Batteri/start-problem

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Förra helgen:
Aprilia Shiver som inte startar. Batterispänning med avslagen tändning på cirka 12,4 volt. Att starta mha av startkablar från bil går fint.
Hojens egen laddning ser ut att funka med spänningsökning på tomgång samt när jag varvar upp.
Kör en sväng på cirka 40 minuter, åker hem och kopplar i en smartladdare som tas ut dagen efter - laddaren indikerar fullt batteri.


Idag:
Samma sak igen. Batterispänning på cirka 12,4 volt men ändå orkar den inte dra igång motorn.

Provade med ett annat batteri(ett AGM-batteri som fungerar i annan hoj, senast körd igår 1,5 timmar) utan skillnad, hojen startar inte.
Starthjälp från bil går lätt och fint, startar på engång. Laddningen ser återigen ut att funka, spänning på tomgång är 14,3 volt och ökar när jag varvar upp.

Vad är fel?
 
Funkar det med startkablar är oddsen goda att batteriet/na är knas.

Vad sjunker spänningen till när du belastar batteriet?
 
Funkar det med startkablar är oddsen goda att batteriet/na är knas.

Vad sjunker spänningen till när du belastar batteriet?


Misstänker själv batteriet men just eftersom det inte fungerade med ett annat batteri så tvekar jag om det.

Mätte tyvärr aldrig spänningen samtidigt som jag tryckte på startknappen - det är det du frågar efter va??
 
Spänning 14.3 volt är ok på tomgång. Men ökar spänningen när du varvar upp är nått fel.
För både min Sprint RS o Busa håller spänningen på 14.3 volt oavsett varvtal med tänd belysning. Nja 14.2 till 14.4 volt. Och dagen efter är 12.4 volt lågt. Ett Yuasa friskt håller 12.7 volt dagen efter.
Har du någon strömtjuv när hojen står? Det bör gå mindre än 10mA från batteriet med stoppad motor.
Hur hög spänning får du över batteriet när du varvar upp?
Bör inte gå över 14.5 volt om batteriet ska bli långlivat.
 
Last edited:
Nyss mätt efter strömtjuvar, inga funna.

Som sagt 12,4 volt mätt med avstängd tändning som sjunker till cirka 12,0 volt när tändningen slås på.
Antar att det är för lite med 12,0 volt med påslagen tändning??

Var och köpte detta batteri:
http://www.batterilagret.se/p2660/Batteri-Deka-ETX14

Och nu startar hojen utan problem.
 
Nyss mätt efter strömtjuvar, inga funna.

Som sagt 12,4 volt mätt med avstängd tändning som sjunker till cirka 12,0 volt när tändningen slås på.
Antar att det är för lite med 12,0 volt med påslagen tändning??

Var och köpte detta batteri:
http://www.batterilagret.se/p2660/Batteri-Deka-ETX14

Och nu startar hojen utan problem.

Kasst batteri det gamla vilket du redan insett :)

Tippar på att du bara hade haft runt 9-10 volt om du mätt batteriet under belastning = medan du tryckte på startknappen på hojen.
Att bara vrida på tändningen är förvisso också mäta under belastning men inte i närheten av vad det blir när startmotorn går.
Tips till nästa gång det händer för dig eller andra.
 
Lånar denna tråd.
Haft samma problem, dock att spänning ligger på ca 13.2 när hojen är på tomgång och ökar inte när man varvar upp. Har testat med ett batteri från en kollega, samma spänningar vid tomgång men startar alltid.
Ligger på runt 12.9 när den inte är på.
Generator fel? tycker spänningen borde bli högre än 13.2 när den är gång (men som sagt startar alltid ändå)
 
Lånar denna tråd.
Haft samma problem, dock att spänning ligger på ca 13.2 när hojen är på tomgång och ökar inte när man varvar upp. Har testat med ett batteri från en kollega, samma spänningar vid tomgång men startar alltid.
Ligger på runt 12.9 när den inte är på.
Generator fel? tycker spänningen borde bli högre än 13.2 när den är gång (men som sagt startar alltid ändå)

Tycker också att spänningen borde vara högre. Spänningen 13,2 Volt mätt över batteriet med tänd belysning är mycket lågt. Till och med max 13,9 Volt över batteriet med tänd belysning ledde till sulfatering av batteriet på min Sprint RS.
Normalt är i området 14,1 till 14,5 Volt över batteriet med tänt halvljus oavsett varvtal. Så jag skulle vilja jämföra Voltmetern med en annan Voltmeter. För se om Voltmetrarna visar lika.
För med ett vanligt blybatteri och aldrig mer än 13,2 Volt över batteriet så känns det märkligt att hojen startar.
Batteriet borde sulfatera på grund av "halvladdat".
Och så skulle du inte kunna starta hojen längre.
Vilket fabrikat och modell är det på batteriet ?
 
Last edited:
Tycker också att spänningen borde vara högre. Spänningen 13,2 Volt mätt över batteriet med tänd belysning är mycket lågt. Till och med max 13,9 Volt över batteriet med tänd belysning ledde till sulfatering av batteriet på min Sprint RS.
Normalt är i området 14,1 till 14,5 Volt över batteriet med tänt halvljus oavsett varvtal. Så jag skulle vilja jämföra Voltmetern med en annan Voltmeter. För se om Voltmetrarna visar lika.
För med ett vanligt blybatteri och aldrig mer än 13,2 Volt över batteriet så känns det märkligt att hojen startar.
Batteriet borde sulfatera på grund av "halvladdat".
Och så skulle du inte kunna starta hojen längre.
Vilket fabrikat och modell är det på batteriet ?

Det som sitter i hojen just nu är det som jag fick låna av en kollega. Biltema Gelbatteri. Tror det är:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/MC--BATTERI-GEL-12V-11AH-2000036717/
Kan försöka låna med en voltmeter från jobbet och jämföra med :)
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top