Hedlund Cafe Racer

MT-03 har dämparen på sidan också.

Sent from my iPhone using Tapatalk

View attachment 435420[/QUOTE]

är det bara jag eller....men vinkeln på sving/stötis och dess infästning ser lite "rolig" ut- du får som bilden visar en gångjärns effekt vid fjädrings rörelse- typ...eller? det ledar ju inte "linjärt"då det nu om det fjädrar rör sej uppåt/ inåt- lixom som en cirkulär rörelse i infästningspunkten på stötisen i svingen.
jaja, bara en liten synpunkt som jag förmodar herrn har full koll på och att allt ännu är i sin linda...

ser fram emot fler bilder och dräggla på- råporr på högsta nivå!!!:tummenupp

//jj

Kommentaren om svingens utformning och utväxlingen/rörelsen på bakstöten, var jag inte helt med på? Det som kan vara lite klurigt att få till är att momentet i svingaxeln ska stämma hyfsat överens med den kraft och hävarm som den valda stötdämparen blir utsatt för, och samtidigt ska fjädringsvägen stämma med slaglängden på stötdämparen.

En variant på infästning av bakaxel i svingen. En fräst mojäng som bultas fast på CrMo-rören. Genom en profilanpassad passform mellan rör och aluminium, blir det ett kraftigt förband som inte kräver så stort åtdragningsmoment på bultarna. Unik lösning, tillräcklig funktion och tilltalande för ögat är målsättningen.

DRC500-11.jpg

Jo, eftersom jag är nybörjare på CAD, så bygger jag ibland modellerna på ett korkat sätt... Dvs jag tänker inte på att sätta mått och referenser på ett sätt som gör modellen möjlig att justera och anpassa när den är nästan färdig. Jag fick göra om svingen helt och hållet, och sen har jag klurat lite på speciella fästen till bakhjulet. Tanken är att klämma ihop fästet runt svingens rör (D=38,1mm) med några snygga M8 insex.

DRC500-12.jpg

Sedan har buell ett väldigt bra fungerande o kompakt stötdämparsystem som ligger under motorn.. Väldigt smutt är det..

Flera timmar senare... Det vore lite kul att göra ändstyckena på svingen, frästa i 7075 och instuckna i svingens rör och limmade! Fast det krävs kanske både FEM-beräkningar och praktiska utmattningsprov för att övertyga SFRO om förträffligheten i denna konstruktion! Jaha? Nu kanske jag måste lära mig hur man modellerar svepande ytor, annars blir det väl ingen tank på eländet?

DRC500-17.jpg

Att göra en CAD-modell av en tank var minsann inte helt lätt! Det är nästan jag tror att det är enklare att banka ut den IRL!

DRC500-18.jpg

Kutsen och sadeln är nog hyggligt färdigtänkta, men inte tanken. Nja, kanske färdigtänkt, men svårt att uttrycka det i en 3D-modell... Sen återstår den grannlaga uppgiften att omsätta 3D-modellen till en verklig alu-tank. Det lutar åt att jag skriver ut ritningar på spant, som man kan bygga en träplugg av och sedan passa aluplåten på och svetsa ihop.

DRC500-22.jpg

Temat är ju modernt och klassiskt i en skön kombination, så gammaldags plåtskärmar i borstad aluminium eller rostfritt, ska det bli! Jag tänkte modernt kort framskärm och en typ "hugger"till bakskärm. Sen ska de sitta fast med klassiska stag som går runt utanpå skärmen.

DRC500-23.jpg

Om du hittar aluminiumskärmar, berätta för mig var man får tag på dom, letat i några år.

Bra med länkar till skärmar!
Sen ska det nog vara en stor klassisk 7" framlykta. Undras om det finns såna med integrerade blinkers i reflektorn, som har alla nödvändiga E-märken?

DRC500-25.jpg

Bra med länkar till skärmar!
Sen ska det nog vara en stor klassisk 7" framlykta. Undras om det finns såna med integrerade blinkers i reflektorn, som har alla nödvändiga E-märken?

Du måste ha ett minsta avstånd mellan de lysande ytorna på +20cm (24 vill jag minnas att det var fram) så det lär bli klurigt integrerat i lyktan.

Kanske lite mer race-look med nummerplåt fram och små lampor, fast det finns kanske inte heller några godkända?

DRC500-26.jpg

Jag har kommit fram till att denna borde vara ett bra alternativ för kommande hembygge där jag behöver gömma undan laglig belysning på en hoj med racelook. Kräver ett 65mm hål och har hel/halv i samma lins.

Ja, det var ju ett alldeles utmärkt alternativ om jag väljer nummerskylts-stuket! Tack för länken!

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025