenbart ej lagligt att framföra i trafiken även fast säljaren har utfäst att fordonet är kördugligt och godkänt att framföras i trafik rätt att utkräva motsvarande bötesbeloppet i skadestånd från säljaren enligt skadeståndslagen SkL 2:2 "Den som vållar ren förmögenhetsskada genom brott skall ersätta skadan. Lag (2001:732)". (Med brott räknas även avtalsbrott) Utöver det kan du som köpare i god tro använda dig av dina rättigheter i konsumentköplagen som är indispositiv d.v.s. tvingande till konsumentens fördel, där kan du hävda fel på varan enligt KKl 16 "Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet." och sedan kräva att "felet" även åtgärdas d.v.s. hojen utrustas med t.ex. godkända blinkers enligt KKl 26 "Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren".

Just läst klart civilrätt, avtalsrätt på SU så lite kul att tolka olika fall. Jag är numera en butiks värsta fiende :tummenupp

Allt man behöver veta som konsument är "Pacta sunt servanda"
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Allt man behöver veta som konsument är "Pacta sunt servanda"

Juridik är snårigt och invecklat men väldigt spännande :)
Än mer spännande blir det om 4 år när 2017 års hojar ska börja besiktas på samma sätt om bilar, med datoruppkoppling, felkoder och avgastester...:gnissla:gnissla
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Juridik är snårigt och invecklat men väldigt spännande :)
Än mer spännande blir det om 4 år när 2017 års hojar ska börja besiktas på samma sätt om bilar, med datoruppkoppling, felkoder och avgastester...:gnissla:gnissla

Tur jag bara behöver lossa tre skruvar för att trycka in katten och dB-killers på min XSR900. :crash
 

C O L O S S U S

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2017
Ort
-
Hoj
-
Tur jag köpte KTM's Akrapuff och inte biltema^Wings då :D

Är du en sådan som går efter prislappen och tror att allt som är dyrare per automatik är bättre? KTM och Husqvarna (nu när det ligger under KTM) är Biltema om något med allt vad skiftande kvalitet heter. Finns fler trådar och inlägg om fel och brister med eras hojar än något annat märke. 690:n har riktigt skiftande kvalitet och KTM vet om problemen med t.ex. vipparmen men gör inget åt det.

Han som äger och driver Wings arbetade tidigare på Akrapovic. Ha startade företaget för att sälja ljuddämpare som har samma kvalitet som Akrapovics men till en bråkdel av priset.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Är du en sådan som går efter prislappen och tror att allt som är dyrare per automatik är bättre? KTM och Husqvarna (nu när det ligger under KTM) är Biltema om något med allt vad skiftande kvalitet heter. Finns fler trådar och inlägg om fel och brister med eras hojar än något annat märke. 690:n har riktigt skiftande kvalitet och KTM vet om problemen med t.ex. vipparmen men gör inget åt det.

Han som äger och driver Wings arbetade tidigare på Akrapovic. Ha startade företaget för att sälja ljuddämpare som har samma kvalitet som Akrapovics men till en bråkdel av priset.

Nej Martin, Yamaha är biltema
Tacka vet jag Suzuki 1000 och inte sv1000 som är ollad då!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
(den har ett FMF helsystem så det låter som en hel motorcrosstävling drar igång).
.

Varför kör du runt på ett system som låter så satans högt?

Irriterar du inte väldigt många människor?

Sköna sånger i all ära men någonstans måste man dra en gräns.

Blir lika grinig på människor som kör enduro med ett öppet akra-system.
Låter en mil bort och förstör för alla andra.
 

C O L O S S U S

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2017
Ort
-
Hoj
-
Varför kör du runt på ett system som låter så satans högt?

Irriterar du inte väldigt många människor?

Sköna sånger i all ära men någonstans måste man dra en gräns.

Blir lika grinig på människor som kör enduro med ett öppet akra-system.
Låter en mil bort och förstör för alla andra.

Nu var det inte riktat till mig men... när jag kör på gatan så kör jag utan dB-killer för att jag vill höras, speciellt eftersom alla idioter i dag sitter och stirrar ner på sina telefoner samtidigt som man kör bil. När jag kör enduro är det för att djuren ska höra mig och bli rädda. Inte kul om det skulle hoppa fram en älg eller något annat stort som man körde på. Sedan att det låter gott gör ju inte saken sämre.

Om det retar någon bryr jag mig faktiskt inte om. Mitt liv är värt mer och går före dina känslor.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nu var det inte riktat till mig men... när jag kör på gatan så kör jag utan dB-killer för att jag vill höras, speciellt eftersom alla idioter i dag sitter och stirrar ner på sina telefoner samtidigt som man kör bil. När jag kör enduro är det för att djuren ska höra mig och bli rädda. Inte kul om det skulle hoppa fram en älg eller något annat stort som man körde på. Sedan att det låter gott gör ju inte saken sämre.

Om det retar någon bryr jag mig faktiskt inte om. Mitt liv är värt mer och går före dina känslor.
Jag har aldrig hört någon som har blivit påhoppad av en älg/rådjur/vildsvin/mink/insekt för att man har ett system som inte låter som en "hel motocrosstävling".
Låter som skitsnack och en dålig ursäkt.

Majoriteten av oss som kör fulspår ogillar starkt öppna system men vill man vara en douche, kör hårt.

Att en bilist ska höra dig händer i princip bara i väldigt låga hastigheter eller när du har passerat.
Har du tur så hörs du med raka rör i 70km/h.

Mitt leo vince system hade ingen db-killer i sig men lät långt, långt ifrån en " hel motocrosstävling".

Ska man bröla så in i h-e så är man inte bättre än hd-knuttarna som monterar luft&buller och tycker att de är ballast i stan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det där med fascinationen över högt ljud går över...

Tror man att trafiken framför en (dvs den farliga) hör dig pga öppet system får man nog återvända till fysikboken. Inte ens ambulanssirener hörs när de kommer bakifrån.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Martin? Yamaha? Suzuki? Vad har det med mitt inlägg att göra?

Du har reggat ett namn som en annan användare haft tidigare, därav namn, val av hoj och ett skämt efter.
Eftersom du inte är någon jag känner kan jag nu skriva vad jag tänkte istället.

Wings är helt klart ett bra alternativ om man inte har ekonomi att köpa ett riktigt auspuff, lite fattigt men funkar säkert för folk som handlar på Dressman.
Tveksam kvalitet får du av BMW med flera och att större delen av folk som köper hojar med mycket effekt inte har förmåga att 1 använda rätt olja och 2 har dålig koll på oljeförbrukning är nog inget du kan belasta KTM för :fakta
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu var det inte riktat till mig men... när jag kör på gatan så kör jag utan dB-killer för att jag vill höras, speciellt eftersom alla idioter i dag sitter och stirrar ner på sina telefoner samtidigt som man kör bil. När jag kör enduro är det för att djuren ska höra mig och bli rädda. Inte kul om det skulle hoppa fram en älg eller något annat stort som man körde på. Sedan att det låter gott gör ju inte saken sämre.

Skall vi reda ut en del grejer?
"När du kör enduro" så kör du med all säkerhet inte enduro.
Enduro är en motorsport med hårda krav på bulleremissioner, både från enskild motorcykel och från arrangemanget i stort, mätt på avstånd.
Alla seriösa och licensierade förare är medvetna om problematiken, och ställer upp på reglerna mer eller mindre helhjärtat. Fattas bara annat - utan ordning på grejerna så får du inte starta.

Läs mer om enduro här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Enduro

Om du använder ordet "enduro" i en lösligare kontext som att du sitter på en enduromotorcykel och leker att du kör "enduro" så är det ändå inte säkert att du "kör enduro" ens i din värld.
Här har du listan över godkända enduromotorcyklar:

http://www.svemo.se/sv/Grenar/Enduro/Regler/GodkandaMC/

Något säger mig att det är en del du aldrig sett i verkliga livet, eller ens hört talas om...?

Så, kan vi enas om att du inte "kört enduro" och då kanske inte ens på en "enduromotorcykel"?
Bra. Däremot har du kört runt i skogen och levt djävulen, och det är illa nog.

Vidare har du inget begrepp om hur viltet agerar och hur ditt buller påverkar djuren.
Du säger att du vill att "djuren skall höra dig och bli rädda" vilket är ett resonemang på lågstadienivå. En älg hör en annan älg på kilometers avstånd, och hör vilken som helst motorcykel lååångt innan dess.

Men, du förmänskligar djuret genom att tro att det skall agera rationellt, kanske springa och gömma sig bakom en tall och hålla sig undan från spåret där du skall komma körande.
Möjligen grundar sig ditt synsätt att buller skulle vara bra för dig och dåligt för älgen på intensiva studier av magasinet "Hälge"? Well, let me tell you something...

Buller i skogen skrämmer inte djuren på det sätt vi människor tror. Det är heller inte helt enkelt att bedöma exakt vilken riktning bullret kommer från i skogen när bergsskärningar, skogsridåer och rent av enstaka tallstammar fungerar som ekopunkter.
Det ljud en motorcykel med öppet avgassystem genererar riktas främst bakåt, och "hörs" för en betraktare framifrån tydligast genom de ekon som återreflekteras från andra punkter - med fördröjning.

Därför är det hart när omöjligt att bedöma riktning och avstånd till själva bullerkällan - om man inte med mänsklig slutledningsförmåga vet att det går en enduroslinga bortanför björkridån och att det troligen är där hojen kommer att dyka upp.

Älgar, riktiga älgar, saknar denna kognitiva förmåga. Dom blir inte "rädda" på det sätt du inbillar dig. Däremot blir dom stressade av att bullret "släcker ner" deras förmåga att höra och definiera äkta och reella hot från rovdjur närmare inpå livet.

En stressad älg sätter upp en högre fart än en vanlig älg, och blir genom adrenalinutsöndring försatt i stridsberedskap. Ingen kul bekantskap...

Men vart tar den vägen? Ingen som vet, ingen som vet...
Eller jo - två saker är klart: en hotad eller stressad älg rör sig nästan uteslutande upp mot vinden, så länge det är möjligt.
Alla djur som är farliga för älgen avger en doft, och dessa dofter är registrerade hos älgen - som har 4 gånger bättre luktsinne än till och med en bra spårhund. Räkna typ 200ggr människans förmåga, så har du ett hum.

Med hörseln utslagen av motorcykelns buller så litar älgen nästintill blint på sitt luktsinne och genom att rusa mot vinden har den sin competetive edge just där. Den är på väg till ett ställe där den känner sig trygg, och den väjer inte för annat än sådant som den inte kan ta sig över eller igenom.

Så, med mycket buller i skogen så ökar man faktiskt risken för fatala älgkollisioner - så länge man inbillar sig att älgar tänker, själv inte har dyngkoll på vindriktningen och inte vet var just nästa älg har sitt happy place.

Andra har förklarat hur lite "loud pipes" räddar några liv i verklig trafik - så det är bara att tugga i sig.
Det är helt andra saker, främst uppträdande, erfarenhet och misstänksamhet som kan förlänga livet på en motorcyklist. Litar man på bullerrör riktade bakåt, så kan man precis lika gärna hänga på en viltvissla framtill - och ösa ner Motaloytabletter i tanken för att motorrenovera medans man kör.



Om det retar någon bryr jag mig faktiskt inte om. Mitt liv är värt mer och går före dina känslor.


Så, grundat på ren jävla dumhet och okunskap så åker du runt och skapar irritation och aversion mot motorcyklar och motorcyklism, och är en av dem som gör att aktuell lagstiftning effektueras på ett striktare och mer okänsligt sätt, samt påskyndar tuffare lagstiftning som slår hårdare mot alla seriösa utövare av motorsport och dessutom mot alla oss som har motorcykel som rekreation.

"All lives matter" brukar det heta, men jag är inte så säker på det.
Någon med en inställning som din förstör för en kvarts miljon motorcyklister, give or take.
Är du verkligen, verkligen säker på att du är värd så mycket?
 
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Var Battistini upptaget?
Fortsätt intala dig att dina Biltema delar och Dressman kläder är bra. Du tycks ha övertygat dig själv
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Man kan sätta en saftblandare på enduron med ifall älgarna skulle vara hörselskadade:hihi
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top