Yamaha MT-09

Snälla hjälp mig!

Mycket snack om däckbyte, jag har precis lagt upp min hoj på stället och skall lossa muttern bak.

Den sitter stenhårt.

Är det en låsring som sitter på muttern eller kan man bara dra av för kung och fosterland? När jag tittar in så ser jag en tunn metallskiva som sitter där, ser ut som om den blivit gängad in efter muttern eller tryckt på plats.

Muttern sitter iallafall så hårt så att man kan lyfta cykeln med kraften snarare än att muttern lossnar.

Mycket tacksam för tips!

//K

bara att skruva lös! en varmluftpistol kan hjälpa om muttern satt sig annars ett långt dragskaft


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
bara att skruva lös! en varmluftpistol kan hjälpa om muttern satt sig annars ett långt dragskaft


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag tog långa skaftet, och gav det en omgång till. Då släppte det direkt. Typiskt kan man tycka!

Då vet jag fortsättningsvis att man bara behöver använda ÄNNU MERA VÅLD när man drar av bakhjulet.

//K
 
Du ska trycka nedåt om du står bakom hojen. Min har iaf ingen låsning

Jag föredrar att dra framför att trycka, eftersom man får bättre kontroll, så jag hade kortare skaft och drog upp på sidan närmare motorn istället.. Nu vet jag att kort skaft och dra inte fungerar, det är långa skaftet och trycka ned som gäller ;)

Jag är lite rädd för att lägga för mycket kraft nedåt när den står på stället, med risk för att man knäcker det och hela skiten går i backen.

Någon som vet åtdragningsmomentet när däcket skall tillbaka på hojen?

//K
 
Jag föredrar att dra framför att trycka, eftersom man får bättre kontroll, så jag hade kortare skaft och drog upp på sidan närmare motorn istället.. Nu vet jag att kort skaft och dra inte fungerar, det är långa skaftet och trycka ned som gäller ;)

Jag är lite rädd för att lägga för mycket kraft nedåt när den står på stället, med risk för att man knäcker det och hela skiten går i backen.

Någon som vet åtdragningsmomentet när däcket skall tillbaka på hojen?

//K
Nu vet jag inte hur stark du är. Men det räcker att dra hårt med ett normalt spärrskaft (20cm). Dra inte stumt med förlängare. Då blir det lika svårt nästa gång.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Tjena! Har köpt en superfin mt09 årsmodell 2014 och tänkte ställa lite frågor verkar som det finns mycket kunskap här. Hojen hade endast gått ~160 mil, vad jag har förstått ska dem servas var 1000nde mil eller varje år? På min var senaste service i okt 2014 vid 100mil. Har endast gått 60 mil sen dess men funderar över garantin då det gått mer än 1 år sedan den servades sist?

En annan fråga om man tänker byta rör till slip-on eller helststem och vill få rätt bränsle/luft blandning vilken är bästa vägen att gå? Powercommander 5 (3600kr) eller en ecu flash vart man nu kan få det fixat?
Tack för svar :yoparty
 
Tjena! Har köpt en superfin mt09 årsmodell 2014 och tänkte ställa lite frågor verkar som det finns mycket kunskap här. Hojen hade endast gått ~160 mil, vad jag har förstått ska dem servas var 1000nde mil eller varje år? På min var senaste service i okt 2014 vid 100mil. Har endast gått 60 mil sen dess men funderar över garantin då det gått mer än 1 år sedan den servades sist?

En annan fråga om man tänker byta rör till slip-on eller helststem och vill få rätt bränsle/luft blandning vilken är bästa vägen att gå? Powercommander 5 (3600kr) eller en ecu flash vart man nu kan få det fixat?
Tack för svar :yoparty

ska man hård dra det är garantin från yama rökt. står klart och tydligt att det ska servas vid 1000 mil eller 1 år. sen vid ev problem kan ju verkstan säga till yama att den är servad korrekt om dem är sjyssta. kolla även ejk fuelcontroller på tex ebay ang slipon/helsystem


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tjena! Har köpt en superfin mt09 årsmodell 2014 och tänkte ställa lite frågor verkar som det finns mycket kunskap här. Hojen hade endast gått ~160 mil, vad jag har förstått ska dem servas var 1000nde mil eller varje år? På min var senaste service i okt 2014 vid 100mil. Har endast gått 60 mil sen dess men funderar över garantin då det gått mer än 1 år sedan den servades sist?

En annan fråga om man tänker byta rör till slip-on eller helststem och vill få rätt bränsle/luft blandning vilken är bästa vägen att gå? Powercommander 5 (3600kr) eller en ecu flash vart man nu kan få det fixat?
Tack för svar :yoparty

Har för mig att man ställa på CO via diagnosmenyn i mätaren på denna precis som man brukar kunna på Yamaha och således få rätt bränsle/luftblandning.
 
Tack för svaren. Segt med garantin får väl lämna den på service i vår och hoppas på det bästa med garantin om någpt skulle hända.
Härligt ska kolla upp detta med co inställningarna. Verkar vara vissa som säger att den endast ändrar på tomgång/när man inte gasar dock? :va
 
Jag föredrar att dra framför att trycka, eftersom man får bättre kontroll, så jag hade kortare skaft och drog upp på sidan närmare motorn istället.. Nu vet jag att kort skaft och dra inte fungerar, det är långa skaftet och trycka ned som gäller ;)

Jag är lite rädd för att lägga för mycket kraft nedåt när den står på stället, med risk för att man knäcker det och hela skiten går i backen.

Någon som vet åtdragningsmomentet när däcket skall tillbaka på hojen?

//K

Kanske sitter hjulet på plats redan, om inte så skulle jag, utan att vara näsvis, tipsa om instruktionsboken. Vill minnas att det står 140 Nm där. Bra att titta i överhuvudtaget om du mekar. Den är faktiskt fylligare än åtminstone jag hade väntat mig. Visste du t ex att kedjespänningen är så tajt som 5mm? Aldrig sett det tidigare, brukar ju vara i trakterna kring 30 mm annars, om jag inte minns fel.
 
Någon som bytt eller håller på och byter avgas-system?
Skulle vilja ha lite mått på anslutningen in mot avgasporten enligt bilden. Nån vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med detta?
Finns där nån fas i ytterkanten in mot porten? Även ytterdiameter på primär-rören är av intresse! :confused:

Muff.jpg
 
Någon som bytt eller håller på och byter avgas-system?
Skulle vilja ha lite mått på anslutningen in mot avgasporten enligt bilden. Nån vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med detta?
Finns där nån fas i ytterkanten in mot porten? Även ytterdiameter på primär-rören är av intresse! :confused:

View attachment 436905

Jag har ett originalsystem i garaget, kan gå ut och mäta någon dag. Förkyld nu så håller mig inne så mycket det går :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top