Hedlund Cafe Racer

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Lite mer jobb på modellen. Kasserade att göra en aluram runt transkåpan som ramen skulle fästa i. Det övre ramröret får gå bak och ned till svinginfästningen på klassiskt manér. Det nedre ramröret får däremot hålla tag i det kombinerade motor/växellådsfästet, som blir fräst i aluminium. Inte lika spinkigt som det ser ut nu, men med hål igenom.

DRC500-4.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Biffade till fästplåtarna för motor och växellåda.

DRC500-5.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är nog väl behövligt med biffiga fästen, en sån där pjäs kan nog skaka loss fyllningarna ur tänderna!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hedlundmotorn är ju byggd för speedway där man inte har nåt ramrör under motorn (ej en cradle) så vevhuset håller nog. Däremot känns tvärstagningen bakom växellådan väl klen. Dels för att ta upp krafterna i transmissionen men kanske också för att hålla emot så att inte svingen kan vrida sig i ramen.
Hur tänkte du göra med eventuell headsteady?
Konsten är nog att få till det så att det blir lättmeckat.
Väntar med spänning på fjädringsinfästningen.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hedlundmotorn är ju byggd för speedway där man inte har nåt ramrör under motorn (ej en cradle) så vevhuset håller nog. Däremot känns tvärstagningen bakom växellådan väl klen. Dels för att ta upp krafterna i transmissionen men kanske också för att hålla emot så att inte svingen kan vrida sig i ramen.
Hur tänkte du göra med eventuell headsteady?
Konsten är nog att få till det så att det blir lättmeckat.
Väntar med spänning på fjädringsinfästningen.
Det är ju så fantastiskt fiffigt med CAD för det kostar knappt något alls att testa lite olika utföranden och ändra efterhand! Krafterna från växellådan är relativt små, då den här motorn knappt kan lägga på mycket mer än 40Nm, så det oroar jag mig inte så mycket för. Däremot måste motorfästena ha tillräckligt mycket material för att sänka spänningen så lågt att vibrationerna inte ger utmattningssprickor allt för tidigt. Jag tror mycket på att det nedre av de båda ramrören, som ansluter direkt bakom cylindern, avlastar fästplattorna runte växellådan och bakåt på ett bra sätt. Sen måste såklart ramen hålla tag i svingen på ett styvt sätt. Det ska till något rejält tvärstag eller kryss, men jag har inte kommit dit än. Jag är ju helt självlärd på Inventor, så det tar ju löjligt lång tid, med det är så himla kul! :yoparty
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu med ett rör på tvären ovanför svingen och sammanhängande motorfästesplåtar över/under växellådan. Det ska bli nåt rör på tvären under svingen också.

DRC500-7.jpg
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Det ser ut som du har svinginfästningen högre än framdrevets centrumpunkt? Kanske en synvilla?

Hur som helst så bör du ha svinginfästningen så nära framdrevet som möjligt för att undvika att kedjan sträcks och slackar så mycket vid upp & nedfjädring!
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tror att doktorn vet mer om hur man bygger en hoj än hur man ritar i CAD.:Bugar
Spännande att följa skapandet från kladdiga blyertsskisser och fram till rörkrökar och svetsstadiet.:tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det ser ut som du har svinginfästningen högre än framdrevets centrumpunkt? Kanske en synvilla?

Hur som helst så bör du ha svinginfästningen så nära framdrevet som möjligt för att undvika att kedjan sträcks och slackar så mycket vid upp & nedfjädring!
Jo, det är en viktig aspekt. Det är också intressant att hålla svingen så lång som möjligt för att inte hjulbasen ska förändras för mycket vid utnyttjande av hela fjädringsvägen. Det ger ett lugnare uppförande vid acceleration och inbromsning. Dock är det ibland fördelaktigt att placera växellådan/motorn så långt ner i ramen som möjligt, speciellt med en halvmeter hög konstruktion från 60-talet, för att få ner tyngdpunkten. Det "enda" man behöver ta hänsyn till då är att kedjan inte ligger för hårt mot ovansidan på svingen (gärna plastskida som skydd) vid utfjädrat läge. Tyvärr möjliggör inte Nortonlådan en svinginfästning särskilt nära utgående drev, om man vill ha fästpunkterna för svingen i ramen någorlunda brett isär. Kopplingen är liksom ivägen och det är viktigare (tycker jag) att ramen kan hålla bra tag i svingen, så inte det blir för vekt däremellan. Den här ska vara tillräckligt bra för lite socialt banåka, men inte för racing.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tror att doktorn vet mer om hur man bygger en hoj än hur man ritar i CAD.:Bugar
Spännande att följa skapandet från kladdiga blyertsskisser och fram till rörkrökar och svetsstadiet.:tummenupp
Säg inte det! Jag har CAD:at en topp, gaffelkronor, clipon-fästen en annan ram och en massa småpill, så det tar sig! :D Utgående axel ligger väldigt högt i Norton-lådan, så det är kanske därför det ser lite konstigt ut...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om krafter i transmissionen. Håller på och river en gammal Norton 350 i dag, ett par hyfsade sprickor i växellådan.
gearboxcracks.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det kom en gaffel med posten! Det är en original KTM Duke 390, utan några finesser. Dock är den avsedd för en lagom sportig hoj i samma viktklass och för en enkel 320mm skiva.

90baafb699614199bfdcaed27e938847.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tja, det ser inte ut som om det hänt särskilt mycket här, men nu är jag inne på min tredje modell av ram och motorfästen... Får väl vara nöjd med att inget gått i skrotbingen än! Växellådseländet hindrar en längre sving med bibehållen bredd (styvhet) i ramen. Nu ska jag ta tag i svingen. Den är ju viktig har jag till och med hört på golfspelande människor... Inte trodde jag att de begrep något något om motorcykelchassin! ;-)

DRC500-8.jpg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det artar sig. Väntar spänt på bakfjädringen. Kan nog bli ganska lättmeckat. Inte som en featherbed där man lägger motorn på sidan och lägger på ramen. Vet du förresten vad hedlundarn väger?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kawasaki ER-6 har ju en kort och okomplicerad bakstöt på sidan. Vet ni nån fler hojar med det konceptet, utan utväxling?

DRC500-9.jpg
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
AVO gör coilover fjäder/dämpare till Vincent. Ledsen att jag kommer dragande med gammalt skrot igen:rodnar
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Lite trix med infästningen av bakstöten mot ramen och en viss "uträtning" av bananen på svingens högra sida. Nu ligger bakstöten jämnt med ramens utsida.

DRC500-10.jpg
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top